Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał 20 stycznia umowę z Urzędem Miejskim Warszawy na zakupu 12 elektrycznych autobusów. Dofinansowanie wyniesie 38,4 mln zł i są to pieniądze z funduszy własnych NFOŚiGW.
Czytaj więcej
Po słabym ostatnim kwartale 2022 roku pierwszy kwartał tego roku nie zapowiada się lepiej. Firmy nie robią zapasów i zmniejszyły import, maleją przeładunki kontenerów.
Skala jest skromna, ponieważ Komisja Europejska odmawia wypłacenia Polsce funduszy z KPO. Rząd czeka na nie i wówczas ruszy z kolejnym naborem projektów już z rekordowym dofinansowaniem. Program „Zielony Transport Publiczny” dla miast i regionalnych związków przewiduje dopłatę do zakupu w pierwszym etapie 223 zeroemisyjnych pojazdów, w drugim 388. – Z kolei w 2024 r. oczekujemy, że rynek autobusów wesprą unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEniKS i Programu Operacyjnego Polska Wschodnia – przypomina Aleksander Kierecki z JMK Analizy Rynku Transportowego.
Przygotowany przez JMK oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego raport pokazuje, że w 2022 roku w Polsce zarejestrowano 140 autobusów z napędem elektrycznym, co daje im ponad 23 proc. udziału w segmencie autobusów miejskich. Rok wcześniej było to 213 elektrobusów z przeszło 36-procentowym udziałem.
Brak dopłat uderzy w producentów taboru. Raport JMK i PZPM pokazuje, że na 603 zarejestrowane w 2022 roku miejskie autobusy, 41 proc. zdobył Solaris. Rok wcześniej udział podpoznańskiej marki przekraczał 63 proc.