Przekroczenie 11 milionów ton w 2022 roku to rekordowy wynik w całej historii spółki PKP LHS. Wynik ten uzyskała przy najniższym udziale przewozów rudy żelaza i przewadze przewozów pozostałych ładunków, wymagających znacznie większych nakładów finansowych oraz wzmożonej pracy pracowników, a także służb administracji państwowej na granicy. – Realizacja takich przewozów była możliwa dzięki prowadzonej w ostatnich latach intensywnej działalności inwestycyjnej przez spółkę PKP LHS. Na bardzo dobry wynik przewozowy istotny wpływ miały też przewozy realizowane w ramach pomocy humanitarnej Ukrainie – wyjaśnia prezes zarządu PKP LHS Zbigniew Tracichleb.
Czytaj więcej
Nawet prywatni przewoźnicy kolejowi nie zwiększyli udziału kolei w europejskich przewozach ładunków.
Spółka w 2022 roku zrealizowała szereg inwestycji na łączną kwotę ponad 57 mln zł, m.in.: przebudowała układ torowy wraz z modernizacją hali wagonowej na stacji Hrubieszów LHS, zakończyła II etap inwestycji dotyczącej zabudowy urządzeń SRK, pozwalających w pełni zobrazować sytuację ruchową na szlakach, mijankach i stacjach.
Kolejna inwestycja spółki to budowa mijanki Zamość – Majdan LHS, która przyczyniła się do zwiększenia przepustowości linii nr 65. Na terenie Terminala Przeładunkowego Szczebrzeszyn LHS oddano do użytku halę magazynową. Na terenach PKP LHS powstało 7 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy ponad 365 kWh. Na początku stycznia 2023 roku spółka podpisała umowę na zakup wartego 2,5 mln zł urządzenia do przeładunku towarów masowych.
Pomimo wojny postępują inwestycje po stronie ukraińskiej. W czerwcu 2022 roku Koleje Ukraińskie zakończyły elektryfikację 90 km linii z Kowla do Izowa, co zwiększyło przepustowość linii po stronie ukraińskiej. Chociaż przepustowość wzrosła do 12 par pociągów na dobę, to z innych powodów technicznych udaje się przepuścić do 7 składów na dobę. PKP LHS pozostaje jednak dla Ukrainy największym kolejowym połączeniem z Polską. Dzięki inwestycjom bieżący rok może okazać się jeszcze lepszy dla PKP LHS.