W sumie poprawa dostępu do polskich portów, mająca pozwolić na poprawę ich konkurencyjności, zwiększenie przeładunków i obsługę większych statków, będzie kosztować ponad 4 mld zł. Były spore kłopoty ze sfinalizowaniem umów – przetargi powtarzano z powodu przekroczenia kosztorysów, ale w końcu rząd postanowił dosypać pieniędzy.
Port Szczecinie / fot. AdobeStock
Inwestycja w portach Szczecin-Świnoujście o wartości ok. 1,5 mld zł zakłada przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiaduktów i mostu. Umowę między PKP Polskie Linie Kolejowe a wykonawcą firmą Torpol podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Realizacja zaplanowanych prac pozwoli obu portom na obsługę cięższych i dłuższych pociągów. Przewoźnicy towarowi zwiększą efektywność, dzięki zaoszczędzeniu od kilku do kilkunastu minut na ładunku i rozładunku towarów. Podniesiony zostanie również poziom bezpieczeństwa ruchu m.in. poprzez przebudowę istniejącej infrastruktury kolejowej i modernizację systemu sterowania ruchem oraz budowę bezkolizyjnych skrzyżowań w obszarze portów.
OGLĄDAJ TAKŻE: WIDEO | Maciej Krzesiński: Ambitne plany Portu Gdynia
– Kondycja polskich portów jest coraz lepsza. Nie możemy jednak stać w miejscu, musimy się stale rozwijać, dlatego dziś robimy kolejny krok, który dodatkowo poprawi konkurencyjności portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Ta inwestycja będzie miała bezpośredni wpływ na rozwój gospodarczy Polski – podkreślił minister Jerzy Kwieciński. Minister przypomniał również, że projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” dostał dofinansowanie z Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). – PKP PLK są największym beneficjentem CEF w całej Unii Europejskiej. Zarządca polskich torów realizuje obecnie 21 projektów w ramach CEF Transport o łącznej wartości około 19,5 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi około 14 mld zł – dodał minister Kwieciński.