Otwarta arktyczna droga dla kontenerowców

Chiński armator NewNew Line Shipping wypróbował nową linię kontenerową łączącą Chiny i bałtyckie porty Rosji przez Ocean Arktyczny.

Publikacja: 16.10.2023 18:57

Otwarta arktyczna droga dla kontenerowców

Anton Alikhanow

Foto: Anton Alikhanow

Płynący z Szanghaju chiński kontenerowiec o wysokiej klasie lodowej zawinął w połowie października do Petersburga i Kaliningradu. Gubernator Kaliningradu Anton Alikhanow poinformował, że pływający pod flagą Hong-Kongu, zbudowany w 2005 roku statek zawinął w drodze z St. Petersburga do Chin. Mogący pomieścić 1600 TEU kontenerowiec New Polar Bear zacumował w Bałtijsku.  Jest szybciej i taniej niż przez Kanał Sueski – zaznaczył gubernator. 

To jest drugie wejście do portu tego statku, pierwsze odbyło się 7 czerwca br. Jednostka wyładowała ok. tysiąc TEU. Należy do chińskiego armatora NewNew Line Shipping na uruchomionej w czerwcu 2023 roku trasie z Chin do Archangielska, St. Petersburga i Kaliningradu. Podróż trwa 25-28 dni. 

Jak na kontenerowce niewielka jednostka (169 m długości, 27 m szerokości, zanurzenie ponad 9 m) przeciera nową trasę, która najprawdopodobniej będzie intensywniej używana od przyszłego roku. New Polar Bear jest już w drodze powrotnej do Chin. 

Czytaj więcej

Elektryczne demony oszczędności z dopłatami

Droga północna jest możliwa do użytkowania dzięki coraz cieńszej pokrywie lodowej. W styczniu 2021 roku rozpoczęły na niej żeglugę gazowce należące do Sowkomflot. Moskwa inwestuje w nową trasę i spodziewa się, że w 2024 roku przewieziony na niej tonaż wyniesie 80 mln ton, gdy w 2022 roku było to 34 mln ton. 

Sowkomflot już w latach 2010-2011 zorganizował serię próbnych rejsów, mających sprawdzić możliwość żeglugi drogą północną. W 2017 roku podniósł banderę na pierwszym gazowcu z wysoką klasą lodową Cristophe de Margerie. Zbiorniki statku mieszczą 172 600 m3 gazu (ok. 140 tys. ton). Silniki o mocy 45 MW pozwalają na forsowanie rozległych pól lodowych. W 2020 roku ten statek, jako pierwszy duży gazowiec, samodzielnie pokonał trasę północną w maju, gdy dotychczas za pierwszy miesiąc sezonu żeglugowego uważano czerwiec. Rejs wykazał, że sezon żeglugowy jest o 4 miesiące dłuży niż wcześniej zakładano, zaczyna się w maju i trwa do stycznia. 

Czytaj więcej

Dalekodystansowy transport przechodzi z Mercedesem na elektryczny napęd

Droga północnowschodnia liczy od Nowej Zmieni do Cieśniny Beringa 5600 km. Trasa od Murmańska do Jokohamy liczy 5770 mil morskich, gdy przez kanał Sueski 12 840 mil morskich. Armatorzy chętnie skorzystaliby z przejścia północnowschodniego, ponieważ daje ono możliwość zaoszczędzenia na kosztach paliwa. Od masowego wykorzystania tej trasy powstrzymuje ryzyko korzystania z lodołamaczy. 

Płynący z Szanghaju chiński kontenerowiec o wysokiej klasie lodowej zawinął w połowie października do Petersburga i Kaliningradu. Gubernator Kaliningradu Anton Alikhanow poinformował, że pływający pod flagą Hong-Kongu, zbudowany w 2005 roku statek zawinął w drodze z St. Petersburga do Chin. Mogący pomieścić 1600 TEU kontenerowiec New Polar Bear zacumował w Bałtijsku.  Jest szybciej i taniej niż przez Kanał Sueski – zaznaczył gubernator. 

To jest drugie wejście do portu tego statku, pierwsze odbyło się 7 czerwca br. Jednostka wyładowała ok. tysiąc TEU. Należy do chińskiego armatora NewNew Line Shipping na uruchomionej w czerwcu 2023 roku trasie z Chin do Archangielska, St. Petersburga i Kaliningradu. Podróż trwa 25-28 dni. 

Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze