O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć

Transport przegrywa z koronawirusem, samochody będą stać w kolejkach.

Publikacja: 11.03.2021 10:08

O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć

Foto: Fot. Sachs Trans

Na przejściu Rozvadov kolejka tirów liczy 3 km, a czas wjazdu do Niemiec wynosi 2-4 godziny, ocenia prezes Jas-FBG Jarosław Domin. Podobnie czeka się na wjazd do Austrii od strony Włoch. Kolejki tworzą się z powodu konieczności wykonywania testów na covid przez kierowców ciężarówek.

Z moich obserwacji wynika, że nie zanosi się na zmianę. Podczas video-konferencji szefów państw i rządów 25 lutego Angela Merkel co prawda potwierdziła, że Rynek Wewnętrzny musi działać, ale obiecała jedynie zwiększenie  ilości punktów, w których przeprowadzane są testy. 4 marca odbyło się spotkanie niemieckiej strony rządowej z przewoźnikami, w tym z IRU, ale nie przyniosło ona żadnego przełomu – zaznacza przedstawiciel ZMPD w KE Margareta Przybyła.

Czytaj więcej w: Kierowcy z Irlandii nie muszą mieć testów we Francji

Sześć unijnych krajów (Belgia, Dania, Szwecja, Finlandia, Niemcy i Węgry) wprowadziło w lutym utrudnienia w przekraczaniu granic. Komisja Europejska domaga się wyjaśnień i zniesienia restrykcyjnych wymogów uważając, że są nieproporcjonalne.

""

Kolejka kierowców tirów czekających na test w Rovadowie, przed wjazdem do Niemiec. Fot. Sachs Trans

logistyka.rp.pl

Komisja Europejska otrzymała w wyznaczonym czasie odpowiedzi tylko z Niemic, Belgii i Finlandii. Belgia zniosła wymóg wypełniania przez kierowców ciężarówek formularzy lokalizacyjnych.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i inne organizacje branżowe domagają się ułatwień dla transportu.

Czytaj więcej w: Spodziewane korki na wjeździe z Francji do Niemiec

W liście do europarlamentarzystów ZMPD zaznaczyło, że „Szczególnie zaniepokojeni jesteśmy sytuacją, w jakiej znaleźli się kierowcy. W konsekwencji wprowadzonych wymogów kierowcy zobowiązani są do poddawania się testom nawet co 400 km. Mobilny charakter usług transportu powoduje, że testowanie odbywa się niejako „po drodze”. Kierowcy stoją w długich kolejkach przed centrami testowania, często na mrozie, gdzie znacząco zwiększa się ryzyko zachorowania. Kolejki na granicach ciągną się kilometrami a kierowcy często pozbawieni są dostępu do toalet, wody czy żywności.”

""

Testy stają się płatne. Na zdjęciu punkt prób w Rozvadovie. Fot. Sachs Ttans

logistyka.rp.pl

Organizacje branżowe wskazują również na niewielki odsetek zakażeń wśród kierowców. Z tego powodu Francja zniosła konieczność testów dla kierowców przybywających z Irlandii oraz z Wielkiej Brytanii.

Czytaj więcej w: Wiemy, kto jest zwolniony z kwarantanny na granicach

Wnioski przemysłu poparli posłowie podczas debaty komisji TRAN 24 lutego. – Posłowie są zgodni, że decyzje Niemiec są nieakceptowalne – przyznaje dyrektor Departamentu Transportu Piotr Mikiel, ale na tym kończą się możliwości europarlamentu.

Tymczasem kolejne mutacje wirusa mogą zachęcić rządy do wprowadzania podobnych ograniczeń.

Na przejściu Rozvadov kolejka tirów liczy 3 km, a czas wjazdu do Niemiec wynosi 2-4 godziny, ocenia prezes Jas-FBG Jarosław Domin. Podobnie czeka się na wjazd do Austrii od strony Włoch. Kolejki tworzą się z powodu konieczności wykonywania testów na covid przez kierowców ciężarówek.

Z moich obserwacji wynika, że nie zanosi się na zmianę. Podczas video-konferencji szefów państw i rządów 25 lutego Angela Merkel co prawda potwierdziła, że Rynek Wewnętrzny musi działać, ale obiecała jedynie zwiększenie  ilości punktów, w których przeprowadzane są testy. 4 marca odbyło się spotkanie niemieckiej strony rządowej z przewoźnikami, w tym z IRU, ale nie przyniosło ona żadnego przełomu – zaznacza przedstawiciel ZMPD w KE Margareta Przybyła.

Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?
Legislacja
KAS zachęca do rejestracji w e-Toll dużą obniżką myta