Filipińska grupa zostaje w BCT na kolejne 30 lat

Zarządu Morskiego Portu Gdynia przedłużył 19 grudnia umowę z filipińską spółką International Container Terminal Services.

Publikacja: 20.12.2022 11:05

Filipińska grupa zostaje w BCT na kolejne 30 lat

BCT Gdynia

Foto: BCT Gdynia

W BCT pozostanie ICTSI, które będzie zarządzało terminalem kontenerowym przez następne 30 lat. Operator będzie dzierżawił działki o łącznej powierzchni 60 hektarów. Po przeprowadzeniu postępowania przetargowego ZMP Gdynia zaakceptował ofertę złożoną przez ICTSI i dzięki zawartej umowie, spółka będzie od 1 czerwca dzierżawcą terenów przy Nabrzeżu Helskim. – To największa i najdłużej trwająca umowa, którą mieliśmy przyjemność podpisać w Porcie Gdynia. Ta umowa cementuje stabilny i bezpieczny rozwój dla Portu Gdynia. To dla nas bardzo ważne, że tak stabilny kontrahent jak ICTSI zdecydował się na przystąpienie do przetargu. Jesteśmy przekonani, że to sygnał, również dla innych kontrahentów, że Gdynia jest dobrym i stabilnym miejscem dla prowadzenia swoich biznesów – podkreśla prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj. 

Czytaj więcej

Na granicy polsko-ukraińskiej znów źle, zanosi się na protest

Zarząd przygotowuje się do budowy Portu Zewnętrznego, który zapewni miejsce na budowę głębokowodnego terminala kontenerowego. Gdynia już ma fundusze na budowę falochronów (670 mln zł w postaci obligacji skarbowych), a w połowie 2023 roku planuje wyłonić inwestora w głębokowodny terminal. Inwestor ma zapewnić pieniądze na inwestycję. 

Do połączenia portu z zapleczem lądowym niezbędne będzie wybudowanie połączenia drogowego (planowana jest droga czerwona, na wybudowanie której potrzeba ok. 2 mld zł) oraz rewitalizacja kolejowego szlaku nr 201. 

Jednocześnie trwa powiększanie i pogłębianie (do 16 m) kanałów portowych. Inwestycja, z unijnym dofinansowaniem, ma wartość 273 mln zł. Do połowy 2024 roku gotowa będzie obrotnica. Pozwoli ona na przyjmowania statków o długości do 400 m (w tej chwili limit wynosi 366 m). 

Pogłębienie kanałów umożliwi zawijanie do portu największych kontenerowców o pojemności 20 tys. TEU. W tym roku przeładunki portu mogą sięgnąć 27 mln ton. 

Czytaj więcej

Wielka Brytania zamyka rynek dla przewoźników unijnych

Bałtycki Terminal Kontenerowy ma szczególne znaczenie dla Portu Gdynia, gdyż jego uruchomienie 29 października 1979 było początkiem rozwoju transportu intermodalnego w Polsce oraz umożliwiło powstanie w Trójmieście silnego ośrodka nowoczesnego sektora logistycznego. Gdyński port był wówczas jednym z pionierów konteneryzacji transportu w skali globalnej. 

ICTSI działa w ponad 30 lokalizacjach, w 20 krajach, na 6 kontynentach. W Porcie Gdynia prowadzi działalność od 2003 roku.

W BCT pozostanie ICTSI, które będzie zarządzało terminalem kontenerowym przez następne 30 lat. Operator będzie dzierżawił działki o łącznej powierzchni 60 hektarów. Po przeprowadzeniu postępowania przetargowego ZMP Gdynia zaakceptował ofertę złożoną przez ICTSI i dzięki zawartej umowie, spółka będzie od 1 czerwca dzierżawcą terenów przy Nabrzeżu Helskim. – To największa i najdłużej trwająca umowa, którą mieliśmy przyjemność podpisać w Porcie Gdynia. Ta umowa cementuje stabilny i bezpieczny rozwój dla Portu Gdynia. To dla nas bardzo ważne, że tak stabilny kontrahent jak ICTSI zdecydował się na przystąpienie do przetargu. Jesteśmy przekonani, że to sygnał, również dla innych kontrahentów, że Gdynia jest dobrym i stabilnym miejscem dla prowadzenia swoich biznesów – podkreśla prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj. 

Produkty i Usługi
Maleje dynamika wzrostu e-handlu, firmy tej branży czyszczą magazyny
Drogowy
Wielka Brytania zamyka rynek dla przewoźników unijnych
Drogowy
Producenci biorą przewozy krajowe we własne ręce
Regulacje Ue
Poszerzona sieć TEN-T w standardzie europejskim wjedzie na Ukrainę
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Przewoźnicy zmuszeni są naprawiać starszy tabor, ponieważ brakuje nowego