Przewoźnicy szacują, że w Polsce brakuje od 50 do 100 tys. kierowców ciężarówek. Blisko co czwarty wykonujący w Polsce zawód kierowcy międzynarodowego ma zagraniczny paszport. GITD wydało na koniec 2020 roku ponad 100 tys. świadectw kierowców dla zagranicznych obywateli, głównie Ukrainy i Białorusi. – Wielu przewoźników korzysta z pracowników z Ukrainy lub Białorusi. Tam otwierają swoje biura prowadząc szkoły jazdy, aby kierowcy zdobyli kwalifikację, po przejściu kursu wewnętrznego i zewnętrznego. Po takim kursie pracownik ma pewność, że uzyska w Polsce zatrudnienie. Znam kilka firm ze Śląska, które mają tego typu rozwiązania. Ale tamten rynek nie jest nieskończony. Przy takiej dynamice rozwoju polskich firm transportowych pewno pojawią się nowe kraje. Pracują już w Polsce kierowcy z Mołdawii, słyszałem o kierowcach z Filipin, Indii – wymienia Radosław Bugaj z firmy doradczej MoveON! Consulting.
W kształcenie kierowców włączyli się importerzy ciężarówek. Volvo uruchomiło coroczną akcję „Profesjonalni kierowcy” i oferuje darmowe kursy dokształcające dla osób, które już mają prawo jazdy kat. C+E i chciałyby pracować za kierownicą ciężarówki.
Czytaj więcej w: Ruszyła szósta edycja szkoleń akcji „Profesjonalni kierowcy”
Mercedes wspiera szkoły branżowe. Sześć lat temu MEN przywrócił w szkołach branżowych pierwszego stopnia nauczanie w specjalności kierowca. Resort musiał odtworzyć kształcenie, które od końca lat 80 zniknęło z wykazu nauczanych zawodów.
Szkoły muszą skompletować wyposażenie dydaktyczne i Mercedes przekaże jedenastu placówkom eksponaty edukacyjne w postaci silników i skrzyń biegów. Pomoce naukowe od Mercedes-Benz Trucks Polska trafią do szkół w: Teresinie, Olsztynie, Łukowie, Gostyninie, Gdyni, Siedlcach, Łopusznie, Strzelcach Opolskich, Białymstoku i Gorlicach. Jest to wspólna akcja producenta oraz Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.