Żywności nie przewieziesz przez Rosję

Nadal bez elektronicznych plomb w Rosji

Publikacja: 22.01.2020 19:09

Żywności nie przewieziesz przez Rosję

Foto: logistyka.rp.pl

Wbrew zapowiedziom, że system będzie działać od początku 2020 roku, nadal brakuje przepisów wykonawczych oraz oficjalnej informacji o zasadach, kosztach, itp., dotyczących funkcjonowania systemu, informuje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Rosjanie w drugiej połowie roku przeprowadzili pilotaż tranzytowych przewozów towarów objętych rosyjskich embargiem. Takie transporty muszą być wyposażone w elektronicznie nadzorowane plomby.

Ze strony rządowej projekt podlega Ministerstwu Transportu Rosji, które zamówiło system informatyczny w spółce Centrum Rozwoju Cyfrowych Platform. Umowa ważna jest na 10 lat.

Centrum w całości należy do spółki RT-Inwest Transportowe Systemy (RTITS), której udziałowcami są: Igor Rotenberg (syn Arkadija Rotenberga), który ma 23,5 proc., korporacja RT-Inwest (wśród jej udziałowców jest państwowy Rostech), do której należy 50 proc. i dwaj przedsiębiorcy: Andrij Szipiełow (19 proc.) i Anton Zamkow (7,5 proc.). RTITS jest operatorem systemu poboru opłat drogowych Platon.

Czytaj więcej w: Bez przeszkód na wschód

Dostawcami plomb są niezależne firmy. W połowie ubiegłego spółka Platon oceniała koszt wdrożenia systemu na 22 mld rubli, a opłatę na 300 rubli na dobę. Pieniądze wpłacane przez przewoźników trafiałyby w całości do budżetu państwa.

Plomby mogą być stosowane do kontroli nadwozi samochodowy i kontenerów, w tym przewożonych kolejami. Są one częścią systemu nadzoru nad bezpieczeństwem przewożonych ładunków, podobnego w funkcjonalnościach do rozwiązań telematycznych. Jedna z rosyjskich firm, która takie urządzenia przygotowała zapewnia, że korzyści mogą sięgnąć 3 mld rubli rocznie dla Kolei Rosyjskich oraz 4,5 mld rubli rocznie dla nadawców.

Przewóz towarów objętych rosyjskim embargiem przez terytorium Rosji dozwolony jest ukazem prezydenta Putina od 1 lipca 2019 roku.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy ze wschodu przenoszą się do Polski

Przewozy przez Rosję plombowanych ładunków dokonywane były już w 2016 roku, ale dotyczyły jedynie nadań z Ukrainy do Kirgizji i Kazachstanu. Te przewozy posłużyły do sprawdzenia elektronicznego rozwiązania. Po pomyślnym zakończeniu prób Putin wydał lipcowy ukaz. System miał ruszyć na 20 przejściach samochodowych i dziesięciu kolejowych.

Jak donosi rosyjski portal RBS opóźnienie wdrożenia systemu plomb jest spowodowane zgłoszeniem przez spółkę Glonass, zajmującą się rosyjskim systemem satelitarnym, chęci uczestnictwa w projekcie jako operator. Otwarta jest także sprawa cen za założenie plomb.

Wbrew zapowiedziom, że system będzie działać od początku 2020 roku, nadal brakuje przepisów wykonawczych oraz oficjalnej informacji o zasadach, kosztach, itp., dotyczących funkcjonowania systemu, informuje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Rosjanie w drugiej połowie roku przeprowadzili pilotaż tranzytowych przewozów towarów objętych rosyjskich embargiem. Takie transporty muszą być wyposażone w elektronicznie nadzorowane plomby.

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił