Braki półprzewodników stawiają pod znakiem zapytania wdrożenie e-Toll

Azjatyccy dostawcy notują potężne opóźnienia w dostawach komponentów niezbędnych do budowy urządzeń montowanych w ciężarówkach.

Publikacja: 08.04.2021 19:22

Braki półprzewodników stawiają pod znakiem zapytania wdrożenie e-Toll

Foto: Fot. Robert Przybylski

Branża elektroniczna szacuje, że do 1 lipca będzie potrzeba 0,5 mln urządzeń pokładowych OBU, służących ciężarówkom do naliczania myta w nowym systemie e-Toll. Tymczasem Geobox, którego OBU uzyskało certyfikację KAS, może być produkowane w ilości 200 sztuk dziennie. – To maksymalne możliwości produkcyjne na dzisiaj – zaznacza Łukasz Szlagor z firmy Geobox. Czyli w najlepszym razie jego spółka będzie mogła dostarczyć do końca czerwca kilkanaście tysięcy urządzeń, a faktycznie mniej. – Początek sprzedaży OBU przewidujemy wraz z rozruchem portalu e-Toll – wyjaśnia Szlagor. KAS zaplanował rozruch e-Toll w pierwszej połowie maja.

Czytaj więcej w: Za rok posypią się kary za ViaToll

Drugim certyfikowanym przez KAS urządzeniem pokładowym jest OBU firmy Tekom. To radomski dostawca usług telematycznych i producent elektroniki. Firma może wyprodukować kilkanaście tys. OBU. – Każdy z producentów systemów GPS wydłuża terminy dostaw urządzeń, co wynika z braku lub wydłużonych terminów dostaw komponentów elektronicznych, co ostatnio odczuli także producenci pojazdów – tłumaczy Karol Kobyłecki z Tekom Technologia.

Czytaj więcej w: Skarbówka pobierze myto

Aby obejść braki, Tekom zgłosi do certyfikacji kolejne urządzenia OBU od zewnętrznych dostawców.

Przesunięte z braku komponentów terminy produkcji urządzeń sprawią, że tym ważniejsze mogą być zewnętrzne systemy lokalizacyjne (ZSL). Jednak dla nowych klientów problemem będzie dostawa zarówno ZSL jak i OBU.

Czytaj więcej w: Nowy pobór myta ruszy w czerwcu

Tymczasem z ankiety Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wynika, że ponad 36 proc. pytanych wybrało OBU, zaś niecałe 11 proc. ZSL.

Branża elektroniczna szacuje, że do 1 lipca będzie potrzeba 0,5 mln urządzeń pokładowych OBU, służących ciężarówkom do naliczania myta w nowym systemie e-Toll. Tymczasem Geobox, którego OBU uzyskało certyfikację KAS, może być produkowane w ilości 200 sztuk dziennie. – To maksymalne możliwości produkcyjne na dzisiaj – zaznacza Łukasz Szlagor z firmy Geobox. Czyli w najlepszym razie jego spółka będzie mogła dostarczyć do końca czerwca kilkanaście tysięcy urządzeń, a faktycznie mniej. – Początek sprzedaży OBU przewidujemy wraz z rozruchem portalu e-Toll – wyjaśnia Szlagor. KAS zaplanował rozruch e-Toll w pierwszej połowie maja.

Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą