Droga Czerwona to 7-kilometrowy odcinek mający połączyć tereny gdyńskiego portu z trójmiejską obwodnicą i planowaną trasą Via Maris łączącą Gdynię i Władysławowo. Jest kluczowa dla rozbudowy portu, zwłaszcza wobec przewidywanej budowy nowego Portu Zewnętrznego. Na razie drogowy dostęp do terenów portowych to zatłoczona Trasa Kwiatkowskiego, niespełniająca norm obciążeniowych dla ciężarówek kursujących z ładunkami obsługiwanych w porcie statków. – Aktualny stan drogowej infrastruktury dostępowej do portu w Gdyni zagraża sprawnemu funkcjonowaniu i rozwojowi tego portu – informował raport NIK w połowie ubiegłego roku, podkreślając konieczność budowy Drogi Czerwonej.
źródło: Port Gdynia
Problemem są jednak pieniądze. – Nakłady na wybudowanie tej drogi znacząco przekraczają możliwości finansowe samego portu i miasta. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby ciężar inwestycji polegającej na wybudowaniu drogi sfinansowany został z budżetu państwa – mówi Anna Pogorzelska z działu marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Jak podkreśla, gdyński port w 2017 r. przyniósł państwu ok. 6,5 mld zł z tytułu VAT, akcyzy oraz cła. W 2018 r. było to ponad 7 mld zł. – Ten wynik pokazuje, że budowa Drogi Czerwonej może się zwrócić w bardzo krótkim czasie – dodaje Pogorzelska. Zwłaszcza jeśli obroty portu wzrosną dzięki rozbudowie.
CZYTAJ TAKŻE: Polskie porty inwestują w przeładunki kontenerów
Tymczasem według branżowego portalu gospodarka.morska.pl bez alternatywnego do Trasy Kwiatkowskiego połączenia gdyńskiego portu z siecią dróg krajowych inwestycje w jego rozbudowę nie mają większego sensu, bo dowóz i wywóz ładunków stanie się coraz trudniejszy. Gdyńscy samorządowcy, zarząd portu oraz przedstawiciele resortu infrastruktury podpisali jesienią 2015 r. list intencyjny w sprawie budowy Drogi Czerwonej. Ale choć w korespondencji pomiędzy jego sygnatariuszami wciąż deklarowane jest zrozumienie znaczenia projektu, to efektów brakuje. Rząd nie pali się do brania na siebie kosztów, a miasto, nawet przy wsparciu finansowym portu, nie byłoby w stanie sfinansować miliardowej inwestycji.