Pakiet Mobilności na ostatniej prostej

Kluczowe dla przewoźników międzynarodowych nowelizacje mogą być uzgodnione jeszcze w tym roku.

3 października ruszył trilog, czyli ostatnia faza uzgodnień Pakietu Mobilności. Ze strony Parlamentu Europejskiego są sprawozdawcy oraz ich cienie, Radę Europy reprezentuje Finlandia (ona sprawuje prezydencję), zaś Komisję Europejską dyrekcja DG Tren. Pierwszego dnia strony przyjęły, że poprawki do aktów prawnych będą procedowane jako jeden pakiet. Negocjacje mają trwać przez 3 tury (przeplatane spotkaniami technicznymi) i zakończyć się do 25 lub 26 listopada.

fot. AdobeStock

– Prawdopodobnie strony zdołają uzgodnić stanowisko, bo rozbieżności nie są duże – ocenia dyrektor Departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel. Wskazuje, że korzystne byłoby przyjęcie opinii Komisji Europejskiej, która przeanalizowała proponowane zapisy i wskazała, że niektóre mogą zakłócać konkurencję.

Polska liczy, że w toku rozmów znikną najbardziej kontrowersyjne zapisy, jak np. konieczność powrotu pojazdu do bazy raz na cztery tygodnie. Korzystne byłoby także jak największe skrócenie okresu przerwy w wykonywaniu kabotażu i nie powiązywanie odbycia przerwy z innymi warunkami, np. zjazdem pojazdu do kraju rejestracji. Ważny jest także termin wejścia w życie proponowanych zmian. Propozycja przewiduje połowę przyszłego roku. Dla branży, która operuje dwuletnimi kontraktami przewozowymi jest to zbyt krótki okres. Vacatio legis powinno być standardowe dla unijnych przepisów, czyli dwuletnie.

CZYTAJ TAKŻE: Kluczowa rozgrywka o pakiet mobilności

Pakiet Mobilności to zespół zmian przepisów dotyczących międzynarodowego transportu drogowego, zaproponowany przez Komisję Europejską 31 maja 2017 roku. Jego celem jest ochrona rynków rozwiniętych państw UE przed konkurencją ze strony tańszych przewoźników z krajów peryferyjnych Europy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Akcyza do zwrotu

Przewoźnicy drogowi alarmują, że brexit oraz Pakiet Mobilności spowodują jesienią kryzys branży. Ratunkiem przed ...

Pakiet Mobilności: zmiany są jeszcze możliwe

Odpowiedź Komisji Europejskiej na ostatnie głosowanie w poprzedniej kadencji Parlamentu Europejskiego w sprawie pakietu ...

Firmy coraz częściej stawiają na automatyzację

Przedsiębiorczość w Polsce rozwija się nad wyraz dynamicznie. Firmy coraz częściej mogą pochwalić się ...

Narodowe interesy w PE

Parlament Europejski zajmie się Pakietem Mobilności najwcześniej w lipcu.   Na ocenę skutków głosowania ...

Z polskich portów boom odpłynął

Dwucyfrowe wzrosty przeładunków w Gdańsku i Gdyni to już przeszłość. A w Szczecinie i ...

Czarne chmury nad polskimi firmami transportowymi

Po odrzuceniu przez eurodeputowanych zmian, z którymi polscy przewoźnicy walczyli od półtora roku, miał ...