Pakiet Mobilności do poprawki?

Komisja Europejska chce przedyskutować zniesienie dwóch dotkliwych dla przewoźników ograniczeń, które mają wejść w życie w lutym przyszłego roku.

Publikacja: 19.02.2021 18:22

Pakiet Mobilności do poprawki?

Foto: logistyka.rp.pl

Komisja Europejska opublikowała 19 lutego raport pokazujący skutki obowiązkowych powrotów ciężarówek do bazy oraz ograniczenia w kabotażu. Raport wylicza, że konieczność powrotu przyczyni się w 2023 roku (pierwszym pełnym roku obowiązywania tego przepisu) do 4,6-procentowego wzrostu emisji dwutlenku węgla transportu drogowego.

Czytaj więcej w: Czy Pakiet Mobilności wyczyści Europę z ciężarówek?

Wracające przymusowo ciężarówki wyemitują 2,9 mln ton CO2, zaś utrudnienia w kabotażu i wynikająca z nich niemożność podjęcia ładunku to dalsze 397 tys. ton CO2.

Oba ograniczenia to w sumie dodatkowe 3,3 mln ton CO2, 704 tony tlenków azotu oraz 251 ton pyłów rocznie wyemitowanych przez transport samochodowy.

Komisja Europejska zaznacza, że mając raport planuje rozpoczęcie rozmów z krajami członkowskimi i stronami zainteresowanymi nad wypracowaniem rozwiązania sprzecznych interesów Pakietu Mobilności z celami Zielonego Ładu.

Czytaj więcej w: Węgry i Polska zaskarżyły Pakiet Mobilności

Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek podkreśla, że czuje wielką satysfakcję z wyników raportu. – Z wielkim wysiłkiem próbowaliśmy przekonywać polityków w UE do naszych racji. Nasze argumenty wyraźnie wskazywały na szkodliwe dla środowiska, ekonomii i bezpieczeństwa na drogach skutki regulacji oraz bezsensownej eksploatacji infrastruktury. Ówczesna bezkompromisowa postawa polityków europejskich nie dawała szans na rozmowę i dialog, zaciekle bronili swoich stanowisk. Ograniczenie aktywności naszych przewoźników na rynku europejskim jest sprzeczne z ideą funkcjonowania UE, aktem akcesyjnym – przypomina prezes ZMPD.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności to otwarcie raju dla złodziei

Z zadowoleniem report został przyjęty przez Europejskie Stowarzyszenie Spedytorów Clecat. Także Polska Izba Spedycji i Logistyki popiera zniesienie ograniczeń w funkcjonowaniu przewozów samochodowych.

Ministerstwo Infrastruktury zaznacza, że analizy Komisji potwierdziły obawy Polski dotyczące negatywnego wpływu przepisów na środowisko. – Liczę, że efektem będzie przedstawienie nowej legislacji, rewidującej przepisy Pakietu Mobilności. Deklaruję pełne wsparcie Polski dla działań Pani Komisarz zmierzających  do skorygowania przepisów Pakietu w taki sposób, aby były zgodne z zasadami rynku wewnętrznego i ochrony środowiska – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Na wniosek ministra infrastruktury rząd RP zdecydował o zaskarżeniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) trzech aktów prawnych, wchodzących w skład części rynkowo-socjalnej Pakietu Mobilności I. Pełnomocnika Polski przy TSUE złożył skargę 26 października 2020 roku. Skragi złożyły także Litwa, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Malta i Cypr.

W 2019 roku naukowcy przygotowali raport na temat skutków pakietu Mobilności na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Wyliczyli wówczas, że dodatkowa emisja sięgnie 7,3 mln ton, zaś tylko rejestrowane w Polsce samochody wyemitują 2,2 mln ton CO2.

Komisja Europejska opublikowała 19 lutego raport pokazujący skutki obowiązkowych powrotów ciężarówek do bazy oraz ograniczenia w kabotażu. Raport wylicza, że konieczność powrotu przyczyni się w 2023 roku (pierwszym pełnym roku obowiązywania tego przepisu) do 4,6-procentowego wzrostu emisji dwutlenku węgla transportu drogowego.

Czytaj więcej w: Czy Pakiet Mobilności wyczyści Europę z ciężarówek?

Pozostało 86% artykułu
Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów