Polskie porty przeładowały w 2022 roku 133 mln ton ładunków o 18 proc. więcej niż w 2021 roku. Port Gdańsk przeładował 68,2 mln ton, o 15 mln ton więcej (o 28 proc.), Port Szczecin-Świnoujście przeładował 36,8 mln ton, co oznacza 10,8 proc. wzrostu, natomiast terminale Portu Gdynia obsłużyły 28,2 mln ton ładunków, więcej o 6 proc. W pierwszej piątce największych portów na Bałtyku na drugim miejscu uplasował się Port Gdańsk, na piątym Port Szczecin-Świnoujście. 

Czytaj więcej

Remontowane naczepy zastąpią nowe

Doskonałe wyniki porty zawdzięczają paliwom. Rekordy bił węgiel i ropa naftowa – oba surowce sprowadzane wcześniej drogą lądową, z powodu sankcji nałożonych na Rosję trafiły na statki. W Gdańsku przeładunki węgla wzrosły o 159 proc. do 13,2 mln ton, Port Szczecin-Świnoujście przeładował o 50,8 proc. więcej węgla (4,3 mln ton), Gdynia obsłużyła o 174,1 proc. więcej węgla i koksu (3,4 mln ton). 

Gdańsk, który jest jedynym portem importowym dla polskich rafinerii, przepompował 25,5 mln ton ropy, dwa razy więcej niż rok wcześniej. 

Gdańsk jest największym kontenerowym portem na Bałtyku z przeładunkami ponad 2,07 mln TEU, o 2, proc. mniej niż w 2021 roku. 

Gdynia jest największym na Bałtyku portem zbożowym, w 2022 roku terminale w tym porcie przeładowały 4,7 mln ton. 

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk uważa, że porty utrzymają tempo wzrostu tonażu obsługiwanych ładunków, ponieważ inwestują, będą zdobywać nowych klientów i grupy towarów. Wartość poniesionych inwestycji do 2022 roku w infrastrukturę portową i dostępową sięgnęła 10 mld zł. W najbliższych latach tylko Port Gdańsk wyda 4 mld zł, w tym 2,5 mld na Baltic Hub, czyli trzeci głębokowodny terminal kontenerowy. Port Gdańsk zbliża się do maksymalnych mocy przerobowych i za kilak lat konieczna będzie budowa portu centralnego, na północ od Westerplatte. Jeżeli on powstanie (za 7-8 lat), moce przeładunkowe portu wzrosną o 100 mln ton. Inwestycja będzie polegała na przeniesieniu operatorów z portu wewnętrznego do zewnętrznego. Część finansowania ma pochodzić ze sprzedaży portowych działek w opuszczanym porcie wewnętrznym. 

Czytaj więcej

Co robią rosyjskie ciężarówki na unijnych drogach?

Gdynia pogłębia portowe baseny, podobnie jak Szczecin-Świnoujście. Zachodniopomorski port negocjuje szczegóły techniczne z wyznaczonym przez komisję przetargową konsorcjum. Terminal będzie w stanie przyjąć jednocześnie jeden statek oceaniczny i jeden dowozowy. Drugi po gdańskim terminal kontenerowy zwiększy bezpieczeństwo militarne i gospodarcze Polski. Powiększony zostanie również terminal LNG. 

Więcej o gospodarce morskiej w dodatku Logistyka, który ukaże się 26 stycznia.