Spedytorzy obawiają się rosnących opóźnień na morskim szlaku z Chin

Mały popyt sprawia, że statki żeglują niepełne, więc armatorzy wycinają z rozkładu żeglugowego rejsy i porty, aby poprawić dochodowość działalności.

Publikacja: 24.01.2023 11:36

Barierą w rozwoju sprzedaży do Chin jest m.in. odległość. Na zdjęciu terminal kontenerowy w Szanghaj

Barierą w rozwoju sprzedaży do Chin jest m.in. odległość. Na zdjęciu terminal kontenerowy w Szanghaju

Foto: 123RF

Importerzy korzystający z transportu morskiego muszą liczyć się z dalszymi opóźnieniami dostaw. Chińczycy już od 21 stycznia świętują Nowy Rok, ale spedytorzy mają raczej zmartwione miny. MSC i Maersk ogłosili, że w 4 tygodniu roku wstrzymali wysyłkę sześciu statków, poza ogłoszonymi 12 stycznia.

W trzecim tygodniu 2023 roku Drewry wyliczył 158 odwołanych zawinięć, to jest 23 proc. wszystkich. Na trasie z Azji do Europy Północnej i Morza Śródziemnego odsetek sięgnął 25. Z reguły odsetek pominiętych portów jest dwa razy mniejszy. 

Czytaj więcej

W logistyce i magazynach będzie jeszcze więcej pracy tymczasowej

Xeneta, firma analizująca transport oceaniczny także alarmuje o wyjątkowo dużej liczbie anulowanych rejsów. Na trasie z Dalekiego Wschodu do północnej Europy utracona pojemność z powodu anulowanych rejsów jest o 715 proc. większa niż w 2019 roku i wyniosła 11 stycznia 226 tys. TEU. Na trasie z Dalekiego Wschodu do partów Morza Śródziemnego utracona pojemność sięga 56 tys. TEU, zaś w 2019 roku żaden z armatorów nie zlikwidował rejsów. – Powszechna praktyka odwoływania zaplanowanych w rozkładach linii żeglugowych rejsów i redukcja portów docelowych oraz utrzymujące się opóźnienia, utrudniają planowanie terminowych dostaw, zmniejszając elastyczność łańcuchów logistycznych – wskazuje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Statki oceaniczne pływają z 60-70-procentowym wypełnieniem. W drodze do Chin wybierają trasę wokół Afryki, aby oszczędzić na opłatach za Kanał Sueski. Poza tym nie ma się do czego spieszyć, ładunków jest mało, a chińskie porty będą przez ponad tydzień zamknięte. 

Wycinając rejsy lub niektóre zawinięcia, armatorzy starają się zachować zyski przy kurczących się cenach usług. Wskaźnik Drewry na 19 stycznia notuje w tym tygodniu dalszy, 3-procentowy spadek cen transportu 40-stopowego kontenera. Rok do roku jest to 79-procentowy spadek cen. Uśredniona cena 2079 dol. jest o 23 proc. niższa od średniej 10-letniej wynoszącej 2694 dol. Chwilowa stawka na trasie Szanghaj-Rotterdam zmalała w tym tygodniu o 4 proc. do 1808 dol., co oznacza 84-procentową redukcję ceny rok do roku. – Załadowcy pozytywnie odbierają obniżkę stawek frachtowych do poziomu sprzed pandemicznego. Paradoksalnie mniejsza ilość statków oraz niższy poziom ich obładowania rzędu 60%, udrożniły prace terminali kontenerowych, które w zeszłym roku z powodu nieregularności dostaw pracowały na skraju swych możliwości obsługi lądowej potoków kontenerowych – przypomina przewodniczący PISiL. 

Czytaj więcej

Koleje Ukraińskie podsumowały 2022 rok

Glenn Koepke z FourKites spodziewa się, że po chińskim nowym roku ilości przesyłanych towarów wzrosną, ale będą umiarkowane przez pierwszy kwartał roku. – Armatorzy będą pracowali nad lepszym wypełnieniem statków, co wpłynie na czas przewozu i oczekiwania towarów na załadunek. Obawiam się jedynie niespodziewanych zaburzeń związanych z pandemicznymi obostrzeniami w Chinach – zastrzega Koepke. 

W grudniu chiński eksport do EU zmalał o 39,5 proc. do 43,6 mld dol. zaś do USA skurczył się o 19,5 proc. do 301,1 mld dol. Z danych FourKites wynika, że krocząca średnia z 28 dni ładunków oczekujących na załadunek w Szanghaju jest o 2 proc. mniejsza miesiąc do miesiąca, w Shenzen o 6 proc., w Ningbo o 2 proc., zaś w Hong Kongu wyższa o 1 proc. – Jeśli odczuwalny spadek wymiany handlowej, a w konsekwencji przewozów kontenerowych, utrzyma się w ciągu najbliższych miesięcy, będzie to złym prognostykiem na rok 2023, potwierdzającym umocnienie się stagflacji – obawia się Tarczyński.

Importerzy korzystający z transportu morskiego muszą liczyć się z dalszymi opóźnieniami dostaw. Chińczycy już od 21 stycznia świętują Nowy Rok, ale spedytorzy mają raczej zmartwione miny. MSC i Maersk ogłosili, że w 4 tygodniu roku wstrzymali wysyłkę sześciu statków, poza ogłoszonymi 12 stycznia.

W trzecim tygodniu 2023 roku Drewry wyliczył 158 odwołanych zawinięć, to jest 23 proc. wszystkich. Na trasie z Azji do Europy Północnej i Morza Śródziemnego odsetek sięgnął 25. Z reguły odsetek pominiętych portów jest dwa razy mniejszy. 

Pozostało 86% artykułu
Morski
Jubileusz w Baltic Hub
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Morski
Duży chiński import rudy z Australii utrzymuje wysokie ceny największych masowców
Morski
Turcja węzłem tranzytowym rosyjskiej ropy
Morski
Marne perspektywy dla transportu na ten rok
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Morski
Kolejny rekordowy kontenerowiec w Baltic Hub
Morski
Polskie porty idą na rekord