Reklama

Kontenerowce będą tanieć, a tankowce podrożeją

Zmaleją ceny kontenerowców, a wraz z nimi ceny transportu. Podrożeją za to tankowce i masowce, ponieważ armatorzy nie inwestują w rozbudowę flot.

Publikacja: 15.02.2024 20:30

Kontenerowce będą tanieć, a tankowce podrożeją

Wikipedia

Foto: Wikipedia

Rośnie popyt na tankowce, choć spada zapotrzebowanie Chin oraz Indii na transport ropy, wynika z raportu Veson ViaMar. W tym roku zapotrzebowanie na ropę na świecie powinno zwiększyć się o 6,4 proc., w kolejnym roku dynamika wyniesie 5,3 proc., a w 2026 roku wzrośnie tylko o 1,3 proc. 

Wzrost zapotrzebowania na tankowce specjaliści Veson tłumaczą większą odległością każdego transportu po wycofaniu się przez armatorów z żeglugi przez Morze Czerwone. W rezultacie dobowa cena najmu jest o 20 tys. dol. większa niż przed zamknięciem Morza Czerwonego.

Czytaj więcej

Rosyjskie wpływy a upadłość polskiego terminala kolejowego na granicy z Białorusią

Sytuacja na rynku armatorskim szybko nie zmieni się, ponieważ w budowie jest niewiele tankowców (będące na pochylniach statki do przewozu ropy stanowią 5,6 proc. pojemności całej floty, a do transportu produktów 9 proc.). Stocznie zajęte są budową kontenerowców i gazowców, od zamówień odstraszają także wysokie ceny. W tych warunkach niewiele tego typu jednostek przeznaczonych jest na złom. Jednak w przyszłości regulacje zmuszą do odnowienia floty, której co trzeci statek ma ponad 15 lat. 

Bardzo duże tankowce o pojemności 310 tys. dwt zamówione w stoczni kosztują 126 mln dol., zaś tej samej wielkości 5-letnie jednostki rynek wycenia na 103 mln dol. Są to wysokie wyceny, podobne w wysokości do lat 2005-2007. 

Reklama
Reklama

Masowce cieszą się także wysokimi wycenami wartości, ponieważ eksport rudy żelaza i boksytów z Brazylii do Chin kwitnie, podobnie jak eksport zbóż z Brazylii i USA oraz import węgla przez Chiny. W rezultacie zapotrzebowanie na statki masowe różnej wielkości jest wysokie. 

Specjaliści Veson prognozują, że zapotrzebowanie na węgiel ze strony Indii i Chin będzie rosło, co przełoży się na zapotrzebowanie na transport morski. W tym roku przewozy morskie ładunków suchych wzrosną w stosunku do ub.r. o 2,4 proc. do 5186 mln ton, w kolejnym roku dynamika sięgnie 2,5 proc., a w 2026 roku zmaleje do 1,9 proc. do 5419 mln ton. 

Susza zmniejszyła przepustowość Kanału Panamskiego o połowę do 24 jednostek dziennie, co spowodowało opóźnienia w żegludze i zmusiło niektórych armatorów do skierowania statków wokół Przylądka Horn. 

Na rynku kontenerowców pojawiło się wiele nowych statków, w 2021 roku armatorzy zamówili jednostki o nośności 3,9 mln TEU, w kolejnym roku 3,2 mln TEU i w ubiegłym roku 1,7 mln TEU. To więcej niż w rekordowym dotychczas okresie 2005-2008 roku. 

Czytaj więcej

Reforma Unijnego Kodeksu Celnego

Te w większości dwupaliwowe jednostki trafiły lub trafią na dłuższe trasy wokół Afryki, po zamknięciu Morza Czerwonego. Na trasie z Chin do Europy popyt powinien powrócić w przyszłym roku, o ile sprawdzą się prognozy wzrostu unijnego PKB. 

Reklama
Reklama

Specjaliści Veson spodziewają się, że nadpodaż statków spowoduje zmniejszenie zysków linii kontenerowych oraz powolny spadek cen nowych (do 80 mln dol. w 2026 roku z 95 mln w 2023 roku dla statku o pojemności 7 tys. TEU) i używanych kontenerowców (5-letni kontenerowiec o pojemności 7 tys. TEU wyceniany był w 2022 roku na 145 mln dol., w tym roku na 63 mln, a w przyszłym prawdopodobnie na 50 mln dol. 

Gazowce korzystają z dużych wzrostów eksportu gazu ciekłego. Miesięczny koszt wynajmu bardzo dużej jednostki (ponad 70 tys. m3) przekroczył 3,5 mln dol. miesięcznie, ale oczekiwana jest korekta, ponieważ w budowie znajduje się 69 statków. Flota jest stosunkowo młoda, na złom trafi niewiele tego typu statków. 

Morski
Związkowcy mówią "nie" automatyzacji terminali morskich
Morski
Port w Świnoujściu musi szybko znaleźć dzierżawcę terminala kontenerowego
Morski
Zmaleją rekordowe ceny wielkich masowców
Morski
Arktyczna trasa chińskiej elektromobilności
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama