Znamy nowe warunki wykonywania przewozów samochodowych do Wielkiej Brytanii

Umowa z Wielką Brytanią: bez dyskryminacji i zezwoleń, za to z kabotażem.

Publikacja: 28.12.2020 19:38

Znamy nowe warunki wykonywania przewozów samochodowych do Wielkiej Brytanii

Foto: logistyka.rp.pl

W zawartym 24 grudnia porozumieniu pomiędzy Unią Europejską i Wielką Brytanią strony ustaliły, że nie będą potrzebne zezwolenia na wykonywanie przewozów międzynarodowych. Dozwolone są dwie operacje kabotażu w ciągu siedmiu dni od pierwszego rozładunku.

Bez zezwoleń

Jak oceniają porozumienie przedstawiciele branży transportowej? – Zawarcie umowy handlowej jest rozwiązaniem korzystnym dla przewoźników drogowych, zarówno z krajów członkowskich UE, jak i przewoźników brytyjskich. Przede wszystkim zakończył się kilkuletni okres niepewności na jakich warunkach będą się odbywały przewozy, na jakich warunkach będzie prowadzony biznes – zauważa dyrektor Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy ze wschodu rozjadą polską konkurencję?

Najważniejsza rzecz to brak obowiązku posiadania zezwoleń drogowych w dwustronnych przewozach pomiędzy UE a Wielką Brytanią. To bardzo istotna wiadomość, gdyż nie udałoby się tych przewozów realizować w pełnym zakresie z wykorzystaniem zezwoleń EKMT/CEMT i o tym doskonale wszyscy wiedzieli.

Wskazuje, że pytaniem jest od kiedy umowa w praktyce może funkcjonować, ponieważ musi zostać ratyfikowana. – Obie strony mogą umówić się, że do czasu ratyfikacji nie będą prowadzić kontroli – dodaje dyrektor ZMPD.

Czytaj więcej w: Diesle znikną ze sprzedaży

Prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” Maciej Wroński zalicza do pozytywnych stron umowy zapewnienie wzajemnego, nie reglamentowanego dostępu do rynku przewozów dwustronnych dla przewoźników mających siedziby na terytorium obu stron umowy (Unii i Zjednoczonego Królestwa). – Nie będziemy potrzebować jakichkolwiek zezwoleń. Wystarczy unijna licencja. Umowa daje także możliwość wykonywania przewozów tranzytowych i co szczególnie istotne kabotażowych, związanych z wykonywanymi bilateralnymi operacjami transportowymi – podkreśla Wroński.

Kabotaż

Nowe przepisy zmniejszyły liczbę operacji kabotażowych z trzech do dwóch. – Jest to zrozumiałe. Trudno żeby państwo wychodzące z UE korzystało z takich korzyści jak unijni przewoźnicy. To rozwiązanie powinno być satysfakcjonujące także przewoźników z krajów UE. Zapisy są lepsze niż w rozporządzeniu awaryjnym przygotowanym przez UE, bo tam liczba operacji kabotażowych krocząco zmniejszała się, aż do zakazu wykonywania takich przewozów. Zatem dwie operacje kabotażowe to mniej niż w Pakiecie Mobilności, ale więcej niż w przypadku każdego innego kraju trzeciego – porównuje Mikiel.

Czytaj więcej w: Polscy naukowcy przygotują rewolucyjne opakowanie do e-zakupów

Wroński dodaje, że dla polskich przewoźników wykonujących dostawy unijnych towarów w odległe północne regiony Wielkiej Brytanii, pozwolenie na kabotaż umożliwi powrót w okolice przepraw przez kanał La Manche z krajowym brytyjskim ładunkiem. – Będziemy mogli wykonać dwie operacje kabotażowe w tygodniu, co powinno być wystarczającą liczbą dla większości polskich przewoźników wykonujących pracę na tym kierunku – stwierdza prezes TLP.

Czytaj więcej w: Do Konwencji TIR przystąpił siedemdziesiąty siódmy kraj

Przyznaje, że problemem mogą być przewozy z państw trzecich. – Analizujemy to, aby móc udzielić odpowiedzi na pojawiające się pytania przewoźników związane z tym tematem – dodaje Wroński.

Umowa liczy 1246 stron i zespoły prawników stowarzyszeń analizują jej zapisy.

W zawartym 24 grudnia porozumieniu pomiędzy Unią Europejską i Wielką Brytanią strony ustaliły, że nie będą potrzebne zezwolenia na wykonywanie przewozów międzynarodowych. Dozwolone są dwie operacje kabotażu w ciągu siedmiu dni od pierwszego rozładunku.

Bez zezwoleń

Pozostało 92% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?