Młodsi za kierownicami ciężarówek?

Branża transportowa proponuje obniżyć wiek kierowców ciężarówek i autobusów do 18 lat.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU apeluje do rządów, aby obniżyły minimalny wiek kierowców zawodowych do 18 lat. IRU wskazuje, że obniżenie minimalnego wieku pozwoli zmniejszyć bezrobocie wśród młodzieży . W kategorii wiekowej 15-24 lat co piąty człowiek na świecicie nie ma pracy. Jednocześnie w Europie nie jest obsadzony co piąty etat kierowcy.

Czytaj więcej w: Kierowca poszukiwany. Dla chętnych darmowe szkolenia

W niektórych krajach Europy minimalny wiek już wynosi 18 lat, w innych 21. W krajach Unii Europejskiej regulacje różnią się i zależą od rodzaju transportu (krajowy, międzynarodowy) oraz rodzaju prowadzonego pojazdu. W Chinach i Turcji minimalny wiek kierowcy autobusu to 26 lat.

Czytaj więcej w: Polacy znów w czołówce najlepszych kierowców Europy

IRU uważa, że niezależnie od pandemii, brak kierowców pozostanie najważniejszym wyzwaniem branży. W Polsce szacuje się, że brakuje 30-100 tys. kierowców. Ponad 80 tys. kierowców pracujących w polskich firmach ma zagraniczny paszport. W USA brak 60 tys. kierowców, a w nadchodzącej dekadzie ta liczba wzrośnie dwukrotnie.

Czytaj więcej w: Kto odpowie za szkody autonomicznych aut?

Jednocześnie IRU uspokaja, że obniżenie minimalnego wieku nie musi oznaczać wzrostu zagrożenia bezpieczeństwa drogowego. IRU wskazuje, że liczba wypadków drogowych jest mniejsza w krajach, gdzie limit wynosi 18 lat niż w krajach dopuszczających za kierownicę ciężkich pojazdów co najmniej 21-latków.

Czytaj więcej w: Wodorowe ciężarówki Hyundaia w Szwajcarii

W Europie zostanie w wprowadzona w 2022 roku znowelizowana dyrektywa o prowadzących i jest to szansa na ujednolicenie minimalnego wieku kierowców samochodów ciężarowych i autobusów właśnie na poziomie 18 lat.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sprzedaż ciężarówek jak w ubiegłym roku

Wymiana taboru utrzyma ubiegłoroczny poziom rejestracji. DAF prognozuje, że polski rynek w 2020 osiągnie ...

Przewoźnicy autokarowi na skraju bankructwa

Koronawirus zniszczy branżę autokarową. Zniknęli turyści, wycieczki są masowo odwoływane. – Epidemia to katastrofa ...

Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy

Londyn daje branży spedycyjnej pół roku na opanowanie formalności importowych. Kontrole ruszą od stycznia ...

Ciężarówką do Włoch bez przeszkód

Transport samochodowy wjeżdża do Włoch bez przeszkód. Kierowcy muszą zachować zasady higieny. Dla powstrzymania ...

Port Gdynia zamknął bardzo dobry rok i liczy na więcej

Rok rozpoczął się wzrostem przeładunków w Porcie Gdynia. Port pospiesznie pogłębia akwen dla przyjęcia ...

Przewoźnicy nie rejestrują się w Czechach

Niewielkie zainteresowanie przewoźników nowymi urządzeniami pokładowymi do naliczania myta. Po 1 grudnia możliwe duże ...