Pakiet Mobilności negocjowany nocą

Nad ranem 26 listopada mają zakończyć się negocjacje w sprawie Pakietu Mobilności.

Publikacja: 25.11.2019 17:21

Pakiet Mobilności negocjowany nocą

Foto: logistyka.rp.pl

Wieczorem 25 listopada rozpocznie się ostatnia tura trójstronnych rozmów, a finałem ma być ostateczna wersja Pakietu Mobilności. Rozmowy zaczną się o 20.00 i zakończą ok. 5 rano. 26 listopada na 9-9.30 zaplanowana jest konferencja prasowa.

Stronami są przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz państwa przewodniczącego pracom UE w danym półroczu (Finlandii), które reprezentuje Radę UE.

Nocne rozmowy mają zadecydować o zasadach kabotażu i delegowania pracowników. Przedstawiciele Parlamentu Europejskiego nie są pewni, czy uda się wypracować kompromis. Bardziej optymistyczni są urzędnicy Komisji Europejskiej. Uważają, że porozumienie jest w zasięgu i byłoby doskonałym akcentem kończącym kadencję komisarz transportu Violety Bulc.

Tymczasem ministrowie transportu Bułgarii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii i Węgier wysłali do unijnych organów list wskazując, że obowiązkowe powroty ciężarówek jedynie zwiększą zanieczyszczenie powietrza i puste przebiegi. Wskazali ponadto, że wymaganie od kierowców, aby swój wolny czas spędzali w domach oraz zakazanie spania w kabinie jest niedopuszczalnym ograniczeniem osobistej wolności. Dodali w liście, że niezależnie od kształtu przegłosowanego Pakietu Mobilności, będzie on oznaczał utratę konkurencyjności sektora transportowego oraz stratę wielu miejsc pracy w różnych branżach.

Nadal strony spierają się o konieczność powrotu samochodów do baz co 4 tygodnie (propozycja PE, czemu sprzeciwiają się kraje członkowskie), kabotażu (PE chce skrócić czas tych operacji do trzech dni, gdy obecne regulacje pozwalają na 7 dni) oraz wypoczynek kierowcy. W tym ostatnim przypadku kraje członkowskie popierają regulację pozwalającą na zakończenie dwóch tygodni pracy pod rząd krótkim odpoczynkiem (po 24 godziny) i trzeci długim (45 godzin plus wyrównanie w wysokości łącznie 42 godzin za poprzednie dwa odpoczynki). PE proponuje aby już po dwóch tygodniach kierowca musiał pobierać długi odpoczynek wraz z 21-godzinnym wyrównaniem.

To rewolucyjne dla transportu rozwiązanie oznaczałoby, że w 8-tygodniowym okresie rozliczeniowym kierowca miałby 3 tygodnie wolnego, gdy w obecnym systemie są to dwa tygodnie. Skutkiem nowych regulacji byłoby także pogłębienie braku kierowców.

Uzgodnione w trilogu zapisy będą następnie akceptowane w Parlamencie Europejskim i Radzie EU.

Wieczorem 25 listopada rozpocznie się ostatnia tura trójstronnych rozmów, a finałem ma być ostateczna wersja Pakietu Mobilności. Rozmowy zaczną się o 20.00 i zakończą ok. 5 rano. 26 listopada na 9-9.30 zaplanowana jest konferencja prasowa.

Stronami są przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz państwa przewodniczącego pracom UE w danym półroczu (Finlandii), które reprezentuje Radę UE.

Pozostało 84% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?