Niepostrzeżenie, przy okazji obsługi dużych handlowych sieci spożywczych, takich jak Auchan i Carrefour, francuski gigant FM Logistic zbudował w Polsce sieć drobnicową. Składa się ona z 12 obiektów, a do końca roku przybędą jeszcze dwa. Ewenementem jest szybkie, bo po zaledwie dwóch latach od rozpoczęcia projektu, dojście do rentowności. – Już w tym roku przychody pokryją wydatki – przypuszcza dyrektor generalny FM Logistic w Polsce Piotr Sukiennik. Spółka dołączyła do takich graczy, jak Raben, DB Schenker oraz Rohlig Suus, Pekaes, Erontrans i HWL. Do tej grupy będą próbowały doszlusować Poczta Polska oraz Geis PL. Drobnicowy oligopol zapewnia solidne marże, które są nie do pomyślenia w przewozach całosamochodowych.
SMAKOWITA BRANŻA SPOŻYWCZA
Jednocześnie każda z firm logistycznych łakomym okiem spogląda na branżę spożywczą, bo właśnie ona zapewnia duże potoki ładunków. Wart ponad 177 mld zł rynek spożywczy to tysiące sklepów, dostawców i setki centrów dystrybucyjnych do połączenia. Tylko Biedronka zarządza siecią blisko 2,6 tys. placówek, Carrefour ma 700 sklepów.
Spożywcze sieci handlowe, obniżając koszty, przemodelowują swoje systemy logistyczne. – Tempo rozwoju rynku jest na tyle duże, że zmiany modelu łańcucha logistycznego zdarzają się niemal każdego dnia. Rynek nie znosi próżni, więc kiedy jedna firma straci ładunki, inna je zyska – zauważa dyrektor sprzedaży w DB Schenker Logistics Tomasz Cegielski.
Konkurencyjne firmy podobnie opisują sytuację branży. – Rynek retail jest rynkiem bardzo dynamicznym i nie osiągnął jeszcze stabilnego poziomu – zauważa dyrektor handlowy FM Logistic Polska Andrzej Pawlak.
Zmiany w funkcjonowaniu logistyki sieci handlowych widoczne są także na rynku nieruchomości. Raport DTZ wskazuje, że udział operatorów handlowych w wolumenie transakcji najmu powierzchni magazynowych spadł z 25 proc. w latach 2005–2007 do 18 proc. w okresie 2010–2012. Jest to wynikiem outsourcingu usług przez sieci handlowe. Łącznie 15 największych centrów dystrybucyjnych sieci handlowych miało powierzchnię 1,3 mln mkw., przy średniej powierzchni 28 tys. mkw. Jeden obiekt obsługuje przeciętnie 180 sklepów.