Półtora miliarda na kolejowe inwestycje w portach Szczecin-Świnoujście

Ponad 1,5 mld zł ma kosztować poprawa dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. W poniedziałek, 29 lipca po przedłużającym się postępowaniu zarządzająca infrastrukturą spółka PKP PLK podpisała umowę z Torpolem. Miesiąc wcześniej ruszył wart 2,5 mld zł projekt poprawy dojazdu pociągów do portów w Trójmieście.

Publikacja: 29.07.2019 14:56

Półtora miliarda na kolejowe inwestycje w portach Szczecin-Świnoujście

Foto: FOT. ADOBESTOCK

W sumie poprawa dostępu do polskich portów, mająca pozwolić na poprawę ich konkurencyjności, zwiększenie przeładunków i obsługę większych statków, będzie kosztować ponad 4 mld zł. Były spore kłopoty ze sfinalizowaniem umów – przetargi powtarzano z powodu przekroczenia kosztorysów, ale w końcu rząd postanowił dosypać pieniędzy.

""

Port Szczecinie / fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

Inwestycja w portach Szczecin-Świnoujście o wartości ok. 1,5 mld zł zakłada przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiaduktów i mostu. Umowę między PKP Polskie Linie Kolejowe a wykonawcą firmą Torpol podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Realizacja zaplanowanych prac pozwoli obu portom na obsługę cięższych i dłuższych pociągów. Przewoźnicy towarowi zwiększą efektywność, dzięki zaoszczędzeniu od kilku do kilkunastu minut na ładunku i rozładunku towarów. Podniesiony zostanie również poziom bezpieczeństwa ruchu m.in. poprzez przebudowę istniejącej infrastruktury kolejowej i modernizację systemu sterowania ruchem oraz budowę bezkolizyjnych skrzyżowań w obszarze portów.

OGLĄDAJ TAKŻE: WIDEO | Maciej Krzesiński: Ambitne plany Portu Gdynia

– Kondycja polskich portów jest coraz lepsza. Nie możemy jednak stać w miejscu, musimy się stale rozwijać, dlatego dziś robimy kolejny krok, który dodatkowo poprawi konkurencyjności portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Ta inwestycja będzie miała bezpośredni wpływ na rozwój gospodarczy Polski – podkreślił minister Jerzy Kwieciński. Minister przypomniał również, że projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” dostał dofinansowanie z Unii Europejskiej  z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). – PKP PLK są największym beneficjentem CEF w całej Unii Europejskiej. Zarządca polskich torów realizuje obecnie 21 projektów w ramach CEF Transport o łącznej wartości około 19,5 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi około 14 mld zł – dodał minister Kwieciński. 

""

Wyjście z portu w Świnoujściu / fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

Łącząc Europę (CEF) jest programem UE wspierającym kluczowe inwestycje w infrastrukturę transportową, energetyczną i telekomunikacyjną. Na transport przeznaczono najwięcej środków, czyli 24 mld euro. Polska jest największym beneficjentem CEF Transport. Do tej pory dofinansowanie otrzymało 56 projektów transportowych o łącznej wartości ok. 25 mld zł , z czego unijny wkład wyniósł prawie 18 mld zł.

W sumie poprawa dostępu do polskich portów, mająca pozwolić na poprawę ich konkurencyjności, zwiększenie przeładunków i obsługę większych statków, będzie kosztować ponad 4 mld zł. Były spore kłopoty ze sfinalizowaniem umów – przetargi powtarzano z powodu przekroczenia kosztorysów, ale w końcu rząd postanowił dosypać pieniędzy.

Inwestycja w portach Szczecin-Świnoujście o wartości ok. 1,5 mld zł zakłada przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiaduktów i mostu. Umowę między PKP Polskie Linie Kolejowe a wykonawcą firmą Torpol podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Realizacja zaplanowanych prac pozwoli obu portom na obsługę cięższych i dłuższych pociągów. Przewoźnicy towarowi zwiększą efektywność, dzięki zaoszczędzeniu od kilku do kilkunastu minut na ładunku i rozładunku towarów. Podniesiony zostanie również poziom bezpieczeństwa ruchu m.in. poprzez przebudowę istniejącej infrastruktury kolejowej i modernizację systemu sterowania ruchem oraz budowę bezkolizyjnych skrzyżowań w obszarze portów.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach