W BCT pozostanie ICTSI, które będzie zarządzało terminalem kontenerowym przez następne 30 lat. Operator będzie dzierżawił działki o łącznej powierzchni 60 hektarów. Po przeprowadzeniu postępowania przetargowego ZMP Gdynia zaakceptował ofertę złożoną przez ICTSI i dzięki zawartej umowie, spółka będzie od 1 czerwca dzierżawcą terenów przy Nabrzeżu Helskim. – To największa i najdłużej trwająca umowa, którą mieliśmy przyjemność podpisać w Porcie Gdynia. Ta umowa cementuje stabilny i bezpieczny rozwój dla Portu Gdynia. To dla nas bardzo ważne, że tak stabilny kontrahent jak ICTSI zdecydował się na przystąpienie do przetargu. Jesteśmy przekonani, że to sygnał, również dla innych kontrahentów, że Gdynia jest dobrym i stabilnym miejscem dla prowadzenia swoich biznesów – podkreśla prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj.
Czytaj więcej
Samochody tracą tydzień na przekroczenie granicy. Od trzech dni Ukraina przepuszcza przez granicę tylko cysterny i samochody ze zbożem. Cała reszta stoi, a desperacja przewoźników i kierowców narasta.
Zarząd przygotowuje się do budowy Portu Zewnętrznego, który zapewni miejsce na budowę głębokowodnego terminala kontenerowego. Gdynia już ma fundusze na budowę falochronów (670 mln zł w postaci obligacji skarbowych), a w połowie 2023 roku planuje wyłonić inwestora w głębokowodny terminal. Inwestor ma zapewnić pieniądze na inwestycję.
Do połączenia portu z zapleczem lądowym niezbędne będzie wybudowanie połączenia drogowego (planowana jest droga czerwona, na wybudowanie której potrzeba ok. 2 mld zł) oraz rewitalizacja kolejowego szlaku nr 201.
Jednocześnie trwa powiększanie i pogłębianie (do 16 m) kanałów portowych. Inwestycja, z unijnym dofinansowaniem, ma wartość 273 mln zł. Do połowy 2024 roku gotowa będzie obrotnica. Pozwoli ona na przyjmowania statków o długości do 400 m (w tej chwili limit wynosi 366 m).