Importerzy już nie robią zapasów, zastój w terminalach kontenerowych

Po słabym ostatnim kwartale 2022 roku pierwszy kwartał tego roku nie zapowiada się lepiej. Firmy nie robią zapasów i zmniejszyły import, maleją przeładunki kontenerów.

Publikacja: 20.01.2023 10:38

Importerzy już nie robią zapasów, zastój w terminalach kontenerowych

BCT Gdynia

Foto: BCT Gdynia

Ruch kontenerowy w polskich portach słabnie. Ostatni kwartał przyniósł 12-15 procentowe spadki w obrocie terminali kontenerowych w Gdyni, a w całym roku o 10 proc. do 0,9 mln TEU. W zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki zmalały o ponad 8 proc. do 75 381 TEU. Nawet w Gdańsku zmalały one o 2,2 proc. do 2 072 122 TEU (19 967 120 ton). 

Czytaj więcej

Logistycy nadal wynajmują nowe magazyny

Spadki przeładunków przyniósł ostatni kwartał. Dla terminali fatalny był listopad, natomiast grudzień okazał się udany dla Świnoujścia, z blisko 23-procentowym wzrostem do 7 154 TEU. 

Branża spodziewa się dalszego spadku przeładunków w pierwszym półroczu br. Podobne wskaźniki obserwowane są na świcie. Wskaźnik Drewry na 19 stycznia notuje w tym tygodniu dalszy, 3-procentowy spadek cen transportu 40-stopowego kontenera. Rok do roku jest to 79-procentowy spadek cen. Uśredniona cena 2079 dol. jest o 23 proc. niższa od średniej 10-letniej wynoszącej 2694 dol. Chwilowa stawka na trasie Szanghaj-Rotterdam zmalała w tym tygodniu o 4 proc. do 1808 dol., co oznacza 84-procentową redukcję ceny rok do roku. 

Statki oceaniczne pływają z 60-procentowym wypełnieniem. W trzecim tygodniu 2023 roku Drewry wyliczył 158 odwołanych zawinięć, to jest 23 proc. wszystkich. Na trasie z Azji do Europy Północnej i Morza Śródziemnego odsetek sięgnął 25. Z reguły odsetek pominiętych portów jest dwa razy mniejszy. Armatorzy zapowiedzieli w kolejnych pięciu tygodniach 123 odwołane zawinięcia do portów. 

Zmalały także ceny z Rotterdamu do Nowego Jorku. Drewry wylicza spadek na 1 proc. do 6296 dol. Ceny na tym kierunku są stabilne, ale linia eksportowa z Gdyni do USA cierpi z powodu zatłoczenia amerykańskich portów. Eksporterzy nie mogą liczyć na terminową wysyłkę towaru, mimo że spadki obrotów obserwowane są także w USA. 

Czytaj więcej

Co robią rosyjskie ciężarówki na unijnych drogach?

Houston przeładowało w grudniu o 12 proc. kontenerów mniej niż w tym samym miesiącu 2021 roku, mimo że cały 2022 rok okazał się rekordowy, a dynamika wzrostu sięgnęła niemal 15 proc. Mniejsze (o 1 proc). zapotrzebowanie na przewozy kontenerów raportuje także duży amerykański przewoźnik samochodowy, JB Hunt. W rezultacie mniejszego popytu oraz wyższych kosztów zysk na akcję za ostatni kwartał wyniósł 1,92 dol., gdy analitycy spodziewali się 2,46 dol. 

Ruch kontenerowy w polskich portach słabnie. Ostatni kwartał przyniósł 12-15 procentowe spadki w obrocie terminali kontenerowych w Gdyni, a w całym roku o 10 proc. do 0,9 mln TEU. W zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki zmalały o ponad 8 proc. do 75 381 TEU. Nawet w Gdańsku zmalały one o 2,2 proc. do 2 072 122 TEU (19 967 120 ton). 

Spadki przeładunków przyniósł ostatni kwartał. Dla terminali fatalny był listopad, natomiast grudzień okazał się udany dla Świnoujścia, z blisko 23-procentowym wzrostem do 7 154 TEU. 

Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze