Dostęp do unijnego rynku ma swoją cenę

Wkrótce ruszą negocjacje nowej umowy handlowej z Wielką Brytanią. Posłowie pamiętają o potrzebach transportu.

Publikacja: 13.02.2020 20:17

Dostęp do unijnego rynku ma swoją cenę

Foto: logistyka.rp.pl

Parlament Europejski przyjął 12 lutego rezolucję w sprawie mandatu UE na negocjacje nowej umowy handlowej z Wielką Brytanią.

Parlament wskazuje, że przyszłe regulacje dotyczące warunków wykonywania przewozów powinny być wzajemne, ale biorące pod uwagę proporcje wielkości obu rynków. Parlament zaznacza jednocześnie, że zezwolenia EKMT (Europejskiej Konwencji Ministrów Transportu, obecnie ITF), z uwagi na ich małą liczbę, nie rozwiążą przyszłych potrzeb.

Parlament wzywa do zapewnienia wewnątrzunijnych połączeń z Irlandią, w tym prawa do tranzytu dla unijnych przewoźników pomiędzy Irlandią a państwami UE. Podkreśla, że nowe zasady współpracy pomiędzy UE a Zjednoczonym Królestwem powinny gwarantować równe warunki działania w transporcie drogowym z uwzględnieniem takich kwestii jak pomoc państwa, ochrona środowiska czy aspekty socjalne.

Czytaj więcej w: Brexit nie narobił zamieszania

Parlament uważa, że Wielka Brytania, pomimo wyjścia z UE, powinna uczestniczyć i współfinansować rozpoczęte projekty budowy europejskiej sieci TEN-T, CEF oraz projektów Single European Sky.

PE zauważa, że Porozumienie o wolnym handlu nie jest synonimem „bezproblemowej” wymiany. Posłowie przyznają, że nowe regulacje powinny zapewnić standardy wymiany handlowej tak bardzo zbliżone do poprzednich jak to tylko możliwe, ale przede wszystkim muszą zapewnić możliwości rozwoju unijnego eksportu.

Parlament zaznacza, że dostęp do wspólnego rynku nie może podminowywać czterech podstawowych swobód wspólnego rynku i ma swoją cenę. Dlatego nie wyklucza ograniczeń handlowych, takich jak kwoty i taryfy celne, szczególnie w przypadku towarów żywnościowych.

Czytaj więcej w: Do Anglii bez papierowych dokumentów

Stały przedstawiciel ZMPD przy Margareta Przybyła zaznacza, że mandat negocjacyjny musi jeszcze zostać zaakceptowany przez państwa członkowskie. – Trwają rozmowy na poziomie ambasadorów krajów UE. Przyjęcie mandatu po stronie UE planowane jest w ciągu najbliższych dni. Na tej podstawie Komisja Europejska rozpocznie negocjacje w imieniu całej Unii Europejskiej dążąc do osiągnięcia porozumienia przed końcem 2020 roku – wyjaśnia przedstawicielka ZMPD.

Parlament Europejski przyjął 12 lutego rezolucję w sprawie mandatu UE na negocjacje nowej umowy handlowej z Wielką Brytanią.

Parlament wskazuje, że przyszłe regulacje dotyczące warunków wykonywania przewozów powinny być wzajemne, ale biorące pod uwagę proporcje wielkości obu rynków. Parlament zaznacza jednocześnie, że zezwolenia EKMT (Europejskiej Konwencji Ministrów Transportu, obecnie ITF), z uwagi na ich małą liczbę, nie rozwiążą przyszłych potrzeb.

Pozostało 80% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?