TRAKO 2019 | Gdańsk europejską stolicą kolei

W Gdańsku rozpoczęło się najważniejsze w tym roku w Europie spotkanie branży kolejowej. 13. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2019 zgromadziły ponad 700 wystawców z 30 krajów. Święto branży potrwa cztery dni.

Publikacja: 24.09.2019 15:21

TRAKO 2019 | Gdańsk europejską stolicą kolei

Foto: fot. Łukasz Głowala

Otwierając imprezę prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich Andrzej Bojanowski przypomniał, że 13. edycja oznacza ćwierćwiecze targów transportu szynowego w Trójmieście. W tym roku Targi oddały do dyspozycji wystawców 30 tys. m kw. i okazało się, że jest to za mało. Kolejna edycja w 2021 roku będzie bogatsza o kolejną halę. – Musimy ją wybudować, aby wystawcy mogli lepiej eksponować swoją ofertę – tłumaczy Bojanowski.

""

Hale targowe TRAKO 2019 / fot. Łukasz Głowala

Foto: logistyka.rp.pl

""

Stoisko „Rzeczpospolitej” i serwisu logistyka.rp.pl na targach TRAKO / fot. Łukasz Głowala

Foto: logistyka.rp.pl

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński (Grupa PKP jest współorganizatorem tego wydarzenia) zaznacza, że targi Trako są ważne dla całej grupy. Od ostatnich minęły 2 lata (są one organizowane w cyklu dwuletnim), a ostatni rok był bardzo dobry dla grupy: wzrosły przewozy pasażerskie, towarowe, w tym intermodalne, PKP zakupiły patenty na przesuwne koła, ma ułatwić przewozy pasażerskie i towarowe pomiędzy regionem Europy z normalnym rozstawem szyn oraz regionem kolei szerokotorowym.

Czas zmian

– Polska kolej jest w permanentnym procesie zmian. Wprowadzamy ją w XXI wiek: jest komfortowa, bezpieczna i coraz bardziej punktualna. Ten niespotykany renesans polskich kolei to efekt realizacji Krajowego Programu Kolejowego, Programu Utrzymaniowego, zakupów taboru. Dzisiaj wydatkujemy 110 mld zł na rzecz polskiej kolei – podliczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Cel mamy jasno wyznaczony i mamy nadzieję, że go dowieziemy – obiecał podkreślając, że branża kolejowa ma konkretnie określoną, długoletnią perspektywę, może podejmować decyzje, które nie są obarczone wielkim ryzykiem.

CZYTAJ TAKŻE: Rozmowa TRAKO 2019 | Polska ma dobre perspektywy rozwoju i to przyciąga wystawców

Podczas debaty otwierającej targi „Kolej 4.0 – między misją a efektywnością” wiceminister przedsiębiorczości i technologii Grzegorz Putra odczytał list w imieniu premiera Mateusza Morawickiego. Zdaniem szefa rządu największe wyzwania stojące przed branżą to nowe technologie czy koniecznosć innowacyjnego podejścia w przewozach pasażerskich. Pakiet kolejowy ułatwi konkurencję, ale bez sprawnego transportu nie ma rozwoju gospodarczego. W latach 2007-2013 na infrastrukturę kolejową przeznaczono 37 mld zł, a obecnie jeszcze więcej, bo 43 mld zł. Łącznie to ponad 60 mld zł. Po 2021 środki na politykę spójności wyniosą 1,5 proc. PKB naszego kraju. Znaczenie kolei będzie rosło, bo transport szynowy oznacza mniejsze obciążenie środowiska niż w przypadku transportu drogowego.

Producenci rosną w siłę

Na największego producenta lokomotyw w Polsce wyrasta Newag. PKP Intercity skorzystał z opcji na dostawę kolejnych dziesięciu 4-osiowych lokomotyw elektrycznych Griffin wartości 144,4 mln zł (za jeden pojazd 14,4 mln zł netto) ze świadczeniem usług utrzymania na 60 miesięcy. Wcześniej przewoźnik zakupił 20 takich lokomotyw wartości blisko 289 mln zł. PKP Cargo podpisała umowę na zakup 31 sześcioosiowych lokomotyw Dragon, o wartości 519 mln zł, wraz z zestawem awaryjnym (najczęściej potrzebne w użytkowaniu części jak pantograf, szyba). Do końca tego roku Newag dostarczy 7 lokomotyw z dojazdowym silnikiem spalinowym (do obsługi krótkich odcinków niezelektryfikowanych) i 24 wielosystemowych (3kV i 25 kV), których dostawy ruszą w czerwcu 2021 roku. Zakończenie dostaw przewidziane jest na połowę 2022 roku. Wszystkie wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS. Lokomotywy wielosystemowe są właśnie konstruowane. Newag będzie produkował kilkanaście elektrycznych lokomotyw rocznie.

""

Stoisko „Rzeczpospolitej” i serwisu logistyka.rp.pl to miejsce spotkań i branżowych rozmów / fot. Łukasz Głowala

Foto: logistyka.rp.pl

Innowacją targową Newagu jest pierwszy w Polsce hybrydowy zestaw trakcyjny Impuls. Pojazd otrzymał silnik spalinowy i może przejechać bez zasilania elektrycznego z maksymalną prędkością 120 km/h. Newag jeszcze nie ma klienta na ten pojazd. Natomiast województwo lubuskie zamówi wersję spalinową, której bazą będzie właśnie hybrydowy EZT.

CZYTAJ TAKŻE: TRAKO 2019 | Czas dużych prędkości

Także Pesa ma pełen portfel zamówień. Jednym z najbardziej prestiżowych jest wielosystemowy elektryczny zestaw trakcyjny dla czeskiego przewoźnika RegioJet. Ten pociąg zapoczątkuje generację wielosystemowych pojazdów, na które rośnie zapotrzebowanie w Europie. Pesa przygotowuje także pociąg wysokich prędkości wykorzystując własne doświadczenia.

""

Fot. Łukasz Głowala

Foto: logistyka.rp.pl

Gospodarz targów, Gdańsk, pokazuje, że lokalizacja Trako w tym mieście ma głębokie uzasadnienie. W stolicy Pomorza w ostatnich latach wybudowano i wyremontowano ponad 30 km linii tramwajowych, powstała tu także najdłuższa w Polsce (po 1989 r.) nowa linia kolejową, czyli Pomorska Kolej Metropolitalna. Przy okazji dyskusji o rozwoju transportu szynowego prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz przypomniała o konieczności integracji biletowej, która ułatwi wzrost przewozów. Na Pomorzu kolej przewiozła w ubiegłym roku 53 mln pasażerów. Region jest w ścisłej czołówce pod względem przewozów pasażerskich w Polsce.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Otwierając imprezę prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich Andrzej Bojanowski przypomniał, że 13. edycja oznacza ćwierćwiecze targów transportu szynowego w Trójmieście. W tym roku Targi oddały do dyspozycji wystawców 30 tys. m kw. i okazało się, że jest to za mało. Kolejna edycja w 2021 roku będzie bogatsza o kolejną halę. – Musimy ją wybudować, aby wystawcy mogli lepiej eksponować swoją ofertę – tłumaczy Bojanowski.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński (Grupa PKP jest współorganizatorem tego wydarzenia) zaznacza, że targi Trako są ważne dla całej grupy. Od ostatnich minęły 2 lata (są one organizowane w cyklu dwuletnim), a ostatni rok był bardzo dobry dla grupy: wzrosły przewozy pasażerskie, towarowe, w tym intermodalne, PKP zakupiły patenty na przesuwne koła, ma ułatwić przewozy pasażerskie i towarowe pomiędzy regionem Europy z normalnym rozstawem szyn oraz regionem kolei szerokotorowym.

Pozostało 81% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności