Pakiet Mobilności do poprawki?

Komisja Europejska chce przedyskutować zniesienie dwóch dotkliwych dla przewoźników ograniczeń, które mają wejść w życie w lutym przyszłego roku.

Publikacja: 19.02.2021 18:22

Pakiet Mobilności do poprawki?

Foto: logistyka.rp.pl

Komisja Europejska opublikowała 19 lutego raport pokazujący skutki obowiązkowych powrotów ciężarówek do bazy oraz ograniczenia w kabotażu. Raport wylicza, że konieczność powrotu przyczyni się w 2023 roku (pierwszym pełnym roku obowiązywania tego przepisu) do 4,6-procentowego wzrostu emisji dwutlenku węgla transportu drogowego.

Czytaj więcej w: Czy Pakiet Mobilności wyczyści Europę z ciężarówek?

Wracające przymusowo ciężarówki wyemitują 2,9 mln ton CO2, zaś utrudnienia w kabotażu i wynikająca z nich niemożność podjęcia ładunku to dalsze 397 tys. ton CO2.

Oba ograniczenia to w sumie dodatkowe 3,3 mln ton CO2, 704 tony tlenków azotu oraz 251 ton pyłów rocznie wyemitowanych przez transport samochodowy.

Komisja Europejska zaznacza, że mając raport planuje rozpoczęcie rozmów z krajami członkowskimi i stronami zainteresowanymi nad wypracowaniem rozwiązania sprzecznych interesów Pakietu Mobilności z celami Zielonego Ładu.

Czytaj więcej w: Węgry i Polska zaskarżyły Pakiet Mobilności

Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek podkreśla, że czuje wielką satysfakcję z wyników raportu. – Z wielkim wysiłkiem próbowaliśmy przekonywać polityków w UE do naszych racji. Nasze argumenty wyraźnie wskazywały na szkodliwe dla środowiska, ekonomii i bezpieczeństwa na drogach skutki regulacji oraz bezsensownej eksploatacji infrastruktury. Ówczesna bezkompromisowa postawa polityków europejskich nie dawała szans na rozmowę i dialog, zaciekle bronili swoich stanowisk. Ograniczenie aktywności naszych przewoźników na rynku europejskim jest sprzeczne z ideą funkcjonowania UE, aktem akcesyjnym – przypomina prezes ZMPD.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności to otwarcie raju dla złodziei

Z zadowoleniem report został przyjęty przez Europejskie Stowarzyszenie Spedytorów Clecat. Także Polska Izba Spedycji i Logistyki popiera zniesienie ograniczeń w funkcjonowaniu przewozów samochodowych.

Ministerstwo Infrastruktury zaznacza, że analizy Komisji potwierdziły obawy Polski dotyczące negatywnego wpływu przepisów na środowisko. – Liczę, że efektem będzie przedstawienie nowej legislacji, rewidującej przepisy Pakietu Mobilności. Deklaruję pełne wsparcie Polski dla działań Pani Komisarz zmierzających  do skorygowania przepisów Pakietu w taki sposób, aby były zgodne z zasadami rynku wewnętrznego i ochrony środowiska – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Na wniosek ministra infrastruktury rząd RP zdecydował o zaskarżeniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) trzech aktów prawnych, wchodzących w skład części rynkowo-socjalnej Pakietu Mobilności I. Pełnomocnika Polski przy TSUE złożył skargę 26 października 2020 roku. Skragi złożyły także Litwa, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Malta i Cypr.

W 2019 roku naukowcy przygotowali raport na temat skutków pakietu Mobilności na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Wyliczyli wówczas, że dodatkowa emisja sięgnie 7,3 mln ton, zaś tylko rejestrowane w Polsce samochody wyemitują 2,2 mln ton CO2.

Komisja Europejska opublikowała 19 lutego raport pokazujący skutki obowiązkowych powrotów ciężarówek do bazy oraz ograniczenia w kabotażu. Raport wylicza, że konieczność powrotu przyczyni się w 2023 roku (pierwszym pełnym roku obowiązywania tego przepisu) do 4,6-procentowego wzrostu emisji dwutlenku węgla transportu drogowego.

Czytaj więcej w: Czy Pakiet Mobilności wyczyści Europę z ciężarówek?

Pozostało 86% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?