W 2020 roku służby francuskie przeprowadziły u przewoźników 163 kontrole zagraniczne dotyczące płacy minimalnej. Niemcy przeprowadzili 60 takich kontroli, Austriacy 15, a Włosi 9.

Czytaj więcej w: Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców

Kontrole prowadzone są za pośrednictwem francuskiego przedstawiciela, a funkcjonariusze domagają się szybkiego dostarczenia obowiązkowej dokumentacji, która jest przechowywana w firmie, w tym: umów o pracę (w j. francuskim), kalkulacji wynagrodzeń za pracę, rejestrów przepracowanych godzin, dokumentów potwierdzających wypłatę wynagrodzeń za pracę. Kierowca musi mieć w kabinie samochodu zaświadczenie o delegowaniu, umowę o pracę w j. francuskim oraz dokument A1. – Przebieg kontroli ma znaczenie. Każdy kierowca musi wiedzieć jakie dokumenty powinien mieć w ciężarówce. Kontrola na drodze ma wpływ jak będzie wyglądała kontrola listowana. Jeśli kierowca jest niezorientowany lub co gorsza agresywny, nie ma nawet telefonu do przedstawiciela, funkcjonariusze podejrzewają złamanie prawa i usztywniają swoją postawę – zauważa mecenas Agnieszka Murawska-Martinez z kancelarii Move.

Zaświadczenie o delegowaniu musi być sprzed kontroli, ponieważ na każdym zaświadczeniu wydrukowanym w systemie SIPSI widoczna jest godzina. – Wydrukowane po kontroli jest nieważne. Brak dokumentacji grozi karą 4 tys. euro, a niekompletna dokumentacja to 1,5 tys. euro kary – przypomina Murawska-Martinez.

Czytaj więcej w: Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Dodaje, że najczęściej problemem podczas kontroli jest przekroczenie terminów udostępnienia dokumentacji, niekompletnie wypełniony list przewozowy CMR (np. brak podpisu kierowcy, niekompletne dane lub ich zmiana w CMR), przekroczona liczba operacji kabotażowych.

Mecenas z kancelarii Move zaznacza, że operacje kabotażowe kontrolowane są za pomocą listów przewozowych CMR oraz tachografów. Stąd za niezapisanie symbolu państwa na wydruku tacho grozi grzywna d o 1500 euro.

Czytaj więcej w: Belgia skarży Pakiet Mobilności

Dużym problemem dla przedsiębiorców jest prawidłowe przygotowanie biuletynów płacowych, pasków wypłat, czytelnych dla służb kontrolnych. – Biuletyny powinny być wypisane ze stawką brutto za godzinę, okres w jakim kierowca jechał we Francji, który obejmuje całe delegowanie, łącznie z pracą w nocy i wynagrodzeniem dodatkowym. Mamy z tym problemy. Kary sięgają 2 tys. euro – ostrzega prawniczka z kancelarii Move.