Reklama
Rozwiń

Kurierzy: Spowolnienia nie widać

Branża kurierska prognozuje wzrosty obrotów i inwestuje w nowe obiekty. Firma DHL Parcel otworzyła właśnie nową sortownię pod Warszawą.

Publikacja: 16.09.2019 06:47

Kurierzy: Spowolnienia nie widać

Foto: logistyka.rp.pl

W przewozach kurierskich nie widać spowolnienia, a wręcz przeciwnie, pracy przybywa i to w tempie dwucyfrowym – zapewnia wiceprezes DHL Parcel Bartosz Wnęk. – Gdybyśmy nie byli pewni koniunktury, nie inwestowalibyśmy kilkudziesięciu mln zł w nowy obiekt – podkreśla Wnęk. Latem DHL Parcel otworzył pod Warszawą kolejną sortownię, o wydajności 7500 paczek na godzinę. Położony pod Warszawą w Mosznej obiekt na działce o powierzchni 60 tys. m kw. ma 7500 m kw. powierzchni hali, 18 bram dla transportów liniowych, 50 kurierskich i 10 uniwersalnych. Dodatkowo biura mają 950 m kw., obok nich jest punkt przyjęć i miejsca parkingowe.

""

Sorter ma wydajność 7500 paczek na godzinę i może je sortować według kilkunastu parametrów./ mat.pras.

Foto: logistyka.rp.pl

Budowa trwała rok. Nowy terminal obsłuży lewobrzeżną część Warszawy i okolice, aż do Skierniewic. DHL zamontował w Mosznej sorter z najnowszą generacją oprogramowania, które może sortować paczki po m.in. adresie lub innych danych adresata. – Coraz częściej takie funkcje są potrzebne, szczególnie w przypadku zwrotów – wyjaśnia kierownik obiektu w Mosznej Marcin Polak. Dodaje, że od jakiegoś czasu widać zmiany w przyzwyczajeniach klientów e-sklepów. – Tygodniowy szczyt przypada nie na czwartek lub piątek, a drugi dzień po świętach lub weekendach. Coraz częściej klienci wykorzystują je do robienia zakupów, które sklepy przygotowują do wysyłki pierwszego pracującego dnia, stąd u nas szczyty pojawiają się dzień później – wyjaśnia Polak.

CZYTAJ TAKŻE: Zwroty zalewają e-sklepy. Kurierzy się cieszą

Jak szacuje Urząd Komunikacji Elektronicznej rynek e-handlu wart był w 2018 roku 45 mld zł, zaś w 2021 roku może wzrosnąć nawet do do 70 mld zł.

""

W sortowni pracuje osiemdziesięciu kurierów / mat.pras.

Foto: logistyka.rp.pl

Budynek w Mosznie został wybudowany w systemie BTS (build to suit), a więc pod konkretne wymagania najemcy. Dla deweloperów branża przesyłek kurierskich i ekspresowych (KEP) staje się coraz ważniejsza. Według raportu Cushman & Wakefield co czwarty metr z 17 mln kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce wynajęty jest przez firmy branży KEP. Ten udział prawdopodobnie będzie rósł, bo kurierzy, jak np. DHL, mają coraz większe potrzeby. Branża inwestuje zarówno w centra miejskie (znów używając DHL jako przykładu, jesienią spółka oddała do użytku w Emilianowie obiekt bliźniaczy do uruchomionego w Mosznej) jak i położone w regionach mających ręce do pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Rynek zagranicznych przesyłek szybko rośnie

Według danych UKE, w 2018 roku rynek usług kurierskich był wart 4,6 mld zł, zaś liczba przesyłek wyniosła 368,7 mln sztuk i była o 19,8 proc. większa niż rok wcześniej. Raport URE podaje, że liderem rynku (pod względem liczby przesyłek) są DPD przed InPostem oraz Pocztą Polską. DHL Parcel ma 9 miejsce. Firma ma w Polsce 6 sortowni, 42 terminale, 4 tys. kurierów i obsługuje 60 mln paczek rocznie. W całym kraju DHL ma 7 tys. punktów dla odbioru i nadania paczek.

Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku