Żywności nie przewieziesz przez Rosję

Nadal bez elektronicznych plomb w Rosji

Publikacja: 22.01.2020 19:09

Żywności nie przewieziesz przez Rosję

Foto: logistyka.rp.pl

Wbrew zapowiedziom, że system będzie działać od początku 2020 roku, nadal brakuje przepisów wykonawczych oraz oficjalnej informacji o zasadach, kosztach, itp., dotyczących funkcjonowania systemu, informuje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Rosjanie w drugiej połowie roku przeprowadzili pilotaż tranzytowych przewozów towarów objętych rosyjskich embargiem. Takie transporty muszą być wyposażone w elektronicznie nadzorowane plomby.

Ze strony rządowej projekt podlega Ministerstwu Transportu Rosji, które zamówiło system informatyczny w spółce Centrum Rozwoju Cyfrowych Platform. Umowa ważna jest na 10 lat.

Centrum w całości należy do spółki RT-Inwest Transportowe Systemy (RTITS), której udziałowcami są: Igor Rotenberg (syn Arkadija Rotenberga), który ma 23,5 proc., korporacja RT-Inwest (wśród jej udziałowców jest państwowy Rostech), do której należy 50 proc. i dwaj przedsiębiorcy: Andrij Szipiełow (19 proc.) i Anton Zamkow (7,5 proc.). RTITS jest operatorem systemu poboru opłat drogowych Platon.

Czytaj więcej w: Bez przeszkód na wschód

Dostawcami plomb są niezależne firmy. W połowie ubiegłego spółka Platon oceniała koszt wdrożenia systemu na 22 mld rubli, a opłatę na 300 rubli na dobę. Pieniądze wpłacane przez przewoźników trafiałyby w całości do budżetu państwa.

Plomby mogą być stosowane do kontroli nadwozi samochodowy i kontenerów, w tym przewożonych kolejami. Są one częścią systemu nadzoru nad bezpieczeństwem przewożonych ładunków, podobnego w funkcjonalnościach do rozwiązań telematycznych. Jedna z rosyjskich firm, która takie urządzenia przygotowała zapewnia, że korzyści mogą sięgnąć 3 mld rubli rocznie dla Kolei Rosyjskich oraz 4,5 mld rubli rocznie dla nadawców.

Przewóz towarów objętych rosyjskim embargiem przez terytorium Rosji dozwolony jest ukazem prezydenta Putina od 1 lipca 2019 roku.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy ze wschodu przenoszą się do Polski

Przewozy przez Rosję plombowanych ładunków dokonywane były już w 2016 roku, ale dotyczyły jedynie nadań z Ukrainy do Kirgizji i Kazachstanu. Te przewozy posłużyły do sprawdzenia elektronicznego rozwiązania. Po pomyślnym zakończeniu prób Putin wydał lipcowy ukaz. System miał ruszyć na 20 przejściach samochodowych i dziesięciu kolejowych.

Jak donosi rosyjski portal RBS opóźnienie wdrożenia systemu plomb jest spowodowane zgłoszeniem przez spółkę Glonass, zajmującą się rosyjskim systemem satelitarnym, chęci uczestnictwa w projekcie jako operator. Otwarta jest także sprawa cen za założenie plomb.

Wbrew zapowiedziom, że system będzie działać od początku 2020 roku, nadal brakuje przepisów wykonawczych oraz oficjalnej informacji o zasadach, kosztach, itp., dotyczących funkcjonowania systemu, informuje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Rosjanie w drugiej połowie roku przeprowadzili pilotaż tranzytowych przewozów towarów objętych rosyjskich embargiem. Takie transporty muszą być wyposażone w elektronicznie nadzorowane plomby.

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką