Reklama
Rozwiń

Nowe rynki Gefco

Duzi gracze, dzięki nowym narzędziom informatycznym, sięgają po rozproszone, do tej pory niedostępne rynki.

Publikacja: 24.10.2019 20:05

Nowe rynki Gefco

Foto: logistyka.rp.pl

Francuski operator logistyczny Gefco przygotowuje się na trudne czasy. Specjalizująca się w obsłudze przemysłu samochodowego spółka zamknęła 2018 rok przychodami na poziomie 4,6 mld euro (wzrost 4,6 proc.), ale inwestorzy twierdzą, że branża samochodowa najlepsze ma już za sobą i spodziewają się malejącego popytu na auta, a za tym i na usługi logistyczne.

Używane to wielka szansa

W odpowiedzi Gefco sięga po rynek aut używanych, który jest bardzo obiecujący. – To gigantyczny rynek – zapewnia prezes Gefco Luc Nadal i wskazuje, że w Europie na wtórny rynek trafia 45 mln aut z drugiej ręki, z których jedna trzecia przewożona jest do innych krajów. – To 15 mln aut rocznie, gdy cały rynek nowych samochodów to 12 mln – porównuje Nadal. W 2018 roku Gefco przetransportowało na całym świecie 5 mln aut (utrzymując tytuł największego w Europie przewoźnika gotowych samochodów z 20 procentami rynku), ale samochody z drugiej ręki stanowią ogromną szansę na wzrost.

Narzędziem, które ma umożliwić zdobycie rynku transportu aut używanych jest platforma Moveecar. Ułatwi ona koncernom samochodowym, flotom jak i dilerom zarządzanie przewozami samochodów (także pojedynczych) i dokonanie tego w sposób jak najbardziej efektywny. Gefco zaoferuje w ramach tej usługi czynności dodatkowe, jak mycie, wymianę opon i drobne naprawy. – Jesteśmy w trakcie tworzenia sieci współpracujących warsztatów – opisuje dyrektor generalny Moveecar Dominique Masutti.

Platforma internetowa

Drugim filarem przychodów (i wzrostu firmy) ma być platforma ładunków Chronotruck. W przeciwieństwie do giełd ładunków, platforma sama wycenia przewóz (również ładunków częściowych), ale umożliwia także przewoźnikowi zaproponowanie swojej ceny lub czasu przewozu. Podobne rozwiązania mają m.in. Kuehne & Nagel (KN FreightNet) oraz DB Schenker (Drive4Schenker).

Algorytm uczy się i dostosowuje wycenę do sezonu, kierunku i podaży. W przypadku nadzwyczajnych zdarzeń (np. brexit) pomóc w wycenie ma sztuczna inteligencja. – Nasza platforma wystartowała w lipcu i jesteśmy na początku drogi. Ceny odświeżamy raz na tydzień, ale częstotliwość wzrośnie i docelowo będą regulowane w czasie rzeczywistym – wyjaśnia pomysłodawca platformy Rodolphe Allard. Na platformie zarejestrowanych jest na razie 200 aut. Prezes Gefco liczy na dziesiątki tysięcy i przypuszcza, że w przyszłości dojdzie do koncentracji i zaledwie kilka platform przetrwa.

Czytaj więcej: http://Uber Freight w Polsce

Wiceprezes Gefco Emmanuel Arnaud spodziewa się, że Chronotruck pozwoli na zwiększenie udziału przychodów transportu drogowego i logistyki kontraktowej. W 2018 roku ten segment przyniósł koncernowi 2,2 mld euro (logistyka samochodów gotowych 1,9 mld). Spodziewa się także lepszego wykorzystania ładowności aut w jazdach powrotnych i w rezultacie zmniejszenia o kilka punktów procentowych pustych przebiegów. W całosamochodowym transporcie międzynarodowym sięgają one 11 proc., w krajowym do 20 proc.

Zachować marże

Jeszcze bardziej obiecujący jest rynek przewozów częściowych. Ich udział w segmencie transportu lądowego sięga 30 proc. Arnaud zauważa, że klienci chcą przesyłek szybciej, co prowadzi do rozdrobnienia i zmieszania potoków od różnych klientów. Chronotruck pozwoli lepiej zorganizować je oraz efektywniej wykorzystać istniejące zasoby.

Arnauld przyznaje, że internetowa platforma umożliwi Gefco zachowanie marż. Jej twórca przyznaje, że sam był przewoźnikiem z flotą dwustu ciężarówek i wypróbował pierwsze pomysły ponad 3 lata temu na własnej flocie i klientach. Teraz pracuje dla Gefco wspólnie z 80-osobowym zespołem nad doskonaleniem Chronotruck.

We Francji Chronotruck ruszył 1 lipca 2019 roku, w Polsce premiera jest planowana na pierwszy kwartał 2020 roku. Moveecar we Francji działa od stycznia tego roku, w przewozach międzynarodowych zostanie wykorzystany po raz pierwszy w grudniu. Umożliwienie dostaw pojedynczych aut w większości krajów UE nastąpi w pierwszej połowie 2020 roku.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku