Reklama

Gra w paczki coraz trudniejsza, konkurencja jest mordercza

Zaostrza się walka w sektorze usług kurierskich. Z rywalizacji wycofuje się niemiecki operator Geis. Na drugiej linii frontu InPost boksuje się z Pocztą Polską – chodzi o maszyny do wydawania przesyłek. Łatwo nie będzie.

Publikacja: 06.08.2019 20:06

Gra w paczki coraz trudniejsza, konkurencja jest mordercza

Foto: fot. AdobeStock

Operator z pierwszej dziesiątki firm kurierskich w naszym kraju, który raptem trzy lata temu przejął K-Ex, kurierskie ramię Kolportera, ogłasza, że do końca sierpnia zakończy działalność operacyjną. Chodzi o spółkę kurierską Geis Parcel, która obsługuje m.in. sklep internetowy Lidla. – Rynek logistyczny w Polsce jest bardzo konkurencyjny, a usługi kurierskie nie spełniły zakładanych celów. Zmieniamy więc naszą strategię – potwierdza Adam Kwiatkowski, dyrektor zarządzający grupą Geis w naszym kraju. Zaznacza jednak, że firma dalej będzie rozwijała na polskim rynku spedycję, transport drogowy, lotniczy i morski, a także logistykę kontraktową.

Nie ma już miejsca

Ekspertów nie dziwi, że Geis wypadł z wartego ponad 5 mld zł rynku paczek. Ten, choć napędzany przez dynamicznie rosnącą sprzedaż internetową, jest niezwykle konkurencyjny, a ceny usług – jak wskazuje Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska – jedne z najniższych w Europie. W efekcie wojny cenowej o klienta operatorzy balansują na granicy rentowności, co przy jednoczesnym deficycie pracowników stanowi wyzwanie. Geis musiał budować rozpoznawalność marki. – Nasz rynek od dawna jest podzielony między potężnych graczy: DPD, DHL czy UPS, i trudno zaistnieć tu komuś nowemu – komentuje Artur Olejniczak, ekspert Sieci Badawczej Łukasiewicz. Jak podkreśla, Geis nie jest ostatnią ofiarą paczkowej wojny. – Będą wypadać kolejni gracze, a rynek zacznie się konsolidować – przekonuje.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Eksperci twierdzą, że pozostali operatorzy balansują na krawędzi, walcząc o klienta. Z jednej strony bowiem oferują usługi na granicy opłacalności, a z drugiej muszą się mierzyć z największą zmorą branży – brakiem rąk do pracy. – Niedobór pracowników w logistyce w ciągu ostatnich kilku lat jest coraz bardziej widoczny. Problem z ich pozyskiwaniem zaczął się pojawiać już w 2016 r. i wciąż narasta. To wyzwanie dla wszystkich firm z branży – przyznaje Adam Kwiatkowski, dyrektor zarządzający grupą Geis w Polsce. Z kolei Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska, wielokrotnie przekonywał, że ceny usług kurierskich w naszym kraju należą do jednych z najniższych w Europie, a firmy operują na granicy rentowności.

Poczta ma problem

Firma Geis miała jedne z najgorszych wyników wśród dużych operatorów na rynku KEP (kurier-ekspres-paczka). W 2018 r. zwiększyła obroty tylko o 4,8 proc. w ujęciu wartościowym i 5,2 proc. w ujęciu ilościowym, podczas gdy liderzy notowali dwucyfrowy wzrost. Z danych brokera usług kurierskich Furgonetka wynika też, że oferowała najwyższe ceny usług dla małych i średnich e-sklepów.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: Paczki idą na rekord

– Rynek jest trudny, ale bardziej dla nowych podmiotów, które dopiero próbują wejść do Polski. Mamy kilku silnych graczy, znane marki o ustabilizowanej pozycji, które stanowią naprawdę silną konkurencję. Jednocześnie koszty operacyjne, np. rozwoju infrastruktury, są coraz wyższe. Dlatego bez mocnej pozycji trudno zachować balans między kosztami a przychodami – mówi Rafał Szcześniewski, wiceprezes firmy Omnipack, specjalizującej się w logistyce e-commerce. Jak podkreśla, część podmiotów wręcz ogranicza inwestycje w infrastrukturę. – Koncentrują się bardziej na rentowności operacji niż na wzroście udziału w przesyłkach – wyjaśnia.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Na tym tle zyskują InPost i Poczta Polska (PP). Obaj operatorzy stawiają na automaty do odbioru paczek. Liderem w tym segmencie jest spółka kierowana przez znanego biznesmena Rafała Brzoskę – ma już blisko 5 tys. paczkomatów. PP buduje własną sieć m.in. w kooperacji z duńską firmą SwipBox. Jak ustaliliśmy, do końca października uruchomi 200 urządzeń, m.in. w sklepach Biedronka i placówkach pocztowych w największych miastach. Ale państwowej spółce może się powinąć noga – Urząd Zamówień Publicznych (UZP) wszczął kontrolę w PP. Państwowa spółka wybrała bowiem partnera w tym projekcie bez przetargu. Konkurenci twierdzą, że PP zrobiła to nielegalnie. Justyna Siwek, rzeczniczka PP, zapewnia jednak, że Poczta prowadzi postępowania zakupowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

