Wynagrodzenia rosną, a o kierowców i tak coraz trudniej

Stres i długa rozłąka zniechęcają do zawodu kierowcy. Wkrótce znalezienie kierowców będzie jeszcze trudniejsze.

Publikacja: 06.07.2021 19:12

Wynagrodzenia rosną, a o kierowców i tak coraz trudniej

Foto: Fot. Mercedes-Benz

Pakiet Mobilności pogłębi braki kierowców. Już w 2022 roku luka może wynieść nawet 200 tys. osób, szacuje raport PwC wykonany na zlecenie TLP. Tymczasem wynagrodzenia kierowców pozostają wysokie na tle średnich wynagrodzeń.

Na wschód najwyższe pensje

Z badania „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2020” przeprowadzonego przez Polski Instytut Transportu Drogowego na próbie 1200 kierowców wynika, że mediana wynagrodzenia netto w 2020 roku wyniosła 6 tys. zł i była o 5% mniejsza niż w 2019 roku.

Czytaj więcej w: Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców

Przeciętna płaca w Polsce w 2020 roku wg GUS wynosiła 5167,47 zł brutto, a więc 3732 zł netto. Jest to wzrost o 5,1% w porównaniu do roku poprzedniego. – Zatem porównując to ze średnią krajową, całkowite zarobki kierowców wyglądają bardzo atrakcyjnie na tle całej gospodarki – podkreślają autorzy raportu.

Największą grupę stanowią kierowcy, którzy zarabiają pomiędzy 6000 a 7000 zł netto (26,3%). Kierowcy busa zarabiają średnio 4612,5 zł netto. Powyżej 7000 zł zarabia prawie co czwarty prowadzący ciężarówki o dmc 40 ton w ruchu międzynarodowym.

Czytaj więcej w: Trzy możliwości wynagradzania kierowców

Kierowcy są pracownikami etatowymi: 96% ankietowanych posiada umowę o pracę. 35% pytanych pracuje w systemie od poniedziałku do piątku, 19% w systemie 2/1 i 15% w systemie 3/1 (na tydzień odpoczynku przypadają odpowiednio 2 i 3 tygodnie pracy). Najniższe zarobki mają osoby pracujące od poniedziałku do piątku, mediana wynosi 6250 zł. Mediana zarobków kierowców pracujących w systemie 4/1 sięga 7500 zł.

Z raportu PITD wynika, że w ub.r. najwyższe zarobki mieli kierowcy w ruchu międzynarodowym jeżdżący na wschód. Mediana ich wynagrodzeń wynosiła 6750 zł i była o 250 zł wyższa od jeżdżących po UE. Wynagrodzenie w transporcie krajowym wyniosło 5 tys. zł, a w regionalnym 4300 zł.

Kryzys ściął wynagrodzenia

W podziale na wiek zatrudnionego, najwyższe wynagrodzenie mają kierowcy w wieku do 25 lat (mediana 6300 zł). W grupie liczącej od 31 do 40 lat mediana wyniosła 6200 zł. Grupa mająca od 25 do 30 lat zarabiała 6 tys. zł, tyle samo co pracownicy mający od 41 do 50 lat. Pracownicy powyżej 50 lat zarabiali 5500 zł (cały czas mowa jest o medianie netto).

Czytaj więcej w: Szwajcaria zakazuje 45-godzinnego wypoczynku w kabinie

Mediana wynagrodzenia netto w 2020 roku była o 5% mniejsza niż w 2019 roku i ponad 31% pytanych kierowców przyznało, że pracodawcy obniżyli im wynagrodzenie, średnio o 1080 zł. 62% podało, że ich zarobki pozostały bez zmian. 6,6% podało, że ich zarobki wzrosły, średnia podwyżka wyniosła 980 zł.

85% lubi swoją pracę, o 6% więcej niż w badaniu z 2018 roku. Najbardziej cieszy ich poznawanie nowych miejsc (ponad 28% odpowiedzi), wysokie zarobki (25%), poznawanie nowych ludzi (ponad 14%) i elastyczne godziny pracy (13,5%).

Czytaj więcej w: Ruszają prace nad zmianą zasad wynagrodzeń kierowców

Nie lubią długiej rozłąki z rodziną (niemal 27% wskazań), stresu (26,6%), niebezpieczeństw na drodze (22,3%) i długich godzin za kółkiem (14,2%). Wielu kierowców odpowiedziało, że ich zawód nie jest szanowany (nie tylko przez osoby spoza branży, ale również na załadunkach) i panuje do nich ogólna niechęć na drogach.

Rotacja nadal problemem

Ponad 37% ankietowanych często lub bardzo myśli o zmianie zawodu. Jest to grupa, której mediana zarobków wynosi 6 tys. zł. Przy wyższej medianie takich zamiarów nie ma.

Z punktu widzenia pracodawcy, rotacja wśród kierowców jest problemem dla blisko 16% z pytanych 70 firm. Ponad 47% pytanych firm ma problem ze znalezieniem kierowcy. Niemal 43% firm potrzebuje od 1 do 3 tygodni na znalezienie kierowcy, a niemal co ósmej firmie zajmuje to ponad dwa miesiące. – Dlatego ważne jest, aby nie tylko zatrudniać najlepszych dostępnych pracowników, ale także jak najlepiej korzystać z tych, którzy są już częścią zespołu – uważa Agnieszka Szwaj z Webfleet Solutions.

Pakiet Mobilności pogłębi braki kierowców. Już w 2022 roku luka może wynieść nawet 200 tys. osób, szacuje raport PwC wykonany na zlecenie TLP. Tymczasem wynagrodzenia kierowców pozostają wysokie na tle średnich wynagrodzeń.

Na wschód najwyższe pensje

Pozostało 94% artykułu
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL