InPost podwaja przychody

InPost zarabia na paczkomatach, jeszcze traci na zagranicznych rynkach.

Publikacja: 30.03.2021 10:13

InPost podwaja przychody

Foto: Fot. InPost

InPost zwiększył w 2020 roku przychody o 104 proc. do 2,53 mld zł (w tym 2,51 mld w Polsce). Marża EBITDA wzrosła do 39,3 proc. Jednocześnie wydatki inwestycyjne powiększyły się o 68 proc. do 537 mln zł, a wolne przepływy zwiększyły się dziesięciokrotnie do 380 mln zł.

Paczkomaty ciągną spółkę

InPost zarobił na paczkomatach 1,1 mld zł osiągając 59,2 proc. marży. W segmencie doręczeń kurierskich marża wyniosła 31,2 proc. (przychody 198 mln zł). InPost na koniec 2002 roku miał 12 254 paczkomaty, a do końca br. ich liczba powiększy się do 16,5-18,5 tys., w tym do 15,5 tys. w Polsce.

Czytaj więcej w: KAS uszczelni pobór podatków od e-handlu

W 2020 roku InPost doręczył 310 mln przesyłek, z tego 247,2 mln w Polsce. InPost spodziewa się, że w tym roku przyrost doręczeń w paczkomatach wyniesie nawet 50 proc., gdy doręczeń kurierskich o maksymalnie 30 proc.

Spółka spodziewa się w tym roku zwiększyć liczbę przesyłek od 445-465 mln, a wliczając wyniki właśnie kupowanej sieci Mondial Relay, ich liczba może wzrosnąć do 615-645 mln, zaś przychody do 5,7-5,9 mld zł.

Czytaj więcej w: Kurierzy napędzają popyt na elektryki

W segmencie międzynarodowym liczba przesyłek w 2021 roku wzrośnie z 2,2 mln do 180-195 mln o ile władze antymonopolowe wydadzą zgodę na zakup Mondial Relay. Przychody segmentu zagranicznego wzrosły by w takim scenariuszu z 17,7 mln zł do 2,2-2,4 mld zł. Ten wzrost przychodów pozwoli uzyskać rentowność segmentu przesyłek zagranicznych.

Spółka zakończyła 2020 rok z dźwignią finansową pro-forma netto na poziomie 2,4. Przewiduje dalsze inwestycje, który wartość w 2021 roku może przekroczyć nawet 900 mln euro, jeżeli uda się kupić francuską sieć Mondial Relay.

Globalni liderzy poprawili wyniki

UPS dostarczył w 2002 roku o 13,7 proc. więcej przesyłek niż rok wcześniej (6,3 mld sztuk), zaś przychody powiększył o 14,2 proc. do 84,6 mld dol. Zysk operacyjny wzrósł o 7 proc. do 8,7 mld dol. W rezultacie ceny akcji wzrosły z 90-100 dol. na początku 2020 roku do 160-170 dol. pod koniec ub.r. Spółka podkreśla, że zwrot na akcjach był wyższy w ub.r. niż średnia S&P 500.

Czytaj więcej w: Odwracają się bieguny na rynku lotniczego cargo

Przychody konkurencyjnego FedEx pozostały na niemienionym poziomie (69,2 mld dol.), zysk operacyjny zmalał o połowę do 2,4 mld dol., natomiast poprawił się o 141 proc. zysk netto do 1,3 mld dol. Marża jest jednak znacznie mniejsza niż UPS, bo wyniosła 3,5 proc. Mimo to wystrzeliły także ceny akcji FedEx ze 150 dol. na początku 2020 roku do 270 dol. pod koniec ub.r.

Deutsche Post DHL zwiększył przychody o 5,5 proc. do 66,8 mld euro, zysk operacyjny o 17 proc. do 4,8 mld euro, uzyskując 7,3 proc. marży. Akcje spółki wzrosły w 2020 roku z 33-34 euro do 42-43 euro.

Pandemia okazała się dużą szansą dla firm kurierskich. UPS podjęła się dostarczać szczepionki. FedEx rozwoził środki ochrony osobistej. Tylko w jednym tygodniu lutego 2020 roku samoloty FedEx wykonały 250 lotów z Chin z wyposażeniem ochronnym (maseczki, rękawiczki), natomiast w ostatnim kwartale 2020 roku spółka wykonała dodatkowo 530 lotów z takim ładunkiem.

Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką