Reklama

W morskich terminalach kontenerowych ożywienie

Spedytorzy są jednak sceptyczni co do trwałości wzrostu popytu. Więcej optymizmu mają właściciele terminali, którzy inwestują w wyposażenie.

Publikacja: 25.10.2024 17:26

W morskich terminalach kontenerowych ożywienie

Baltic Hub

Foto: Baltic Hub

Baltic Hub pracuje na wysokich obrotach, tegoroczne przeładunki powinny być większe niż rok temu. Jesienne ożywienie widoczne jest także w rekordowych wynikach operacyjnych. Podczas sobotniej nocnej zmiany z 7 na 8 września, w ciągu 12 godzin BH przeładował 888 kontenerów, co jest nowym rekordem na jednej zmianie. Co więcej, przeładunki z całego 36 tygodnia na bocznicy kolejowej okazały się również rekordowe, bowiem udało się obsłużyć prawie 9 000 kontenerów.  

Zarząd terminalu informował we wrześniu, że z powodu ogromnego natężenia ruchu, od 16 września 2023 r., bramy były otwarte w soboty do godziny 18:00, a w niedzielę już od godziny 6:00. Przedłużono także otwarcie w soboty z godziny 14:00 do 18:00 i przyspieszono niedzielne otwarcie z godziny 18:00 do 06:00. 

Czytaj więcej

Jak branża TSL ma raportować ESG?

Importerzy chcą zdążyć przed wyborami

Podobnie jest także w innych portach. Hamburg pracuje na wysokich obrotach nie tylko w powodu szczytu sezonu transportowego. – Klienci starają się zapełnić magazyny towarem przed wyborami w USA, obawiając się podwyżek ceł w razie wygranej Trumpa – tłumaczy dyrektor generalna HHLA Angela Titzrath. 

Już latem widoczne były wzrosty przeładunków, wskaźnik RWI/ISL był w sierpniu o 8 proc. wyższy r/r. Porty przygotowują się na rosnący popyt. Spółka Kone Kranes podaje w raporcie, że wartość portfela zamówień urządzeń portowych przekroczyła w trzecim kwartale 400 mln euro i była o 44 proc. większa niż rok wcześniej. Sprzedaż w tym samym okresie wzrosła o ponad 6 proc. do 1070 mln euro. 

Reklama
Reklama

Zarząd Kone Kranes uważa, że perspektywy dla branży portowej są dobre i spodziewa się dalszego wzrostu zamówień. 

Spedytorzy są jednak ostrożni w ocenach i wskazują, że w branży nie jest najlepiej. – Zapewne zdarzają się takie dostawy dotyczące wybranych grup towarowych, jednak z ograniczonym poziomem istotności w całym obrocie.  U nas większe poruszenie przed telewizorem niż w porcie czy magazynie, bo sondaże ciągle się przechylają to w jedną, to w drugą stronę – wskazuje przewodniczący polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Nowe żurawie w Baltic Hub

Niemniej Baltic Hub rozbudowuje się i sprowadza dla terminalu T3 suwnice nabrzeżowe z Chin. pierwsze cztery z siedmiu zamówionych dopłynęły do Gdańska 26 października, po 2-miesięcznej żegludze wokół Afryki. Każda z suwnic waży prawie 2000 ton i ma ponad 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem). Mają udźwig do 65 ton, są w stanie podnieść kontener na wysokość 55 metrów i wynieść go nad pokład statku na długość 74 metrów.

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

Cztery takie olbrzymy wypłynęły z portu Changxin, trasa wyniosła dokładnie 16 115 mil morskich (prawie 29 500 km). Baltic Hub zaznacza, że dopłynięcie do nabrzeża to dopiero początek spektakularnego widowiska - rozładunku suwnic STS. Każda z nich zostanie przetransportowana (a raczej: zsunięta) z pokładu statku na nabrzeże. Będzie to długi i skomplikowany proces, wymagający niemal chirurgicznej precyzji, zaznacza BH. 

Instalacja czterech suwnic STS jest kolejnym krokiem w kierunku częściowego uruchomienia nabrzeża T3. Pełne uruchomienie nabrzeża planowane jest na koniec września 2025 roku. Dzięki temu przepustowość terminalu Baltic Hub wzrośnie o dodatkowe 1,5 mln TEU. 

Reklama
Reklama

BH przeładował w 2023 roku 2,05mln TEU, przy zdolności przeładunkowej przeszło 3 mln TEU. Obsłużył ponad 600 statków, w tym 105 jednostek oceanicznych, o długości 400 m. Przychody przekroczyły 1 mld zł. 

Baltic Hub ma powierzchnię 88 ha i dwa nabrzeża (T1 i T2). W budowie jest T3, dla potrzeb którego spółka zalądowiła jeszcze 36 ha. 

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Terminal kontenerowy T3 ma być półautomatyczny, a cały proces ‎sterowania i ‎zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. W styczniu 2024 rozpoczęto roboty związane z obiektami kubaturowymi – budynkami trafostacji, wznowiono prace na nabrzeżu południowym zamykającym w zakresie pogrążania ścianki szczelnej wraz z montażem konstrukcji usztywniającej wraz z kotwieniem poprzez mikropale. Przez cały okres trwają prace na istniejących terminalach T1 oraz T2 związane z przyłączeniem instalacji elektroenergetycznych do nowobudowanych stacji transformatorowych T3. 

Baltic Hub pracuje na wysokich obrotach, tegoroczne przeładunki powinny być większe niż rok temu. Jesienne ożywienie widoczne jest także w rekordowych wynikach operacyjnych. Podczas sobotniej nocnej zmiany z 7 na 8 września, w ciągu 12 godzin BH przeładował 888 kontenerów, co jest nowym rekordem na jednej zmianie. Co więcej, przeładunki z całego 36 tygodnia na bocznicy kolejowej okazały się również rekordowe, bowiem udało się obsłużyć prawie 9 000 kontenerów.  

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Morski
Zmaleją rekordowe ceny wielkich masowców
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Morski
Arktyczna trasa chińskiej elektromobilności
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Morski
Zmaleją zarobki armatorów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama