Reklama
Rozwiń

Atrakcyjna nisza międzynarodowych przesyłek kurierskich

Nova Post znalazła niszę na międzynarodowym rynku kurierskim, przyjmując ciężkie przesyłki o wadze do jednej tony.

Publikacja: 07.07.2025 10:28

Atrakcyjna nisza międzynarodowych przesyłek kurierskich

Foto: Robert Przybylski

Sieci kurierskie rozszerzają swoją ofertę dostaw międzynarodowych. Na nich zbudowały swoją potęgę UPS i FedEx, mocną pozycję mają DPD, DHL i GLS. InPost również wkracza w ten segment. Jednak powyższe firmy koncentrują się na przesyłkach kurierskich o typowych gabarytach, podczas gdy Nova Post oferuje szybki transport paczek o wadze do 1000 kg. – Oferujemy dostawy następnego dnia między Warszawą a stolicami Litwy, Niemiec, Czech, Słowacji i innych krajów europejskich – wylicza prezes Nova Post Polska Serhij Karputiew. 

Do miast położonych dalej trzeba doliczyć jeszcze jeden dzień, np. do Barcelony, Mediolanu i Nicei transport trwa dwa dni, a do Walencji - 3 dni. Taką paczkę będzie można wysłać z Polski do Nowego Jorku jeszcze w tym roku. Karputiev podkreśla, że ​​połączenia te są obsługiwane przez własne siły Nova Post (oprócz lotu do Nowego Jorku, wykonywanego przez UPS), natomiast tam, gdzie pojawiają się podwykonawcy, limit wagowy wynosi 31,5 kg.

Czytaj więcej

Malepszak: CPK nie może być porażką ekonomiczną i społeczną

Nova Post w Polsce może wysłać paczkę łącznie do 161 krajów. – Rynek KEP w Polsce jest mocno nasycony w segmencie paczek o standardowej wadze do 30 kg, gdzie dominuje kilku dużych operatorów. Dużą jego część stanowią paczki odbierane w paczkomatach. Nova Post aktywnie rozbudowuje również infrastrukturę w kraju: firma otworzyła 51 własnych oddziałów i udostępnia klientom 25 000 paczkomatów partnerskich. Główny nacisk kładzie się jednak na przesyłki międzynarodowe do krajów sąsiednich i obsługę cięższych ładunków. Taka strategia wypełnia lukę między klasycznymi usługami kurierskimi a transportem paletowym, oferując jednocześnie czas dostawy D+1 do stolic krajów sąsiednich - zauważa prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu dr hab. Arkadiusz Kawa. 

Trendy w przesyłkach międzynarodowych

Rosnący popyt na usługi dostaw międzynarodowych - szczególnie w przypadku dużych i niestandardowych przedmiotów - jest napędzany przez trzy główne trendy – wskazuje Kawa. Należą do nich wzrost sprzedaży online towarów wielkogabarytowych, takich jak meble, sprzęt ogrodniczy i duże urządzenia gospodarstwa domowego, dynamicznie rosnąca liczba zamówień transgranicznych w sektorach B2C i B2B oraz wysoki popyt na transport ładunków niestandardowych do i z Ukrainy.

Aby sprostać temu popytowi, Nova Post Polska zbudowała infrastrukturę, która obejmuje już 80 proc. kraju. — Są to głównie większe miasta, w których mamy oddziały i minioddziały, które łącznie odbierają 95 proc. przesyłek. Tam, gdzie nie możemy dotrzeć, korzystamy z APM-ów InPost. To samo dzieje się w Hiszpanii, Francji i Włoszech. W krajach, w których nie mamy rozbudowanej infrastruktury, korzystamy z sieci partnerskiej — wyjaśnia Karputiev. 

Czytaj więcej

Strajk włoski inspektorów transportu drogowego

W przypadku, gdy przesyłka trafia poza UE (np. Wielka Brytania, USA), przewoźnik reprezentuje swoich klientów przed urzędem celnym, co znacznie usprawnia cały proces odprawy celnej i ułatwia przejście przez odprawę celną. – Wiemy, jakie przepisy obowiązują w innych krajach i możemy zadzwonić do krajowego call center, aby zamówić kuriera lub nadać paczkę w naszym punkcie obsługi – dodaje prezes Nova Post Polska.

Oprócz standardowych dostaw klienci znajdują również pomysłowe zastosowania dla usług dostaw transgranicznych. Osoby latające na wakacje dostarczają w ten sposób swoje walizki, co jest tańsze niż nadawanie bagażu na lotnisku. Przewóz 25-kilogramowej walizki z Polski do Hiszpanii kosztuje 25 euro, co stanowi połowę kosztów linii lotniczych.

Szybkie dostawy są wygodne w przypadku przesyłek spożywczych, takich jak sery czy wino. Butelki są owinięte folią bąbelkową i kartonami, więc ryzyko uszkodzenia jest znikome.

Będzie więcej dużych przesyłek

Nova Post rozbudowuje polską i europejską sieć i obiecuje utrzymać limit tysiąca kilogramów masy na jedną przesyłkę, co technicznie nie jest takie łatwe do zrobienia. – Segment przesyłek powyżej 30 kg charakteryzuje się wyższym ryzykiem uszkodzeń, większym udziałem kosztów operacyjnych (paczki są łatwo sortowalne, cięższe ładunki już nie), oraz niższą liczbą wolumenu (ze względu na wagę i gabaryty), co wymusza odpowiednie skalowanie infrastruktury magazynowej i flotowej – wyjaśnia Kawa.

Czytaj więcej

Aglomeracyjny sukces kolei

Przypomina, że klienci biznesowi obsługujący ładunki w przedziale 100–500 kg nadal mogą wybierać tradycyjnych przewoźników paletowych, którzy zapewniają kompleksową obsługę oraz dość szybki serwis. – Sukces strategii Nova Post zależy zatem od trzech czynników krytycznych: szybkiego zwiększenia liczby oddziałów w głównych ośrodkach miejskich w Europie, utrzymania realnego standardu doręczeń D+1 na kluczowych trasach międzynarodowych oraz oferowanie korzystnych cen. W przeciwnym razie przewaga wynikająca z możliwości transportu ciężkich przesyłek może zostać zniwelowana przez wyższe koszty i presję ze strony konkurencji paletowej – dodaje prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. 

 

Sieci kurierskie rozszerzają swoją ofertę dostaw międzynarodowych. Na nich zbudowały swoją potęgę UPS i FedEx, mocną pozycję mają DPD, DHL i GLS. InPost również wkracza w ten segment. Jednak powyższe firmy koncentrują się na przesyłkach kurierskich o typowych gabarytach, podczas gdy Nova Post oferuje szybki transport paczek o wadze do 1000 kg. – Oferujemy dostawy następnego dnia między Warszawą a stolicami Litwy, Niemiec, Czech, Słowacji i innych krajów europejskich – wylicza prezes Nova Post Polska Serhij Karputiew. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Produkty i Usługi
Amazon rozpoczął gigantyczną rozbudowę logistyki
Produkty i Usługi
Wspólne automaty paczkowe zdobywają Europę
Produkty i Usługi
Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych
Produkty i Usługi
Coraz mniej chętnych na magazyny
Produkty i Usługi
W branży TSL nieodwołalnie nadchodzi robotyzacja