Logistycy dostrzegają delikatne ożywienie

Przekonują, że nie jest to wyłącznie przedświąteczne ożywienie. Jednak trudno stawiać prognozy na nadchodzące kwartały, bo jest zbyt dużo zmiennych.

Publikacja: 11.04.2025 21:13

Logistycy dostrzegają delikatne ożywienie

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Delikatne sygnały mogą świadczyć o nadchodzącej poprawie gospodarczej. Wywiadownia MGBI podliczyła, że w pierwszym kwartale br. polskie sądy zdecydowały o upadłościach 113 firm. – Oznacza to, że I kwartał 2025 r. był drugim najbardziej obfitym w upadłości od początku 2024 r. Więcej postępowań upadłościowych było jedynie w pierwszych trzech miesiącach 2024 r. (116). Identyczny wynik odnotowano natomiast w okresie lipiec-wrzesień ub. r. W porównaniu do poprzednich trzech miesięcy mamy do czynienia ze wzrostem o 7,6%. Jeśli zaś zestawimy ten wynik z tym z analogicznego okresu rok wcześniej, to dostrzeżemy spadek o 2,6% - wskazuje Michał Miernik z MGBI.

Logistycy obserwują ożywienie

Statystki Polskiego Związku Motoryzacyjnego pokazują malejące tempo spadku rejestracji samochodów ciężarowych. Rynek naczep zwiększył się w marcu o 21,3% i jest to drugi miesiąc wzrostu po spadku w styczniu i całym 2024 roku. W marcu zarejestrowano 1 936 szt. W porównaniu z lutym rynek naczep wzrósł (+19,5%; +316 szt.). 

Czytaj więcej

Przewoźnicy rozważają przenosiny do Bułgarii

Prezes MCG Logistics Mirosław Maszoński dostrzega od dwóch tygodni nieco więcej zapytań o transport. O rosnących ilościach przesyłek zarówno w transporcie, jak i logistyce kontraktowej raportuje Rohlig Suus Logistics. – Widzimy większe zainteresowanie nie tylko składowaniem towarów, ale również usługami dodanymi – takimi jak co-packing, etykietowanie, tworzenie standów i zestawów produktowych. Prowadzimy także projekty dedykowanych magazynów dla naszych klientów. W 2024 roku uruchomiliśmy takie centrum logistyczne dla globalnego producenta sprzętu RTV i AGD – Hisense. W obszarze transportu warto podkreślić rosnące zainteresowanie usługami dodanymi w dostawach na ostatniej mili – np. wniesieniem czy montażem mebli lub sprzętu elektronicznego – opisuje członek zarządu Rohlig Suus Logistics Adam Galek. 

Podobnymi spostrzeżeniami dzieli się dyrektor Regionu, Raben Logistics Polska Lucyna Zaborowska-Princ. – Patrząc na wolumeny pierwszego kwartału widzimy wzrosty rok do roku. Nie oceniamy tego jako efekt świąteczny, który miał miejsce analogicznie w ubiegłym roku. Jednocześnie część z tych wzrostów, szczególnie w transporcie międzynarodowym, realizujemy poprzez pozyskiwanie nowych klientów – wyjaśnia Zaborowska-Princ. 

Przyszły rok pod znakiem zapytania

Przedstawicielka Raben Logistics Polska zastrzega, że klienci z dużą ostrożnością wypowiadają się o perspektywach wzrostu na bieżący rok. – W dużej mierze zależy to od branży, od klasy produktu czy od całościowego modelu logistycznego. Eksporterzy odczuwają mocno niski kurs euro, co utrudnia im wzrosty, a czasem utrzymanie dotychczasowej sprzedaży. Z kolei, jeśli eksport jest związany z ogólnym modelem zaopatrzenia, gdzie produkcja na większość rynków europejskich realizowana jest w Polsce – krótkotrwałe zmiany kursu euro nie muszą się przekładać na szybko odczuwalny spadek produkcji i eksportu – przyznaje Zaborowska-Princ. 

Czytaj więcej

Trump rozbujał transport lotniczy i morski

Natomiast członek zarządu Rohlig Suus Logistics przekonuje, że na kolejne miesiące tego roku patrzy z ostrożnym optymizmem. – Prognozy dotyczące polskiego PKB wskazują, że Polska będzie jednym z liderów wzrostu w UE – podkreśla Galek.

W Niemczech, największym partnerze handlowym Polski, we wiosennym raporcie tamtejsze wiodące instytuty badań ekonomicznych prognozują wzrost produktu krajowego brutto Niemiec o zaledwie 0,1 proc. w bieżącym roku. Na rok 2026 instytuty spodziewają się wzrostu produktu krajowego brutto o 1,3 proc. 

W nadchodzącym roku instytuty spodziewają się dodatkowych wydatków w wysokości około 24 mld euro w połączeniu z impulsem ekspansji wynoszącym około 0,5 punktu procentowego dla produktu krajowego brutto. Mniejsze sektory gospodarki prawdopodobnie skorzystają na dodatkowych wydatkach na obronę i infrastrukturę.

Instytuty zauważają, że sytuacja na rynku pracy wyraźnie się pogorszyła. Od połowy 2022 r. liczba bezrobotnych wzrosła o 20 proc. To ponad 400 tys. osób. Stopa bezrobocia wzrosła więc z 5,0 proc. do 6,3 proc. Miejsca pracy są tracone głównie w przemyśle wytwórczym, budownictwie i usługach biznesowych. Jednocześnie nadal rośnie zatrudnienie w sektorze publicznym, edukacji i sektorze opieki zdrowotnej.

Geopolityka zaciemnia obraz

Zaborowska-Princ zaznacza, że przewidywanie trendu sprzedaży na najbliższe miesiące jest dodatkowo utrudnione przez efekt dotychczasowych i ewentualnych kolejnych zmian geopolitycznych. 

Czytaj więcej

e-sklepy walczą z hegemonem rynku

Polityka celna Stanów Zjednoczonych ma także wpływ na strukturę przepływu towarów pomiędzy USA a Europą. – W przypadku tak dużej niepewności firmy mogą wstrzymać część dostaw czekając na rozwój sytuacji. Przełoży się to na krótkoterminowe wahania poziomu przewożonego wolumenu, który najprawdopodobniej w dłuższej perspektywie będzie się stabilizować – uważa Galek.

Dodaje, że wyzwaniem dla polskich firm będą nie tylko ograniczenia w bezpośrednim eksporcie z naszego kraju, ale również wpływ wojny handlowej na gospodarkę niemiecką, z którą jesteśmy silnie powiązani. – To właśnie w Polsce w dużej mierze powstają m.in. komponenty dla niemieckiego sektora automotive. Kolejne wyzwania ekonomiczne u naszego zachodniego sąsiada będą miały przełożenie także na naszą branżę – kończy przedstawiciel Rohlig Suus Logistics.

Produkty i Usługi
e-sklepy walczą z hegemonem rynku
Produkty i Usługi
Logistyczny potencjał krajów nadbałtyckich
Produkty i Usługi
Poczta Polska walczy o odzyskanie rynku
Produkty i Usługi
Nie wszyscy przewoźnicy osiągnęli sukces w logistyce kontraktowej
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Produkty i Usługi
Chińskie e-commerce trafi z samolotów na statki