Rośnie liczba kierowców z egzotycznych krajów

Kończą się rezerwy kierowców na Ukrainie i Białorusi. Zastępują ich obywatel egzotycznych krajów, nawet z Dalekiego Wschodu.

Publikacja: 14.02.2023 18:34

Rośnie liczba kierowców z egzotycznych krajów

Kierowca za kółkiem ciężarówki

Foto: Robert Przybylski

W 2022 roku Biuro Transportu Międzynarodowego wydało blisko 6 tys. świadectw kierowcy dla obywateli z państw spoza Unii Europejskiej, narodowości innej niż białoruska, kazachska, mołdawska, rosyjska i ukraińska. To 2,7 razy więcej niż w 2022 roku. 

Przewoźnicy coraz częściej sięgają po pracowników z Indii, Pakistanu lub Filipin. Korzystają przy tym z wyspecjalizowanych w tych krajach agencjach pośrednictwa pracy. Już podczas szkoleń płacą chętnym ponad 3 tys. zł miesięcznie i zapewniają lokum oraz wyżywienie. 

Czytaj więcej

Wschodni kapitał napompował statystyki transportu

Nowe kierunki pozyskiwania kierowców nie oznaczają, że tracą na znaczeniu dotychczasowe. W 2022 roku BTM wydał łącznie 106,6 tys. świadectw kierowcy, o 18,6 proc. więcej niż w 2021 roku. 

Świadectw kierowcy wydanym obywatelom Białorusi było ponad 36,6 tys., o 63,8 proc. więcej niż w 2021 roku. Obywatele Kazachstanu otrzymali 618 świadectw kierowcy, o 63,4 proc. więcej niż w 2021 roku. Świadectw kierowcy dla obywateli Mołdawii BTM wydał 2,3 tys. o 61,6 proc. więcej niż w 2021 roku. 

W przypadku obywateli Ukrainy liczba wydanych świadectw zmalała po raz pierwszy w historii, do 59,1 tys. (o 3 proc.). Także mniej jest świadectw kierowcy dla obywateli Rosji urząd wydał ich 1,9 tys., co oznacza 23-procentowy spadek. 

Na koniec 2022 roku w obrocie prawnym znajdowało się 160,7 tys. świadectw kierowcy, o 21,1 proc. więcej niż w 2021 roku. BTM wydał najwięcej świadectw kierowców obywatelom Ukrainy, na koniec 2022 roku pozostawało ich w obrocie prawnym 127 389, o 22,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba pozostających w obrocie prawnym świadectw kierowcy dla obywateli Białorusi wyniosła 28,5 tys. i wzrosła o 15,6 proc. 

Wnikliwy czytelnik zapewne zwrócił uwagę, że Biuro wydało obywatelom Białorusi ponad 36,6 tys. świadectw kierowcy, znacznie więcej niż pozostało ich na koniec 2022 roku w obrocie prawnym. BTM wyjaśnia, że liczba wydanych świadectw kierowcy może różnić się od liczby ważnych świadectw kierowcy pozostających w obrocie prawnym na dzień 31 grudnia 2022 roku z powodu ich zwrotu do GITD celem wygaszenia lub utraty ważności. 

Czytaj więcej

Sieć TEN-T wchodzi tylko jednym torem z Polski z Ukrainę

Przedsiębiorcy zobowiązani są zwrócić posiadane świadectwo kierowcy w momencie, gdy ustaną przyczyny legalnego zatrudnienia przez nich cudzoziemca, np.: w momencie rozwiązania umowy o pracę, co reguluje ustawa o transporcie drogowym. 

W 2022 roku Biuro Transportu Międzynarodowego wydało blisko 6 tys. świadectw kierowcy dla obywateli z państw spoza Unii Europejskiej, narodowości innej niż białoruska, kazachska, mołdawska, rosyjska i ukraińska. To 2,7 razy więcej niż w 2022 roku. 

Przewoźnicy coraz częściej sięgają po pracowników z Indii, Pakistanu lub Filipin. Korzystają przy tym z wyspecjalizowanych w tych krajach agencjach pośrednictwa pracy. Już podczas szkoleń płacą chętnym ponad 3 tys. zł miesięcznie i zapewniają lokum oraz wyżywienie. 

Pozostało 80% artykułu
Praca w logistyce
Politycy powinni ułatwić delegowanie pracowników
Praca w logistyce
Wysokie koszty pracy odbiją się na zatrudnieniu
Praca w logistyce
Ukraina ściąga mężczyzn w wieku poborowym
Praca w logistyce
Ukraińska ustawa o mobilizacji weszła w życie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Praca w logistyce
Przewoźnicy apelują o zmniejszenie kosztów pracy