Resort infrastruktury sygnalizuje branży budowlanej konieczność inwestycji w nowy, wydajny sprzęt budowlany. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że w najbliższych latach finansowania inwestycji nie zabraknie. Ministerstwo zdobyło w 2019 roku dla kolei dodatkowe 16,5 mld zł. Do Krajowego Programu Kolejowego rząd dosypał 10 mld zł, a do programu Kolej Plus 6,5 mld zł.
Potencjał polskich firm
Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński wskazuje, że inwestycje kolejowe zapewniają wykonawcom stabilność zamówień. Koleje są w trakcie największej w historii rozbudowy, wartej 76 mld zł. Wśród przetargów 30 miało wartość ponad miliarda zł i niektóre trafiły także do polskich firm. – Krajowe firmy mają potencjał budowalny, a niektóre zebrały portfel zamówień wart po kilka mld zł – zapewnia prezes PKP PKL Ireneusz Merchel.
Wskazuje, że już drugi rok z rzędu w przetargach startuje coraz więcej polskich firm. Ubiegają się o kontrakty warte po kilkaset mln zł, gdy w 2016 roku sięgali po przetargi o rząd wielkości mniejsze.
Czytaj więcej w: Pociągi dla CPK projektowane z Japończykami?
W 2018 roku 40 proc. przetargów wygrali wykonawcy z polskim kapitałem, drugie tyle z kapitałem zagranicznym i oddziałem w Polsce, reszta przypadła na podmioty zagraniczne. – W pierwszej piątce największych wykonawców są dwie firmy z krajowym kapitałem, a w pierwszej dziesiątce jest także spółka PKP PLK z portfelem zamówień o wartości przeszło miliarda złotych – podkreśla Merchel.