Łańcuchy dostaw na drodze zielonej transformacji

Dyrektor generalna CHEP na Polskę i kraje bałtyckie Izabella Maczkowska-Ciborowska mówi o tym, że rozwiązania ekologiczne nie generują dużych kosztów, jeżeli wprowadza się je w sposób mądry i przemyślany.

Publikacja: 27.04.2023 18:59

Łańcuchy dostaw na drodze zielonej transformacji

Chep Polska

Foto: Chep Polska

Mówi się, że działania firm na rzecz klimatu determinują konkurencyjność firm. Globalne przedsiębiorstwa stawiają sobie ambitne cele w kwestii redukcji emisji CO2 i działań proekologicznych. A jak wygląda to w przypadku działalności CHEP?

Sprawy związane z kwestiami środowiskowymi wciąż budzą obawy i są niewiadomą dla wielu uczestników rynku. Jednakże, jako CHEP pokazujemy, że pomiędzy dbałością o środowisko, a rachunkiem ekonomicznym nie ma sprzeczności.  Na co dzień w swoim działaniu przyczyniamy się do redukcji emisji CO2, mniejszego zużycia drewna i zmniejszania generowanych odpadów w porównaniu z nośnikami jednorazowymi. Ponadto, funkcjonowanie na zasadach gospodarki obiegu zamkniętego oznacza mniejszą liczbę ciężarówek na drogach, czego skutkiem jest mniejsza emisja spalin i oszczędności kosztów. Surowiec do produkcji drewnianych niebieskich palet CHEP pochodzi w 100% z certyfikowanych źródeł odnawialnych, a sama firma aktywnie działa na rzecz odbudowy zasobów leśnych zapewniając, że w miejsce każdego wykorzystanego dojrzałego drzewa zasadzimy dwa nowe. Liczba zaoszczędzonych drzew w ramach naszych działań to 3,1 mln, czyli ponad 170 razy więcej niż jest ich w nowojorskim Central Parku. Wyobraźmy sobie tylko, jak mógłby dzisiaj wyglądać świat, gdyby wszyscy postępowali w taki sposób. W efekcie rozwiązania ekologiczne nie generują tak dużych kosztów, jeżeli wprowadza się je w sposób mądry i przemyślany. Może za to przynieść wiele korzyści, nie tylko w wymiarze społecznym czy ekologicznym, ale także gospodarczym.   

W jaki sposób wspieracie swoich partnerów biznesowych w działaniach na rzecz środowiska?

Jako świetny przykład może posłużyć współpraca CHEP z Animex Foods. Lider branży mięsnej na polskim rynku zastępując tradycyjne palety nośnikami pochodzącymi z poolingu zmniejszył poziom emisji CO2 o ponad 1370 ton w skali roku. Wspólne działanie w zakresie ponownego wykorzystania zasobów przyniosło 1209 uratowanych dojrzałych drzew i blisko 127 ton mniej wyprodukowanych odpadów. To efekty działań w systemie obiegu zamkniętego, a liczby te przedstawiają biznes w zdecydowanie pozytywnym świetle[1] i  pokazują, że dla CHEP zrównoważone rozwiązania, to nie są puste slogany, lecz konkretne działania, które są policzalne i przynoszą wymierne korzyści. Współpracując z liderami  branży FMCG oraz rynku detalicznego pomagamy nie tylko oszczędzać czas, pieniądze i zasoby, ale również wyznaczamy nowe trendy i podejście w łańcuchu dostaw, w tym te ekologiczne.   

Transport ciężarowy odpowiada za jedną czwartą emisji CO2 w Europie. Czy „zielony transport” jest w ogóle możliwy w branży logistycznej?

Jeśli chodzi o transport, to jednym z istotnych problemów są tzw. „puste przebiegi”. Ciężarówki bez załadunku lub wypełnione nim tylko w małej części są w stanie pokonywać miliardy kilometrów rocznie. Badania Eurostatu za rok 2021 wykazały, że takich pojazdów w Unii Europejskiej było 20,2%. [1] A jak przekłada się to na emitowane przez nich spaliny? Strach pomyśleć. Tu pomocą służą nam rozwiązania cyfrowe, analiza i monitorowanie ruchu naszych nośników, co pozwala na zoptymalizowanie tras transportowych oraz identyfikację punktów stycznych na trasach naszych klientów, ta wiedza zaś przekłada się na możliwości współdzielenia transportu pomiędzy kilkoma naszymi partnerami. Mówiąc najprościej, zastępujemy kilka ciężarówek z niepełnym obłożeniem jedną, która odbiera palety od kilku producentów i wraca uzyskując maksymalny załadunek. Opcja ta nazwana Kolaboracją Transportową, jest przykładem rozwiązania, w którym optymalizacja kosztów idzie w parze z ograniczeniem negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Współdzielenie transportu to korzyść dla wszystkich stron, obniżenie kosztów za paliwo i utrzymanie floty ciężarowej towarzyszy redukcji emisji CO2 przez zmniejszenie ilości pojazdów transportowych na drogach. Myślę, że takie rozwiązanie spełnia kryteria „zielonego transportu” w szerszym znaczeniu.

Jaka jest zatem skala popularności poolingu paletowego i jak wygląda popyt na tego rodzaju usługi logistyczne?

Polski rynek wciąż się rozwija. Od momentu rozpoczęcia działalności CHEP w Polsce w 2000 roku, zainteresowanie poolingiem nośników jest wyraźnie większe. Decyzja o wynajmie najczęściej podyktowana jest chęcią obniżenia kosztów, jakie trzeba ponieść w przypadku zakupu palet, ich transportu, magazynowania i naprawy, chociaż w ostatnich latach widzimy wyraźnie, że czynnik ekologiczny nabiera coraz większego znaczenia. Coraz więcej firm przekonuje się o korzyściach, jakie płyną z prowadzenia biznesu w sposób zrównoważony. Zapotrzebowanie na nośniki zależy od wielu czynników, takich jak popyt konsumencki, sezonowość czy sama produkcja. To, co warto podkreślić, to fakt, że klienci, którzy zdecydowali się na system wynajmu nośników, nie wracają już do opcji „posiadania na własność”. 

Jak kreują się trendy w logistyce na najbliższe lata?

Logistyka i łańcuch dostaw, tak jak wiele innych sektorów gospodarki ulegają transformacjom, szczególnie w ostatnim czasie gwałtownych, czasem nieprzewidywalnych zmian. Wychodząc naprzeciw obecnym wyzwaniom, patrzymy  jednak w przyszłość z umiarkowanym optymizmem, gdyż te wyzwania i zmiany nadały ważność i przyspieszyły takie pozytywne trendy, jak: zrównoważone proekologiczne rozwiązania, partnerstwo i współpraca, otwartość i transparentność w dzieleniu się wiedzą, digitalizacja oraz jeszcze większa koncentracja na konsumencie końcowym. 

[1] Raport Eurostatu dot. transportu, 2022

Mówi się, że działania firm na rzecz klimatu determinują konkurencyjność firm. Globalne przedsiębiorstwa stawiają sobie ambitne cele w kwestii redukcji emisji CO2 i działań proekologicznych. A jak wygląda to w przypadku działalności CHEP?

Sprawy związane z kwestiami środowiskowymi wciąż budzą obawy i są niewiadomą dla wielu uczestników rynku. Jednakże, jako CHEP pokazujemy, że pomiędzy dbałością o środowisko, a rachunkiem ekonomicznym nie ma sprzeczności.  Na co dzień w swoim działaniu przyczyniamy się do redukcji emisji CO2, mniejszego zużycia drewna i zmniejszania generowanych odpadów w porównaniu z nośnikami jednorazowymi. Ponadto, funkcjonowanie na zasadach gospodarki obiegu zamkniętego oznacza mniejszą liczbę ciężarówek na drogach, czego skutkiem jest mniejsza emisja spalin i oszczędności kosztów. Surowiec do produkcji drewnianych niebieskich palet CHEP pochodzi w 100% z certyfikowanych źródeł odnawialnych, a sama firma aktywnie działa na rzecz odbudowy zasobów leśnych zapewniając, że w miejsce każdego wykorzystanego dojrzałego drzewa zasadzimy dwa nowe. Liczba zaoszczędzonych drzew w ramach naszych działań to 3,1 mln, czyli ponad 170 razy więcej niż jest ich w nowojorskim Central Parku. Wyobraźmy sobie tylko, jak mógłby dzisiaj wyglądać świat, gdyby wszyscy postępowali w taki sposób. W efekcie rozwiązania ekologiczne nie generują tak dużych kosztów, jeżeli wprowadza się je w sposób mądry i przemyślany. Może za to przynieść wiele korzyści, nie tylko w wymiarze społecznym czy ekologicznym, ale także gospodarczym.   

Produkty i Usługi
Niszowe gabaryty zwróciły uwagę logistyków
Produkty i Usługi
Wzbiera fala świątecznych paczek
Produkty i Usługi
Zapowiada się poważne świąteczne ożywienie
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką