Kurierzy i sklepy spożywcze to mariaż z rozsądku

Spółki kurierskie szybko rozbudowują sieci doręczeń poza domem korzystając z umów z sieciami sklepów spożywczych, ale najwięksi gracze koncentrują inwestycje na automatach paczkowych.

Publikacja: 15.05.2025 15:58

Kurierzy i sklepy spożywcze to mariaż z rozsądku

Poczta Polska

Foto: Poczta Polska

Poczta Polska podpisała nową umowę z firmą Żabka Polska, na mocy której spółki przeprowadziły integrację technologiczną. Ułatwi ona obsługę klientów odbierających i nadających paczki w sklepach tej sieci handlowej. Poczta zapowiada, że podobne rozwiązania będą w przyszłości wprowadzane we współpracy z innymi partnerami. 

W nowym modelu współpracy systemy operacyjne Poczty Polskiej i Żabki będą komunikować się bezpośrednio. Przejście z trójstronnego modelu współpracy na dwustronny (bezpośredni) zwiększy efektywność, poprawi kontrolę nad operacjami oraz da możliwość szybszego reagowania na potrzeby klientów. 

Korzystna współpraca

Poczta Polska współpracuje także z siecią Biedronka, przy sklepach partnera znajduje się tysiąc automatów. „Wcześniejsza forma współpracy, wprowadzona w lipcu 2021 r. trwała przez kilkanaście miesięcy i została zakończona w związku ze zmianami prawnymi dotyczącymi handlu w niedziele” informuje biuro prasowe Poczty Polskiej. 

Czytaj więcej

Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą

Poczta Polska doręcza przesyłki także do placówek Grupy Eurocash: ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Arhelan, Duży Ben i Euro Sklep.

Ze sklepów spożywczych jako punktów odbioru (PUDO), korzystają także konkurenci. W sierpniu 2024 roku GLS podpisała porozumienie z Lidlem, które pozwoliło na odbiór paczek GLS i nadawanie zwrotów w ponad 900 supermarketach. Odbieranie i nadawanie paczek możliwe jest także w innych sklepach i punktach usługowych, takich jak: ABC, Auchan, Carrefour, Dealz, Delikatesy Centrum, Duży Ben, Lewiatan, Martes Sport, Stokrotka, oraz w księgarniach Bonito i salonikach prasowych Kolporter. 

W sklepach Biedronka rozstawia automaty DHL eCommerce Polska. Ma ich ponad 1500, czyli w co drugim sklepie sieci. W całym kraju DHL dysponuje już ponad 6000 automatów paczkowych. 

DPD ma punkty DPD Pickup w sklepach Żabka, Lidl, Auchan, Leroy Merlin, Dino, OBI, Shell, Arhelan, Martes, ABC, Euro Sklep, Groszek, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Stokrotka Express oraz Topaz.

Orlen Paczka także nawiązuje współpracę z sieciami handlowymi oraz lokalnymi przedsiębiorcami prowadzącymi punkty handlowo-usługowe. W barwach tego operatora działa 6 tys. PUDO. Ma on także 6,5 tys. automatów, z których 700 zainstalowanych jest na stacjach Orlen. 

Kluczowym parametrem sieci odbioru i nadań przesyłek jest gęstość, czyli odległość punktu/automatu od konsumenta. – Punkty PUDO są zdecydowanie tańszym rozwiązaniem od automatów paczkowych, co za tym idzie łatwiejsze i szybsze w implementacji. Dzięki umowom partnerskim z sieciami sklepów czy punktów usługowych przewoźnicy zyskują dostęp do wielu lokacji w oparciu o jedną standardową umowę, co jest niezaprzeczalną korzyścią z punktu zarządzania takimi rozwiązaniami – tłumaczy wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Integracja cyfrowa 

Gral podkreśla, że problemem jest ograniczona ilość personelu sklepowego, który może zajmować się przesyłkami. – Klasyczny punkt PUDO wymaga wykonania pewnych czynności przez pracowników, niezależnie od roli jaką pełni kurier – opisuje wiceprezes LME. Opracował nawet rozwiązanie IT, które minimalizuje zaangażowanie personelu takiego punktu. 

Czytaj więcej

Czy od przyszłego roku niższe koszty dla przewoźników ?

Gral zaznacza, że dwa punkty krytyczne projektu to systemy IT – operacyjne i rozliczeniowe – po stronie sieci sklepów oraz odpowiednie miejsce na bezpieczne składowanie przesyłek. 

Przyznaje, że sieci typu Żabka, Biedronka, Lidl, Dino czy stacje paliwowe, np. Orlen, mają ogromny potencjał w tym zakresie. – Jednak kluczowym pytaniem jest, czy zarządzający częścią z tych organizacji managerowie są świadomi, że mimo, że nie jest to ich główny biznes i nie będzie generował dużych przychodów z samej obsługi przesyłek, to potencjalne zyski są gdzie indziej. „Tajemnica” tkwi w przyciągnięciu klienta do sklepu/punktu, klienta, który na co dzień nie odwiedza danej placówki lub sieci. Według badań, które prowadziłem w raz z zespołem UPS w Belgii i Holandii w latach 2011 i 2012 w takich punktach pojawia się nawet do 35% osób, które nigdy wcześniej nie odwiedzały danego sklepu czy punktu usługowego. Co więcej prawie 40% tych osób dokonało zakupu podczas odbioru czy nadania przesyłki. Zakładam, że teraz po kilkunastu latach rozwoju sieci PUDO odsetek ten może być dużo wyższy – przypuszcza wiceprezes LME.

Miliardy na maszyny

Punkty PUDO są nierozerwalną częścią „ekosystemu” uzupełniając droższe rozwiązanie jakim jest automat paczkowy. Jednak ci gracze, którzy mają największe ilości przesyłek, wolą korzystać z automatów. InPost zakończył umowy z Żabką i Pepco. – W Polsce nie mamy dużej sieci PUDO, to uzupełnienie miejsc tam, gdzie nie możemy rozbudować maszyn. We Francji liczba PUDO praktycznie nie wzrosła, na tamtym rynku bardzo mocno zwiększa się adopcja naszych maszyn, podobnie jest na pozostałych rynkach, na których trwa rozbudowa APM – wskazuje założyciel & CEO InPost Rafał Brzoska. 

Czytaj więcej

InPost ucieka konkurencji

Spółka przewiduje w tym roku nakłady kapitałowe w wysokości 1,8 mld zł na instalację ponad 14 tys. maszyn. InPost przekroczył liczbę 50 tys. maszyn, co oznacza wzrost r/r o 32 proc., gdy liczba PUDO zwiększyła się o 5 proc. W Polsce na koniec pierwszego kwartału InPost miał 25 949 paczkomatów i 3700 punktów poza domem. 

DPD powiększy na koniec 2025 roku liczbę automatów o 94 proc. w stosunku do 2023 roku, czyli do 12 tys. maszyn (już ma 10 tys.), gdy liczba punktów sieciowych wzrośnie w tym okresie o niecałe 18 proc. do 19 100 punktów, zaś wzrost liczby punktów agencyjnych sięgnie 8 proc. do 3400 punktów. 

Poczta Polska podpisała nową umowę z firmą Żabka Polska, na mocy której spółki przeprowadziły integrację technologiczną. Ułatwi ona obsługę klientów odbierających i nadających paczki w sklepach tej sieci handlowej. Poczta zapowiada, że podobne rozwiązania będą w przyszłości wprowadzane we współpracy z innymi partnerami. 

W nowym modelu współpracy systemy operacyjne Poczty Polskiej i Żabki będą komunikować się bezpośrednio. Przejście z trójstronnego modelu współpracy na dwustronny (bezpośredni) zwiększy efektywność, poprawi kontrolę nad operacjami oraz da możliwość szybszego reagowania na potrzeby klientów. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
InPost zdobył świetnego klienta
Produkty i Usługi
Start bez wystrzału
Produkty i Usługi
DPD otworzyło centrum logistyczne dla małych paczek
Produkty i Usługi
Logistycy dostrzegają delikatne ożywienie
Produkty i Usługi
e-sklepy walczą z hegemonem rynku