W 2022 roku Biuro Transportu Międzynarodowego wydało blisko 6 tys. świadectw kierowcy dla obywateli z państw spoza Unii Europejskiej, narodowości innej niż białoruska, kazachska, mołdawska, rosyjska i ukraińska. To 2,7 razy więcej niż w 2022 roku.
Przewoźnicy coraz częściej sięgają po pracowników z Indii, Pakistanu lub Filipin. Korzystają przy tym z wyspecjalizowanych w tych krajach agencjach pośrednictwa pracy. Już podczas szkoleń płacą chętnym ponad 3 tys. zł miesięcznie i zapewniają lokum oraz wyżywienie.
Czytaj więcej
W 2022 roku nastąpił wysyp firm międzynarodowego transportu drogowego. To efekt inwestycji przedsiębiorców z Ukrainy i Białorusi.
Nowe kierunki pozyskiwania kierowców nie oznaczają, że tracą na znaczeniu dotychczasowe. W 2022 roku BTM wydał łącznie 106,6 tys. świadectw kierowcy, o 18,6 proc. więcej niż w 2021 roku.
Świadectw kierowcy wydanym obywatelom Białorusi było ponad 36,6 tys., o 63,8 proc. więcej niż w 2021 roku. Obywatele Kazachstanu otrzymali 618 świadectw kierowcy, o 63,4 proc. więcej niż w 2021 roku. Świadectw kierowcy dla obywateli Mołdawii BTM wydał 2,3 tys. o 61,6 proc. więcej niż w 2021 roku.
W przypadku obywateli Ukrainy liczba wydanych świadectw zmalała po raz pierwszy w historii, do 59,1 tys. (o 3 proc.). Także mniej jest świadectw kierowcy dla obywateli Rosji urząd wydał ich 1,9 tys., co oznacza 23-procentowy spadek.
Na koniec 2022 roku w obrocie prawnym znajdowało się 160,7 tys. świadectw kierowcy, o 21,1 proc. więcej niż w 2021 roku. BTM wydał najwięcej świadectw kierowców obywatelom Ukrainy, na koniec 2022 roku pozostawało ich w obrocie prawnym 127 389, o 22,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba pozostających w obrocie prawnym świadectw kierowcy dla obywateli Białorusi wyniosła 28,5 tys. i wzrosła o 15,6 proc.
Wnikliwy czytelnik zapewne zwrócił uwagę, że Biuro wydało obywatelom Białorusi ponad 36,6 tys. świadectw kierowcy, znacznie więcej niż pozostało ich na koniec 2022 roku w obrocie prawnym. BTM wyjaśnia, że liczba wydanych świadectw kierowcy może różnić się od liczby ważnych świadectw kierowcy pozostających w obrocie prawnym na dzień 31 grudnia 2022 roku z powodu ich zwrotu do GITD celem wygaszenia lub utraty ważności.
Czytaj więcej
Sieć TEN-T tylko z jednym połączeniem kolejowym Polski z Ukrainą. Na drugie zaczekamy co najmniej do 2023 roku.
Przedsiębiorcy zobowiązani są zwrócić posiadane świadectwo kierowcy w momencie, gdy ustaną przyczyny legalnego zatrudnienia przez nich cudzoziemca, np.: w momencie rozwiązania umowy o pracę, co reguluje ustawa o transporcie drogowym.