Pakiet Mobilności już w trilogu

Parlament Europejski za ochroną rynków poszczególnych państw i przeciw swobodnemu przepływowi usług.

Publikacja: 27.09.2019 13:03

Pakiet Mobilności już w trilogu

Foto: logistyka.rp.pl

Komisja ds. transportu i turystyki (TRAN) Parlamentu Europejskiego przegłosowała 24 września 2019 roku mandat do dalszego procedowania Pakietu Mobilności w procedurze uzgodnieniowej tzw. Trilogu.

Każdy z elementów Pakietu był głosowany oddzielnie.
Głosy rozkładały się w następujący sposób:
– delegowanie w transporcie – lex specialis – 28 głosów za, 16 przeciw,”
– zmiany do rozporządzenia ws. czasu jazdy i odpoczynku kierowców – 30 głosów za, 15 przeciw,
– regulacje dotyczące dostępu do rynku i zawodu przewoźnika drogowego  – 30 głosów za, 14 przeciw.

Prawdopodobnie pierwsze rozmowy w ramach trilogu odbędą się już na początku października. W rozmowach będą uczestniczyć przedstawiciele trzech unijnych instytucji: Parlamentu Europejskiego, Rady UE oraz Komisji Europejskiej.

Jednostronne spojrzenie

Przewaga głosów „za” pokazuje, że po wyborach niewiele się zmieniło, jeśli chodzi o układ sił w Brukseli – zaznacza uważa ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców Kamil Wolański. – Stanowisko Komisji Europejskiej, zaprezentowane już po głosowaniu w PE i łagodzące obecne przepisy zostało całkowicie pominięte w debacie europarlamentarzystów na posiedzeniu Komisji TRAN. Pokazuje to, w jaki sposób prowadzone są prace nad prawem, które ma regulować europejski system transportu drogowego. Pośpiech, brak rzetelnej dyskusji oraz, co najważniejsze, brak odniesienia się do jakichkolwiek badań dotyczących skutków planowanych zmian dla wszystkich państw członkowskich budzi kontrowersje i niepokój – dodaje Wolański.

– To wygląda niestety kiepsko, ale tym razem ukształtowała się taka większość, która nie pozwala na zablokowanie tego, tak jak to było w poprzedniej kadencji – stwierdził w rozmowie z PAP europoseł PiS Kosma Złotowski

Europosłanka PO Elżbieta Łukacijewska podkreśla, że skierowanie przepisów do negocjacji trójstronnych z udziałem PE, Rady UE i KE daje szanse na zmianę pewnych niekorzystnych zapisów. – Jestem przekonana, że uda się wyrzucić zapis o konieczności powrotu ciężarówki co cztery tygodnie do kraju siedziby – zapewniła.

Jest szansa na modyfikacje

Polscy eurodeputowani chcą zabiegać o wykreślenie z ostatecznego kształtu przepisów, które mówią o konieczności stosowania wobec pracownika regulacji tego kraju, gdzie wykonuje większość swoich obowiązków.
Parlament chce zastąpić istniejące ograniczenie liczby przewozów kabotażowych (przewozów w innym kraju UE po dostawie transgranicznej) limitem czasowym 3 dni. Europosłowie chcą wprowadzić rejestrację przekroczeń granicy za pomocą tachografów.

Stanowisko PE przewiduje również wprowadzenie pauzowania, które zmusza pojazdy do spędzenia w kraju pochodzenia 60 godzin przed kolejnym przejazdem kabotażowym.
Posłowie zaproponowali również zmiany dotyczące warunków odpoczynku dla kierowców. Firmy będą musiały tak zaplanować harmonogram, by kierowcy mogli wracać do domu w regularnych odstępach czasu (co najmniej co 4 tygodnie). Na koniec tygodnia kierowca musiałyby odbierać obowiązkowy odpoczynek poza kabiną ciężarówki. – Nawet Zachodnia Europa nie jest przygotowana na to, by przyjąć pakiet mobilności, gdyż funkcjonowanie obecnego systemu transportu drogowego opiera się na pracy przewoźników z części Środkowo-Wschodniej kontynentu – uważa ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. Przewiduje, że nowe regulacje sprzyjają ochronie przewoźników niemieckich, francuskich i z Beneluksu, doprowadzą również do wzrostu kosztów transportu.

Komisja ds. transportu i turystyki (TRAN) Parlamentu Europejskiego przegłosowała 24 września 2019 roku mandat do dalszego procedowania Pakietu Mobilności w procedurze uzgodnieniowej tzw. Trilogu.

Każdy z elementów Pakietu był głosowany oddzielnie.
Głosy rozkładały się w następujący sposób:
– delegowanie w transporcie – lex specialis – 28 głosów za, 16 przeciw,”
– zmiany do rozporządzenia ws. czasu jazdy i odpoczynku kierowców – 30 głosów za, 15 przeciw,
– regulacje dotyczące dostępu do rynku i zawodu przewoźnika drogowego  – 30 głosów za, 14 przeciw.

Pozostało 83% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?