Polskie porty przeładowały w 2022 roku 133 mln ton ładunków o 18 proc. więcej niż w 2021 roku. Port Gdańsk przeładował 68,2 mln ton, o 15 mln ton więcej (o 28 proc.), Port Szczecin-Świnoujście przeładował 36,8 mln ton, co oznacza 10,8 proc. wzrostu, natomiast terminale Portu Gdynia obsłużyły 28,2 mln ton ładunków, więcej o 6 proc. W pierwszej piątce największych portów na Bałtyku na drugim miejscu uplasował się Port Gdańsk, na piątym Port Szczecin-Świnoujście.
Czytaj więcej
Coraz więcej firm decyduje się na remonty naczep zamiast zakupu nowych. Za odnawianie biorą się także producenci taboru.
Doskonałe wyniki porty zawdzięczają paliwom. Rekordy bił węgiel i ropa naftowa – oba surowce sprowadzane wcześniej drogą lądową, z powodu sankcji nałożonych na Rosję trafiły na statki. W Gdańsku przeładunki węgla wzrosły o 159 proc. do 13,2 mln ton, Port Szczecin-Świnoujście przeładował o 50,8 proc. więcej węgla (4,3 mln ton), Gdynia obsłużyła o 174,1 proc. więcej węgla i koksu (3,4 mln ton).
Gdańsk, który jest jedynym portem importowym dla polskich rafinerii, przepompował 25,5 mln ton ropy, dwa razy więcej niż rok wcześniej.
Gdańsk jest największym kontenerowym portem na Bałtyku z przeładunkami ponad 2,07 mln TEU, o 2, proc. mniej niż w 2021 roku.