Ambitny projekt kolejowy połączy CPK. Kto go sfinansuje?

Już wiadomo jak ma wyglądać kolejowy węzeł w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. — Dziesięć kolejowych „szprych” zbiegnie się w projektowanym węźle przesiadkowym w Baranowie i w Warszawie — mówi Piotr Maleszak, p.o. prezesa CPK.

Publikacja: 25.03.2019 12:41

Ambitny projekt kolejowy połączy CPK. Kto go sfinansuje?

Foto: logistyka.rp.pl

Planowana łączna długość nowych linii kolejowych ma wynieść 1,6 tys. km. A połączenia z tzw opcji zero (jest tego 140 km) mają ruszyć jeszcze przed otwarciem Lotniska Solidarność w Baranowie. Pociągi mają tam jeździć z prędkością 250 km/godz., czyli nawet z najdalszego zakątka Polski (według planów) będzie tam można dojechać w 2,5 godz. — wynika z ustaleń spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury.

W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju , poza Szczecinem, do którego mamy dojechać koleją w 3 godz. 15 minut. Dojazd do CPK ma być dostępny również dla mieszkańców przygranicznych obszarów Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy oraz Obwodu Kaliningradzkiego.

— Taki właśnie układ jest praktyczny i funkcjonalny w swojej prostocie. Docelowo umożliwi on skomunikowanie nawet odległych od CPK obszarów w atrakcyjnym czasie podróży przy wykorzystaniu pociągów jeżdżących z prędkością 250 km/godz — zapewnia Piotr Malepszak.

Każda ze „szprych” jak to nazywa p.o. prezesa CPK składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. CPK ma być odpowiedzialny za realizację zadań lotniskowych i budowę nowych linii, PKP Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają infrastrukturą kolejową w Polsce, zajmą się modernizacją linii istniejących.

Nowo wybudowane linie dużych prędkości początkowo połączą Warszawę z Łodzią, a później poprowadzą do Wrocławia i Poznania Przy tym 250 km/godz ma być prędkością początkową, która z czasem ma się zwiększyć. Dzięki inwestycjom kolejowym w CPK ponad 100 polskich miast znajdzie się w strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie 2,5 godz. — To pozwoli na skomunikowanie za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK większości najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce – uważa wiceminister Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

W ramach etapu zero powstanie nowa linia kolejowa Warszawa-CPK-Łódź Fabryczna, czyli pierwszy odcinek zarzuconego w 2012 r. projektu Kolei Dużych Prędkości (tzw. „igrek”). W rejonie Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK a istniejącymi liniami: nr 1 i 4 (Warszawa – Grodzisk Maz. – Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic) i nr 3 (Warszawa – Kutno – Poznań.

Docelowo na potrzeby Programu CPK ma też zostać zbudowana linia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK i dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.

Najważniejsze elementy inwestycji kolejowych Programu CPK w podziale na „szprychy”:

Szprycha nr 1 (Pomorze, Kujawy)

•CPK – Płock – Włocławek – Grudziądz – Tczew –Trójmiasto (CMK Północ) – Lębork – Słupsk

•Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg

Szprycha nr 2 (Warmia)

• CPK – Warszawa – Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Olsztyn

Szprycha nr 3 (Podlaskie, Mazury)

• CPK – Warszawa – Zielonka – Tłuszcz – Czyżew – Białystok – Kuźnica – granica państwa

• Białystok – Ełk – Suwałki – Trakiszki – granica państwa

•Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko

Szprycha nr 4 (Siedlce, Biała Podlaska, Terespol)

• CPK – Warszawa – Siedlce – Łuków – Biała Podlaska – Terespol – granica państwa

Szprycha nr 5 (Lubelskie)

•CPK – Warszawa – Otwock – Lublin – Trawniki – Chełm

•Trawniki – Krasnystaw – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec – granica państwa

Szprycha nr 6 (Radom, Podkarpackie)

•CPK – Grójec – Warka – Radom – Iłża – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Łętownia – Rzeszów – Sanok

•Rzeszów – Jasło – Krosno

Szprycha nr 7 (Kielce i Tarnów)

•CPK – CMK – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków – Podłęże – Nowy Sącz/Chabówka

•WMŚ – Czechowicz-Dziedzice – Jastrzębie Zdrój – granica państwa

•WMŚ – Katowice

•CMK – Opoczno – Końskie –Kielce – Busko Zdrój – Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna

Szprycha nr 8 (Częstochowa, Opolszczyzna)

•CPK – Skierniewice – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko

Szprycha nr 9 (Wielkopolskie, Lubuskie, Zachodniopomorskie)

•CPK – Łódź – Sieradz – Wieruszów – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Lubawka – granica państwa

•Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin – Szczecin Goleniów

•Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra

•Poznań – Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski

Szprycha 10 (Kutno, Konin, Poznań)

•CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno – Konin – Swarzędz – Poznań

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km, a od początku lat 90. rozebranych zostało ponad 5 tys. km linii. W ciągu ostatnich 30 lat w Polsce powstało tylko 50 km nowych torów kolejowych (37 km Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i kilka łączników do lotnisk, m.in. do Chopina i Lublina). W Polsce jest ponad 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez dostępu do połączeń kolejowych. Dla porównania: w Czechach jest jedno takie miasto, na Słowacji osiem, na Węgrzech sześć, a w Austrii – pięć.

Skąd znajdzie się finansowanie tych projektów? Jak zapowiada Mikołaj Wild, w ciągu najbliższych miesięcy zostanie przedstawiony Program Wieloletni CPK, który określi, jakie inwestycje lotniskowe, kolejowe i drogowe będą realizowane w ramach obsługi CPK i jakie finansowanie będzie na to potrzebne.

Planowana łączna długość nowych linii kolejowych ma wynieść 1,6 tys. km. A połączenia z tzw opcji zero (jest tego 140 km) mają ruszyć jeszcze przed otwarciem Lotniska Solidarność w Baranowie. Pociągi mają tam jeździć z prędkością 250 km/godz., czyli nawet z najdalszego zakątka Polski (według planów) będzie tam można dojechać w 2,5 godz. — wynika z ustaleń spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury.

W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju , poza Szczecinem, do którego mamy dojechać koleją w 3 godz. 15 minut. Dojazd do CPK ma być dostępny również dla mieszkańców przygranicznych obszarów Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy oraz Obwodu Kaliningradzkiego.

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu