Ruch kontenerowy w polskich portach słabnie. Ostatni kwartał przyniósł 12-15 procentowe spadki w obrocie terminali kontenerowych w Gdyni, a w całym roku o 10 proc. do 0,9 mln TEU. W zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki zmalały o ponad 8 proc. do 75 381 TEU. Nawet w Gdańsku zmalały one o 2,2 proc. do 2 072 122 TEU (19 967 120 ton).
Czytaj więcej
Pomimo schłodzenia gospodarki firmy logistyczne wynajmują nowe magazyny. Ponad połowa przedstawicieli sektora przewiduje dalsze inwestycje.
Spadki przeładunków przyniósł ostatni kwartał. Dla terminali fatalny był listopad, natomiast grudzień okazał się udany dla Świnoujścia, z blisko 23-procentowym wzrostem do 7 154 TEU.
Branża spodziewa się dalszego spadku przeładunków w pierwszym półroczu br. Podobne wskaźniki obserwowane są na świcie. Wskaźnik Drewry na 19 stycznia notuje w tym tygodniu dalszy, 3-procentowy spadek cen transportu 40-stopowego kontenera. Rok do roku jest to 79-procentowy spadek cen. Uśredniona cena 2079 dol. jest o 23 proc. niższa od średniej 10-letniej wynoszącej 2694 dol. Chwilowa stawka na trasie Szanghaj-Rotterdam zmalała w tym tygodniu o 4 proc. do 1808 dol., co oznacza 84-procentową redukcję ceny rok do roku.
Statki oceaniczne pływają z 60-procentowym wypełnieniem. W trzecim tygodniu 2023 roku Drewry wyliczył 158 odwołanych zawinięć, to jest 23 proc. wszystkich. Na trasie z Azji do Europy Północnej i Morza Śródziemnego odsetek sięgnął 25. Z reguły odsetek pominiętych portów jest dwa razy mniejszy. Armatorzy zapowiedzieli w kolejnych pięciu tygodniach 123 odwołane zawinięcia do portów.