Wynagrodzenia rosną, a o kierowców i tak coraz trudniej

Stres i długa rozłąka zniechęcają do zawodu kierowcy. Wkrótce znalezienie kierowców będzie jeszcze trudniejsze.

Publikacja: 06.07.2021 19:12

Wynagrodzenia rosną, a o kierowców i tak coraz trudniej

Foto: Fot. Mercedes-Benz

Pakiet Mobilności pogłębi braki kierowców. Już w 2022 roku luka może wynieść nawet 200 tys. osób, szacuje raport PwC wykonany na zlecenie TLP. Tymczasem wynagrodzenia kierowców pozostają wysokie na tle średnich wynagrodzeń.

Na wschód najwyższe pensje

Z badania „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2020” przeprowadzonego przez Polski Instytut Transportu Drogowego na próbie 1200 kierowców wynika, że mediana wynagrodzenia netto w 2020 roku wyniosła 6 tys. zł i była o 5% mniejsza niż w 2019 roku.

Czytaj więcej w: Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców

Przeciętna płaca w Polsce w 2020 roku wg GUS wynosiła 5167,47 zł brutto, a więc 3732 zł netto. Jest to wzrost o 5,1% w porównaniu do roku poprzedniego. – Zatem porównując to ze średnią krajową, całkowite zarobki kierowców wyglądają bardzo atrakcyjnie na tle całej gospodarki – podkreślają autorzy raportu.

Największą grupę stanowią kierowcy, którzy zarabiają pomiędzy 6000 a 7000 zł netto (26,3%). Kierowcy busa zarabiają średnio 4612,5 zł netto. Powyżej 7000 zł zarabia prawie co czwarty prowadzący ciężarówki o dmc 40 ton w ruchu międzynarodowym.

Czytaj więcej w: Trzy możliwości wynagradzania kierowców

Kierowcy są pracownikami etatowymi: 96% ankietowanych posiada umowę o pracę. 35% pytanych pracuje w systemie od poniedziałku do piątku, 19% w systemie 2/1 i 15% w systemie 3/1 (na tydzień odpoczynku przypadają odpowiednio 2 i 3 tygodnie pracy). Najniższe zarobki mają osoby pracujące od poniedziałku do piątku, mediana wynosi 6250 zł. Mediana zarobków kierowców pracujących w systemie 4/1 sięga 7500 zł.

Z raportu PITD wynika, że w ub.r. najwyższe zarobki mieli kierowcy w ruchu międzynarodowym jeżdżący na wschód. Mediana ich wynagrodzeń wynosiła 6750 zł i była o 250 zł wyższa od jeżdżących po UE. Wynagrodzenie w transporcie krajowym wyniosło 5 tys. zł, a w regionalnym 4300 zł.

Kryzys ściął wynagrodzenia

W podziale na wiek zatrudnionego, najwyższe wynagrodzenie mają kierowcy w wieku do 25 lat (mediana 6300 zł). W grupie liczącej od 31 do 40 lat mediana wyniosła 6200 zł. Grupa mająca od 25 do 30 lat zarabiała 6 tys. zł, tyle samo co pracownicy mający od 41 do 50 lat. Pracownicy powyżej 50 lat zarabiali 5500 zł (cały czas mowa jest o medianie netto).

Czytaj więcej w: Szwajcaria zakazuje 45-godzinnego wypoczynku w kabinie

Mediana wynagrodzenia netto w 2020 roku była o 5% mniejsza niż w 2019 roku i ponad 31% pytanych kierowców przyznało, że pracodawcy obniżyli im wynagrodzenie, średnio o 1080 zł. 62% podało, że ich zarobki pozostały bez zmian. 6,6% podało, że ich zarobki wzrosły, średnia podwyżka wyniosła 980 zł.

85% lubi swoją pracę, o 6% więcej niż w badaniu z 2018 roku. Najbardziej cieszy ich poznawanie nowych miejsc (ponad 28% odpowiedzi), wysokie zarobki (25%), poznawanie nowych ludzi (ponad 14%) i elastyczne godziny pracy (13,5%).

Czytaj więcej w: Ruszają prace nad zmianą zasad wynagrodzeń kierowców

Nie lubią długiej rozłąki z rodziną (niemal 27% wskazań), stresu (26,6%), niebezpieczeństw na drodze (22,3%) i długich godzin za kółkiem (14,2%). Wielu kierowców odpowiedziało, że ich zawód nie jest szanowany (nie tylko przez osoby spoza branży, ale również na załadunkach) i panuje do nich ogólna niechęć na drogach.

Rotacja nadal problemem

Ponad 37% ankietowanych często lub bardzo myśli o zmianie zawodu. Jest to grupa, której mediana zarobków wynosi 6 tys. zł. Przy wyższej medianie takich zamiarów nie ma.

Z punktu widzenia pracodawcy, rotacja wśród kierowców jest problemem dla blisko 16% z pytanych 70 firm. Ponad 47% pytanych firm ma problem ze znalezieniem kierowcy. Niemal 43% firm potrzebuje od 1 do 3 tygodni na znalezienie kierowcy, a niemal co ósmej firmie zajmuje to ponad dwa miesiące. – Dlatego ważne jest, aby nie tylko zatrudniać najlepszych dostępnych pracowników, ale także jak najlepiej korzystać z tych, którzy są już częścią zespołu – uważa Agnieszka Szwaj z Webfleet Solutions.

Materiał Partnera
TSL na rozdrożu: efektywność kluczem do dalszego rozwoju?
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL
Ludzie i firmy
Zielona rewolucja w logistyce