Półtora miliarda na kolejowe inwestycje w portach Szczecin-Świnoujście

Ponad 1,5 mld zł ma kosztować poprawa dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. W poniedziałek, 29 lipca po przedłużającym się postępowaniu zarządzająca infrastrukturą spółka PKP PLK podpisała umowę z Torpolem. Miesiąc wcześniej ruszył wart 2,5 mld zł projekt poprawy dojazdu pociągów do portów w Trójmieście.

Publikacja: 29.07.2019 14:56

Półtora miliarda na kolejowe inwestycje w portach Szczecin-Świnoujście

Foto: FOT. ADOBESTOCK

W sumie poprawa dostępu do polskich portów, mająca pozwolić na poprawę ich konkurencyjności, zwiększenie przeładunków i obsługę większych statków, będzie kosztować ponad 4 mld zł. Były spore kłopoty ze sfinalizowaniem umów – przetargi powtarzano z powodu przekroczenia kosztorysów, ale w końcu rząd postanowił dosypać pieniędzy.

""

Port Szczecinie / fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

Inwestycja w portach Szczecin-Świnoujście o wartości ok. 1,5 mld zł zakłada przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiaduktów i mostu. Umowę między PKP Polskie Linie Kolejowe a wykonawcą firmą Torpol podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Realizacja zaplanowanych prac pozwoli obu portom na obsługę cięższych i dłuższych pociągów. Przewoźnicy towarowi zwiększą efektywność, dzięki zaoszczędzeniu od kilku do kilkunastu minut na ładunku i rozładunku towarów. Podniesiony zostanie również poziom bezpieczeństwa ruchu m.in. poprzez przebudowę istniejącej infrastruktury kolejowej i modernizację systemu sterowania ruchem oraz budowę bezkolizyjnych skrzyżowań w obszarze portów.

OGLĄDAJ TAKŻE: WIDEO | Maciej Krzesiński: Ambitne plany Portu Gdynia

– Kondycja polskich portów jest coraz lepsza. Nie możemy jednak stać w miejscu, musimy się stale rozwijać, dlatego dziś robimy kolejny krok, który dodatkowo poprawi konkurencyjności portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Ta inwestycja będzie miała bezpośredni wpływ na rozwój gospodarczy Polski – podkreślił minister Jerzy Kwieciński. Minister przypomniał również, że projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” dostał dofinansowanie z Unii Europejskiej  z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). – PKP PLK są największym beneficjentem CEF w całej Unii Europejskiej. Zarządca polskich torów realizuje obecnie 21 projektów w ramach CEF Transport o łącznej wartości około 19,5 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi około 14 mld zł – dodał minister Kwieciński. 

""

Wyjście z portu w Świnoujściu / fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

Łącząc Europę (CEF) jest programem UE wspierającym kluczowe inwestycje w infrastrukturę transportową, energetyczną i telekomunikacyjną. Na transport przeznaczono najwięcej środków, czyli 24 mld euro. Polska jest największym beneficjentem CEF Transport. Do tej pory dofinansowanie otrzymało 56 projektów transportowych o łącznej wartości ok. 25 mld zł , z czego unijny wkład wyniósł prawie 18 mld zł.

W sumie poprawa dostępu do polskich portów, mająca pozwolić na poprawę ich konkurencyjności, zwiększenie przeładunków i obsługę większych statków, będzie kosztować ponad 4 mld zł. Były spore kłopoty ze sfinalizowaniem umów – przetargi powtarzano z powodu przekroczenia kosztorysów, ale w końcu rząd postanowił dosypać pieniędzy.

Inwestycja w portach Szczecin-Świnoujście o wartości ok. 1,5 mld zł zakłada przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiaduktów i mostu. Umowę między PKP Polskie Linie Kolejowe a wykonawcą firmą Torpol podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Realizacja zaplanowanych prac pozwoli obu portom na obsługę cięższych i dłuższych pociągów. Przewoźnicy towarowi zwiększą efektywność, dzięki zaoszczędzeniu od kilku do kilkunastu minut na ładunku i rozładunku towarów. Podniesiony zostanie również poziom bezpieczeństwa ruchu m.in. poprzez przebudowę istniejącej infrastruktury kolejowej i modernizację systemu sterowania ruchem oraz budowę bezkolizyjnych skrzyżowań w obszarze portów.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach