W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe

InPost ma już 8 000 automatów w Wielkiej Brytanii i 6 000 we Francji i zamierza utrzymać tempo rozbudowy sieci, aby nie dać się wyprzedzić konkurencji.

Publikacja: 27.09.2024 11:09

W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe

Foto: Robert Przybylski

W Wielkiej Brytanii 6 sieci rywalizuje między sobą o dziesiątki tysięcy lokalizacji. Pozyskanie nowych miejsc jest trudne, o czym świadczy wynik InPost, który potrzebował dekady, aby zainstalować 8 tys. urządzeń. Pracownikom firm kurierskich najwięcej czasu zabiera przekonanie właścicieli sklepów do zgody na instalację automatu lub punktu odbioru i nadania przesyłek. 

Grupa InPost w pięć miesięcy zwiększyła na dziewięciu rynkach liczbę automatów o niemal 6 tys. i o 3 tys. liczbę punktów odbioru poza domem PUDO. Grupa nie publikuje prognoz, ale zamierza utrzymać tempo rozbudowy sieci automatycznych schowków. Na koniec sierpnia Grupa InPost dysponowała ponad 78 000 punktów out-of-home, w tym blisko 43 000 automatów i prawie 35 000 punktów PUDO na 9 europejskich rynkach. 

Konkurencja rośnie

W jednym roku Grupa InPost zwiększyła we Francji liczbę automatów o połowę. – Bardzo intensywnie rozwijamy się na wszystkich rynkach europejskich – na koniec II kwartału zwiększyliśmy naszą sieć urządzeń Paczkomat o 29% r/r, a liczba punktów PUDO wzrosła o 17% – podlicza założyciel i CEO InPost Rafał Brzoska. 

Czytaj więcej

Pesa blisko dużego zamówienia na wodorowe lokomotywy

Podkreśla, że InPost jest europejskim liderem pod względem gęstości sieci maszyn do odbioru paczek. – Coraz mocniej wyprzedzamy konkurencję pod względem zarówno gęstości sieci, efektywności logistyki, jak też oferty dla klientów i dopasowania do wymagań konsumentów kupujących online. Widzimy wymierne efekty tych działań oraz mocne wzrosty przychodów, rentowności i wolumenów obsłużonych przesyłek we wszystkich krajach – są one wyższe niż dynamika rynku e-commerce na danym rynku. Już teraz oferujemy przesyłki międzynarodowe między Hiszpanią a Włochami, a już niedługo rozszerzymy tą opcje o kolejne rynki – sygnalizuje Brzoska. 

W Polsce sieć InPost obejmuje blisko 24 000 maszyn, a w Wielkiej Brytanii jest ich już 8 000. Mondial Relay posiada we Francji 6 000 urządzeń, a w krajach Beneluksu ponad 200 maszyn. Na Półwyspie Iberyjskim działa 1 700 urządzeń, a we Włoszech to już 2 700 sztuk. 

Ekspert branżowy Cesar Garcia Diaz zaznacza, że automat powinien znajdować się w lokalizacji zapewniającej ławy dostęp dla każdego rodzaju transportu (pieszo, samochód, rower, ...) oraz wystarczające zagęszczenie systemu (mniej niż 1 jednostka na 0,25 km kw., w miastach).

Wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral uważa, że miejsca na automaty jeszcze trochę zostało, zarówno u Polsce jak i na innych rynkach EU. – Oczywiście te najlepsze będą szybko znikały, ponieważ lokalizacja jest jednym z kluczowych elementów ROI – podkreśla Gral.

Przyspieszyć proces mogą autonomiczne schowki, które nie wymagają podłączenia do sieci energetycznej. InPost próbuje takie maszyny od czerwca, zaś SwipBox ma je w ofercie i np. DPD rozstawił już 8 tys. takich urządzeń. 

Czytaj więcej

Logistyczni specjaliści w blokach startowych

Nowością są także maszyny bez ekranowe. Połowa produkcji dla InPost to maszyny bez ekranów, które przyjęły się nad wyraz dobrze. Dzięki temu maleje koszt, bo maszyny bez ekranów są znacznie tańszy od maszyn z ekranem dotykowym. 

Czy nadchodzi konsolidacja?

Walka o miejsca instalacyjne do schowków będzie coraz trudniejsza, małe sieci mogą mieć kłopoty z zyskownością działania. Wiceprezes Last Mile Experts przypuszcza, że konsolidacja nadejdzie, ale przed tym jest jeszcze etap sieci agnostycznych, które oferują dostęp do swoich maszyn wielu przewoźnikom. – Takimi modelami są na przykład Myflexbox z Austrii, który po sukcesie w rodzimym kraju buduje podobną sieć w Niemczech. Jest to operator sieci automatów, ale bez własnej infrastruktury logistycznej/kurierskiej. Innym przykładem jest Holandia, gdzie narodowy operator Post NL na początku tego roku udostępnił swoje automaty paczkowe innym operatorom logistycznym – wskazuje przykłady Gral. 

Uważa, że technologia IT nie jest żadną przeszkodą w łączeniu się sieci, czego przykładem jest włoski rynek, na którym wspólnie w sojuszu działają DHL i Poste Italiane. – Nasza zaprzyjaźniona firma BLOQ.IT z Portugalii, której kilka lat temu pomagaliśmy w budowaniu strategii rozwoju posiada takie rozwiązania technologiczne, które umożliwiają integracje różnych maszyn z różnymi platformami przewoźników. Dowiodła tego w ub. roku wygrywając paneuropejski przetarg DHL na integrację maszyn we wszystkich krajach, gdzie DHL posiada swoje lub partnerskie automaty paczkowe. Zrobili to w Czechach z automatami PPL, w Niemczech z One Stop Box (agnostyczna sieć automatów DHL) a teraz właśnie we Włoszech – wymienia wiceprezes LME.  

Czytaj więcej

Recykling akumulatorów razem z producentami

Ocenia, że kolejne lata będą sceną dynamicznych zmian w tym zakresie, ponieważ rosnące koszty operacyjne a także, może nawet przede wszystkim, aspekty ekologiczne wymuszające redukcję emisji spalin podczas dostaw ostatniej mili będą główną siłą napędową tych zmian. 

W Wielkiej Brytanii 6 sieci rywalizuje między sobą o dziesiątki tysięcy lokalizacji. Pozyskanie nowych miejsc jest trudne, o czym świadczy wynik InPost, który potrzebował dekady, aby zainstalować 8 tys. urządzeń. Pracownikom firm kurierskich najwięcej czasu zabiera przekonanie właścicieli sklepów do zgody na instalację automatu lub punktu odbioru i nadania przesyłek. 

Grupa InPost w pięć miesięcy zwiększyła na dziewięciu rynkach liczbę automatów o niemal 6 tys. i o 3 tys. liczbę punktów odbioru poza domem PUDO. Grupa nie publikuje prognoz, ale zamierza utrzymać tempo rozbudowy sieci automatycznych schowków. Na koniec sierpnia Grupa InPost dysponowała ponad 78 000 punktów out-of-home, w tym blisko 43 000 automatów i prawie 35 000 punktów PUDO na 9 europejskich rynkach. 

Pozostało 86% artykułu
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie
Produkty i Usługi
Kurierzy stawiają na automaty. Czy znikną dostawy do domu?
Produkty i Usługi
Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej