Firmy budowlane czeka skok technologiczny

Na rynku infrastruktury kolejowej jest coraz więcej polskich firm budowlanych. Dostęp do wydajnych maszyn może zostać przyspieszony przez pool maszyn.

Publikacja: 30.01.2020 08:44

Firmy budowlane czeka skok technologiczny

Foto: logistyka.rp.pl

Resort infrastruktury sygnalizuje branży budowlanej konieczność inwestycji w nowy, wydajny sprzęt budowlany. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że w najbliższych latach finansowania inwestycji nie zabraknie. Ministerstwo zdobyło w 2019 roku dla kolei dodatkowe 16,5 mld zł. Do Krajowego Programu Kolejowego rząd dosypał 10 mld zł, a do programu Kolej Plus 6,5 mld zł.

Potencjał polskich firm

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński wskazuje, że inwestycje kolejowe zapewniają wykonawcom stabilność zamówień. Koleje są w trakcie największej w historii rozbudowy, wartej 76 mld zł. Wśród przetargów 30 miało wartość ponad miliarda zł i niektóre trafiły także do polskich firm. – Krajowe firmy mają potencjał budowalny, a niektóre zebrały portfel zamówień wart po kilka mld zł – zapewnia prezes PKP PKL Ireneusz Merchel.

Wskazuje, że już drugi rok z rzędu w przetargach startuje coraz więcej polskich firm. Ubiegają się o kontrakty warte po kilkaset mln zł, gdy w 2016 roku sięgali po przetargi o rząd wielkości mniejsze.

Czytaj więcej w: Pociągi dla CPK projektowane z Japończykami?

W 2018 roku 40 proc. przetargów wygrali wykonawcy z polskim kapitałem, drugie tyle z kapitałem zagranicznym i oddziałem w Polsce, reszta przypadła na podmioty zagraniczne. – W pierwszej piątce największych wykonawców są dwie firmy z krajowym kapitałem, a w pierwszej dziesiątce jest także spółka PKP PLK z portfelem zamówień o wartości przeszło miliarda złotych – podkreśla Merchel.

Wykonawcy, inwestujcie w sprzęt

Krajowy Program Kolejowy zbliża się do półmetka, a prawdopodobnie za 2 lata rozpocznie się realizacja budowy CPK, którego komponent kolejowy jest porównywalny wielkością z KPK. Dla połączenia nowego lotniska z siecią kolejową PKP PLK wyremontuje 3,5 tys. km torów, zaś spółka CPK zbuduje 1,6 tys. km nowych linii, w nowym śladzie. – Wartość rocznych wydatków na infrastrukturę sięgnie 50 mld zł – szacuje prezes CPK Mikołaj Wild.

To o blisko 40 proc. więcej od obecnych wydatków. – Kolejowe zamówienia zapewniają przewidywalność dla firm wykonawczych. To zachęca do inwestycji w sprzęt o wyższej efektywności. Oczekujemy skoku technologicznego od polskiej branży budowlanej – stwierdza Wild.

Nowy, wydajny sprzęt jest jednak kosztowny. Pociągi do potokowej wymiany nawierzchni, oczyszczarki tłucznia lub  podbijarki to drogie maszyny. Pomysłem na zmniejszenie inwestycji jest pool sprzętowy. – Rząd podchodzi pozytywnie do tego pomysłu – zaznacza Mamiński.

Przyznaje, że pomysł wymaga opracowania, ale skutki byłyby korzystne dla wszystkich: szybsze zastosowanie wydajnych maszyn i bardziej intensywne ich wykorzystanie.

Resort infrastruktury sygnalizuje branży budowlanej konieczność inwestycji w nowy, wydajny sprzęt budowlany. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że w najbliższych latach finansowania inwestycji nie zabraknie. Ministerstwo zdobyło w 2019 roku dla kolei dodatkowe 16,5 mld zł. Do Krajowego Programu Kolejowego rząd dosypał 10 mld zł, a do programu Kolej Plus 6,5 mld zł.

Potencjał polskich firm

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności