Pakiet Mobilności na ostatniej prostej

Kluczowe dla przewoźników międzynarodowych nowelizacje mogą być uzgodnione jeszcze w tym roku.

Publikacja: 04.10.2019 12:39

Pakiet Mobilności na ostatniej prostej

Foto: logistyka.rp.pl

3 października ruszył trilog, czyli ostatnia faza uzgodnień Pakietu Mobilności. Ze strony Parlamentu Europejskiego są sprawozdawcy oraz ich cienie, Radę Europy reprezentuje Finlandia (ona sprawuje prezydencję), zaś Komisję Europejską dyrekcja DG Tren. Pierwszego dnia strony przyjęły, że poprawki do aktów prawnych będą procedowane jako jeden pakiet. Negocjacje mają trwać przez 3 tury (przeplatane spotkaniami technicznymi) i zakończyć się do 25 lub 26 listopada.

""

fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

– Prawdopodobnie strony zdołają uzgodnić stanowisko, bo rozbieżności nie są duże – ocenia dyrektor Departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel. Wskazuje, że korzystne byłoby przyjęcie opinii Komisji Europejskiej, która przeanalizowała proponowane zapisy i wskazała, że niektóre mogą zakłócać konkurencję.

Polska liczy, że w toku rozmów znikną najbardziej kontrowersyjne zapisy, jak np. konieczność powrotu pojazdu do bazy raz na cztery tygodnie. Korzystne byłoby także jak największe skrócenie okresu przerwy w wykonywaniu kabotażu i nie powiązywanie odbycia przerwy z innymi warunkami, np. zjazdem pojazdu do kraju rejestracji. Ważny jest także termin wejścia w życie proponowanych zmian. Propozycja przewiduje połowę przyszłego roku. Dla branży, która operuje dwuletnimi kontraktami przewozowymi jest to zbyt krótki okres. Vacatio legis powinno być standardowe dla unijnych przepisów, czyli dwuletnie.

CZYTAJ TAKŻE: Kluczowa rozgrywka o pakiet mobilności

Pakiet Mobilności to zespół zmian przepisów dotyczących międzynarodowego transportu drogowego, zaproponowany przez Komisję Europejską 31 maja 2017 roku. Jego celem jest ochrona rynków rozwiniętych państw UE przed konkurencją ze strony tańszych przewoźników z krajów peryferyjnych Europy.

3 października ruszył trilog, czyli ostatnia faza uzgodnień Pakietu Mobilności. Ze strony Parlamentu Europejskiego są sprawozdawcy oraz ich cienie, Radę Europy reprezentuje Finlandia (ona sprawuje prezydencję), zaś Komisję Europejską dyrekcja DG Tren. Pierwszego dnia strony przyjęły, że poprawki do aktów prawnych będą procedowane jako jeden pakiet. Negocjacje mają trwać przez 3 tury (przeplatane spotkaniami technicznymi) i zakończyć się do 25 lub 26 listopada.

– Prawdopodobnie strony zdołają uzgodnić stanowisko, bo rozbieżności nie są duże – ocenia dyrektor Departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel. Wskazuje, że korzystne byłoby przyjęcie opinii Komisji Europejskiej, która przeanalizowała proponowane zapisy i wskazała, że niektóre mogą zakłócać konkurencję.

Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?