Tarcza Antykryzysowa dla kolei i dróg samorządowych

Premier Morawiecki skierował do Sejmu projekt ustawy, która pomoże spółce PLK SA. Skarb Państwa podwyższy w tym roku kapitał tej spółki, wpłacając 1,85 mld zł.

Publikacja: 15.09.2020 10:14

Tarcza Antykryzysowa dla kolei i dróg samorządowych

Foto: logistyka.rp.pl

Z tej sumy 850 mln zł przeznaczone jest na zakup maszyn przez 4 należące do PLK spółki wykonujące roboty utrzymaniowe. Ministerstwo Infrastruktury szacuje, że dzięki dokapitalizowaniu, możliwości wykonawcze spółek podwoją się. Miliard zł dokapitalizuje PLK i trafi na budowę i przebudowę przystanków kolejowych oraz infrastruktury towarzyszącej.

Czytaj więcej w: Koleje na szybkich torach modernizacji

– Przewoźnicy pasażerscy otrzymali w jednej z poprzednich tarcz antykryzysowych wsparcie, lecz narodowy zarządca infrastruktury do tej pory nie mógł skorzystać z takiej formy pomocy. Takie rozwiązanie z pewnością przyniesie wiele korzyści dla gospodarki jak i samych użytkowników kolei – uważa dyrektor Biura Klaster „Luxtorpeda 2.0” Mateusz Izydorek.

PKP PLK zarządza siecią kolejową długości 18,5 tys. km oraz prowadzi wart 75,5 mld zł Krajowy Program Kolejowy. Z tej sumy realizowane są kontrakty wartości 51,5 mld zł, wartość przetargów w toku przekracza 4 mld zł.

Czytaj więcej w: Zarobić na chińskich przewozach

Izydorek wskazuje, że od początku pandemii branża budowlana apelowała do władz państwowych, by w okresie kryzysu nie zamrażać inwestycji infrastrukturalnych. – Jak widać to chociażby po realizowanych inwestycjach kolejowych, podjęto wiele działań, by inwestycje te były jednym z czynników pobudzających rynek. Należy tu pochwalić Ministerstwo Infrastruktury, które powołało grupy robocze, gdzie minister Andrzej Bittel rozmawiał z przedstawicielami organizacji branżowych co tydzień i reagował na wszystkie zgłaszane  postulaty. Wśród postulatów branży kolejowej było m.in. zniesienie narzutów ze stawek dostępu do infrastruktury dla przewoźników, oraz czasowe zniesienie opłaty za rezerwację dostępu do infrastruktury – wymienia ulgi dla przewoźników.

Pomoc uzyskają też samorządy na budowę dróg. Zamiast 2,7 mld otrzymają 3,8 mld zł. Dodatkowe 1,1 mld zł to przyspieszone o rok zasilenie Funduszu Dróg Samorządowych.

Ustawa przewiduje utrzymanie dotychczasowych stawek VAT; wejdzie w życie dzień po ogłoszeniu.

Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?