W 2020 roku służby francuskie przeprowadziły u przewoźników 163 kontrole zagraniczne dotyczące płacy minimalnej. Niemcy przeprowadzili 60 takich kontroli, Austriacy 15, a Włosi 9.
Czytaj więcej w: Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców
Kontrole prowadzone są za pośrednictwem francuskiego przedstawiciela, a funkcjonariusze domagają się szybkiego dostarczenia obowiązkowej dokumentacji, która jest przechowywana w firmie, w tym: umów o pracę (w j. francuskim), kalkulacji wynagrodzeń za pracę, rejestrów przepracowanych godzin, dokumentów potwierdzających wypłatę wynagrodzeń za pracę. Kierowca musi mieć w kabinie samochodu zaświadczenie o delegowaniu, umowę o pracę w j. francuskim oraz dokument A1. – Przebieg kontroli ma znaczenie. Każdy kierowca musi wiedzieć jakie dokumenty powinien mieć w ciężarówce. Kontrola na drodze ma wpływ jak będzie wyglądała kontrola listowana. Jeśli kierowca jest niezorientowany lub co gorsza agresywny, nie ma nawet telefonu do przedstawiciela, funkcjonariusze podejrzewają złamanie prawa i usztywniają swoją postawę – zauważa mecenas Agnieszka Murawska-Martinez z kancelarii Move.
Zaświadczenie o delegowaniu musi być sprzed kontroli, ponieważ na każdym zaświadczeniu wydrukowanym w systemie SIPSI widoczna jest godzina. – Wydrukowane po kontroli jest nieważne. Brak dokumentacji grozi karą 4 tys. euro, a niekompletna dokumentacja to 1,5 tys. euro kary – przypomina Murawska-Martinez.
Czytaj więcej w: Kierowcy przebierają w ofertach pracy