Za kilka lat porty lotnicze zatkają się ładunkami i pasażerami

Polacy powrócili do latania. Na pokładach samolotów wraz z pasażerami przybywa ładunków, konieczne inwestycje w infrastrukturę.

Publikacja: 11.09.2023 21:23

Za kilka lat porty lotnicze zatkają się ładunkami i pasażerami

Foto: LOT

Tegoroczne wyniki przewozu ładunków i poczty są obiecujące. Urząd Lotnictwa Cywilnego podliczył, że w pierwszej połowie roku polskie porty przeładowały 103,5 tys. ton i zwyżkujący trend utrzyma się w kolejnych latach. – Notujemy wzrosty tonażu, a ich dynamika jest blisko optymistycznego wariantu – podkreśla prezes ULC Piotr Samson. Dodaje, że w zamówionej przez urząd prognozie przewozów do 2040 roku tonaż więcej niż podwoi się, do 449,3 tys. ton w wariancie pesymistycznym i nawet 521 tys. ton w optymistycznym. Wariant bazowy prognozuje przewozy 496,2 tys. ton w 2040 roku. – Gdzieś ok. 2025 orku spodziewamy się korekty, ale w dłuższej perspektywie nie będzie miała ona wpływu na ogólny trend wzrostowy – zapewnia prezes ULC. 

Rezerwą wzrostu są nadal duże liczby kursów do Frankfurtu i Amsterdamu samochodów ciężarowych z ładunkami z lotniczymi listami przewozowymi.

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2023

Dyrektor Departamentu Rynku Transportu Lotniczego ULC Kamil Rosiński zaznacza, że za wzrostem przewozów musi nadążać infrastruktura. Chodzi m.in. o urządzenia do obsługi i ładowania samolotów, terminale przeładunkowe i to nie tylko w głównych portach, ale i regionalnych. – Najwięcej ładunków transportowanych jest razem z ruchem pasażerskim, a zauważamy, że rośnie liczba operacji na regionalnych – wskazuje Rosiński. 

Uważa, że dla przyciągnięcia nowych ładunków na polskie lotniska niezbędna jest także pomoc państwa. – Czynnikami pomocowymi są umowy międzynarodowe, które nie powinny ograniczać liczby operacji samolotami frachtowymi. Przykładem może być umowy dwustronna umowa z Koreą Południową, która ogranicza liczbę lotów takich samolotów – wymienia Rosiński. 

W lotniczym transporcie ładunków dużym problemem jest nocna pora lotów. W UE funkcjonuje dużo związanych z tym ograniczeń w wykonywaniu operacji lotniczych. Frachtowce czasem nie spełniają norm głośności. – Ewidentne zapotrzebowanie na lotniczy transport jest duże i jak pokazała pandemia ta gałąź transportu jest ważna dla państwa i jego bezpieczeństwa. Także na początku wojny w lutym i marcu 2022 roku pracowaliśmy przez 24 godziny na dobę – przypomina Rosiński. 

Ruch cargo jest generowany przez pasażerski a ten będzie w Polsce rósł. We wzmiankowanym raporcie „Perspektywa ruchu lotniczego do 2040” przygotowanym na zlecenie ULC przez pracowników Uniwersytetu Gdańskiego: Annę Zamojską i Dariusza Tłoczyńskiego, autorzy wyliczają, że liczba pasażerów polskich lotnisk w 20240 roku przekroczy w najgorszym razie 85 mln, zaś w najlepszym 116,5 mln. Wariant bazowy przewiduje 96,4 mln. – W tym roku do czerwca lotniska zanotowały 23 mln pasażerów i sądząc po bardzo dobrych wynikach lipca i sierpnia, że w tym roku liczba pasażerów przekroczy 49 mln, a więc wynik z 2019 roku – zaznacza prezes ULC.  

Czytaj więcej

Różnorodność bardzo opłaca się korporacjom

Autorzy tłumaczą optymistyczne perspektywy rosnącym PKB kraju oraz cały czas znacznie mniejszą popularnością latania w stosunku do krajów Europy Zachodniej. Sygnalizuje, że do 2030 roku większość największych w Polsce portów wyczerpie przepustowość. 

Tegoroczne wyniki przewozu ładunków i poczty są obiecujące. Urząd Lotnictwa Cywilnego podliczył, że w pierwszej połowie roku polskie porty przeładowały 103,5 tys. ton i zwyżkujący trend utrzyma się w kolejnych latach. – Notujemy wzrosty tonażu, a ich dynamika jest blisko optymistycznego wariantu – podkreśla prezes ULC Piotr Samson. Dodaje, że w zamówionej przez urząd prognozie przewozów do 2040 roku tonaż więcej niż podwoi się, do 449,3 tys. ton w wariancie pesymistycznym i nawet 521 tys. ton w optymistycznym. Wariant bazowy prognozuje przewozy 496,2 tys. ton w 2040 roku. – Gdzieś ok. 2025 orku spodziewamy się korekty, ale w dłuższej perspektywie nie będzie miała ona wpływu na ogólny trend wzrostowy – zapewnia prezes ULC. 

Lotniczy
Zażarta rywalizacja na rynku lotniczego Cargo
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Lotniczy
Bruksela wydłuża pomoc dla portów lotniczych
Lotniczy
Na której liście spedytorów znajdzie się CPK?
Lotniczy
Boeing zakończył produkcję legendarnego Jumbo Jeta
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Lotniczy
Historyczne wyniki LOT Cargo
Lotniczy
Koniec produkcji legendarnych samolotów Boeinga