Nikt nie wie jak interpretować wprowadzone w Pakiecie Mobilności nowe zasady czasu pracy kierowcy, które obowiązują od 20 sierpnia.

 

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU przekazała Komisji Europejskiej listę kilkunastu pytań dotyczących interpretacji nowych zasad czasu jazdy i odpoczynków, które obowiązują przewoźników od 20 sierpnia br. w zmienionym rozporządzeniu 561.

Miało być jednolicie, a wyszło jak zwykle

Pytania, na które przewoźnicy oczekują odpowiedzi, dotyczą między innymi powrotu kierowcy do miejsca zamieszkania lub bazy firmy, możliwości odbioru skróconych odpoczynków, listy dokumentów potrzebnych podczas kontroli oraz jasnego wskazania, co inspektorzy mogą skontrolować na drodze, a co w siedzibie przedsiębiorstwa. – Jednolita interpretacja przepisów jest konieczna, aby zapewnić równe traktowanie przewoźników, jasność prawną oraz aby uniknąć problemów podczas kontroli w poszczególnych krajach UE – tłumaczy prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Czytaj więcej w: Awaryjny plan dla transportu na wypadek pandemii

Podobnie ocenia wprowadzone przez Pakiet Mobilności zmiany firma Inelo, zajmująca się rozliczaniem czasu pracy kierowcy. – Zmiany nie poprawiły przejrzystości przepisów, ani nie sprawiły, że będą one łatwiejsze do stosowania – uważa ekspert Grupy Inelo Mateusz Włoch. – Stało się odwrotnie – przebudowa dyrektywy, w szczególności w aspekcie organizacji powrotu kierowcy do centrum operacyjnego pracodawcy oraz w zakresie planowania odpoczynków tygodniowych za granicą, pozostawiają duże pole do różnych interpretacji przez poszczególne służby kontrolne – zaznacza ekspert Inelo.

Niejasne zasady odbioru wypoczynków

Wskazuje, że wprowadzone poprawki dotyczące przepisów związanych z organizacją odpoczynków tygodniowych, szczególnie odbierania za granicą dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu, obwarowane są wieloma dodatkowymi warunkami. – Kwestią niejasną wśród inspekcji jest prawidłowy odbiór rekompensat za dwa odpoczynki tygodniowe z rzędu, skrócone w trasie. Ma to spore znaczenie, bo od tego zależy, czy kierowca w ostatnim tygodniu podróży ma wrócić dwa dni wcześniej – wyjaśnia Włoch.

Czytaj więcej w: Więcej płatnych dróg?

Zaznacza, że w dalszym ciągu da się wysyłać kierowców na 3 tygodnie w trasę, zgodnie z nowymi regulacjami i to bez konieczności wykonania w trasie odpoczynku 45 godzinnego (tygodniowy regularny), czyli bez konieczności wynajmowania hotelu.

System 3+1

Ekspert Inelo uważa, że popularność jazdy w systemie 3+1 będzie się zwiększać. – Wynika to z faktu, że firma powinna obecnie zorganizować powrót kierowcy raz na każde cztery kolejne tygodnie – czyli system 3 plus1 będzie tu sprawdzać się najlepiej – uważa Włoch.

Porównuje, że przed 20 sierpnia popularnością, szczególnie wśród firm zatrudniających kierowców zza wschodniej granicy, cieszyły się również systemy gdzie kierowcy dłużej przebywali w trasie, np. 6 plus 2. Oznacza to, że kierowcy aż 6 tygodni byli w trasie, ale później na dłużej wracali do swojego domu. Ma to znaczenie, bo zazwyczaj podróż i postój na granicy np. polsko-ukraińskiej zajmuje sporo czasu.

Czytaj więcej w: Znikające Eurowiniety

Ze zmian narzuconych Pakietem Mobilności nie są zadowoleni przedsiębiorcy. – Każda zmiana przepisów to kłopot dla kierowców i dyspozytorów – uważa prezes firmy Direx Piotr Prudzyński. – Wszyscy muszą uczyć się funkcjonować po nowemu. To rodzi problemy, będzie źródłem błędów i kar. Zmiana cyklu pracy dla kierowców zza wschodniej granicy jest niekorzystna. Oni przyjechali tu pracować i im najbardziej odpowiadał cykl dwóch miesięcy pracy i trzeci wypoczynek w domu. Są gotowi napisać każde oświadczenie, aby tylko utrzymać dotychczasowy cykl pracy, co jest oczywiście niemożliwe. Zatem uregulowania pomyślane jako chroniące kierowców, są wbrew ich interesom – wskazuje Prudzyński.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Poczta Polska z Orlenem i Biedronką stawia się InPostowi

Państwowy operator rzuca wyzwanie paczkomatom InPostu. Chce odebrać mu część rynku przesyłek, które trafiają ...

Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy

Londyn daje branży spedycyjnej pół roku na opanowanie formalności importowych. Kontrole ruszą od stycznia ...

Niemcy gotowi wydać miliardy na stacje tankowania wodoru dla ciężarówek

Budowa sieci tankowania wodoru dla ciężarówek może kosztować Niemcy 9 miliardów euro rocznie. Niemiecki ...

Największe targi logistyczne w naszym regionie Europy

Już za 5 listopada rozpoczną się VII Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki, gdzie będzie ...

„Rzeczpospolita” nagradza firmy logistyczne

Jedna z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki, branża transportowo-spedycyjno-logistyczna, otrzyma nagrody „Rzeczpospolitej”. W poniedziałek, 29 ...

Słaba sprzedaż naczep

Przewoźnicy ostrożnie inwestują i rejestracje naczep są na niskim poziomie. W lipcu przewoźnicy po ...