Koleje Ukraińskie przetransportowały w 2022 roku 150 mln ton ładunków, o ponad 52 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek zanotowano we wszystkich rodzajach ładunków, ale najmniejszy w zbożu: 14,2 proc. Przez zachodnie granice kraju kolej przewiozła blisko 29 mln ton zboża. Największe spadki przewoźnik zanotował pod koniec roku, gdy rosyjskie ataki na infrastrukturę energetyczną i kolejową doprowadziły do przerwania niektórych połączeń, podał portal Europejskiego Stowarzyszenia Spedytorów CLECAT.
Czytaj więcej
Duże inwestycje zwiększą w najbliższej dekadzie zdolności przeładunkowe polskich portów do ponad 200 mln ton rocznie.
Rosjanie niszczą stacje transformatorowe i węzły kolejowe. Celem jest paraliż komunikacyjny Ukrainy i zniszczenie sieci energetycznej kraju. Gdyby udało im się tego dokonać, Koleje Ukraińskie stanęłyby przed potężnym problemem, ponieważ elektrowozy zapewniają większą część zdolności przewozowych spółki. Kijowska Wyższa Szkoła Ekonomiczna (KSE) szacowała w połowie kwietnia szkody w infrastrukturze kolejowej na 2,2 mld dol.
Od 1 sierpnia 2022 roku, gdy ruszyły przewozy statkami przez ukraińskie porty Morza Czarnego, morskim korytarzem przetransportowano 16,3 mln ton zboża. Od sierpnia do 1 stycznia 2023 roku z ukraińskich portów wyszło 698 statków; 45 proc. z nich miało w ładowniach kukurydzę, 28 proc. pszenicę, 6 proc. nasiona słonecznika. Ładunki trafiły do 56 krajów, a największymi importerami były Chiny (3,1 mln ton), Hiszpania (3 mln) i Turcja (1,9 mln).
Ukraińskie Stowarzyszenie Zbożowe UGA podaje za służbą celną Ukrainy, że w tym roku, do 23 stycznia, eksport zbóż sięgnął 2,7 mln ton (w tym 1,7 mln ton kukurydzy), gdy rok wcześniej 3,9 mln ton (w tym 3 mln ton kukurydzy).