""

fot. InPost

Foto: logistyka.rp.pl

– Postępowanie dotyczące udostępnienia automatów zostało przeprowadzone na podstawie wewnętrznych przepisów spółki, z wyłączeniem przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych – zaznacza rzeczniczka PP.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: Paczkomatowa wojna firm kurierskich

Jeśli UZP uzna inaczej, ambitny plan Poczty, polegający na stworzeniu sieci 2 tys. maszyn w sklepach Biedronka i własnych placówkach, a także uruchomieniu automatów na stacjach Orlen, może lec w gruzach. A to dodatkowo umocni InPost, który wyrasta na lidera rynku KEP. Według Polskiego Instytutu Badań Jakości kurier InPost uzyskał najlepszy wynik badań satysfakcji klientów spośród wszystkich ogólnopolskich firm obsługujących rynek przesyłek indywidualnych. Z kolei najnowsze badania Kantara wskazują, iż 40 proc. kupujących online chce odbierać zakupy spożywcze w paczkomatach.

Do gry wkroczy Amazon?

Choć rynek KEP się konsoliduje, a eksperci wątpią, by pojawił się na nim nowy gracz, robią jeden wyjątek. – Dziś można wyobrazić sobie wejście na polski rynek tylko jednego operatora – Amazona – twierdzi prezes jednej z największych firm logistycznych w naszym kraju. Amazon na razie nie ujawnia, czy ma Polskę na celowniku. Analitycy od dawna twierdzą jednak, że wejście Amazona, najpierw z polską wersją sklepu internetowego, a potem na rynek kurierski, to kwestia czasu. Jak twierdzi Zbigniew Ptaszyński, członek zarządu firmy Sendit, wejście giganta e-handlu z usługami kurierskimi wywoła zamieszanie w branży.

CZYTAJ TAKŻE: Poczta Polska z Orlenem i Biedronką stawia się InPostowi

Za granicą Amazon radzi sobie bardzo dobrze w przypadku wysyłki towarów z magazynów własnych. Koncern liczy, że obsługując samodzielnie dostawy, będzie w stanie znacznie przyspieszyć czas wysyłki i skłonić większą liczbę osób do kupowania swojego abonamentu. – Tego typu usługa testowana jest już od 2017 r. Co ma wyróżniać ich ofertę, to fakt, że dostawa będzie realizowana również podczas weekendu, co jest całkowitą nowością w świecie tanich przesyłek – tłumaczy Sascha Stockem, prezes startupu Nethansa, który wprowadza polskie firmy na platformę stworzoną przez Jeffa Bezosa.

""

fot. AdobeStock

Foto: logistyka.rp.pl

Reklama
Reklama

Dziś Amazon nie posiada polskiej wersji językowej sklepu, choć wiele jego funkcji już działa w naszym języku. Mimo to do Polski dostarcza się coraz więcej produktów, które zostały zakupione na niemieckiej wersji platformy. – Strategię tę nazywam dyskretnym przejmowaniem rynku. Produkty z tej platformy są dostarczane do Polski, chociaż sam sklep z domeną amazon.pl nie jest jeszcze dostępny. Po wpisaniu tego adresu w przeglądarce internetowej jesteśmy przenoszeni do niemieckiej wersji serwisu. Prawdopodobnie będzie to trwało tak długo, aż firma Bezosa uruchomi sklep z domeną .pl – twierdzi Stockem.

Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w ub. r. Polacy nadali ok. 400 mln paczek o wartości ponad 5 mld zł. W 2021 r. ma to być już 500 mln przesyłek. [G]

Operator z pierwszej dziesiątki firm kurierskich w naszym kraju, który raptem trzy lata temu przejął K-Ex, kurierskie ramię Kolportera, ogłasza, że do końca sierpnia zakończy działalność operacyjną. Chodzi o spółkę kurierską Geis Parcel, która obsługuje m.in. sklep internetowy Lidla. – Rynek logistyczny w Polsce jest bardzo konkurencyjny, a usługi kurierskie nie spełniły zakładanych celów. Zmieniamy więc naszą strategię – potwierdza Adam Kwiatkowski, dyrektor zarządzający grupą Geis w naszym kraju. Zaznacza jednak, że firma dalej będzie rozwijała na polskim rynku spedycję, transport drogowy, lotniczy i morski, a także logistykę kontraktową.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Logistyka Kontraktowa
Sektor logistyczny wpadł w objęcia geopolityki
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Logistyka Kontraktowa
Rumunia, nowa ziemia obiecana
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama