Za niecały rok poznamy inwestora w Port Zewnętrzny w Gdyni

Do końca roku Port Gdynia wyłoni inwestora Portu Zewnętrznego. Na Bałtyku rozpocznie się kolejna tura rozbudowy portów.

Publikacja: 05.02.2020 19:23

Za niecały rok poznamy inwestora w Port Zewnętrzny w Gdyni

Foto: logistyka.rp.pl

Do końca roku Port Gdynia wybierze inwestora do budowy Portu Zewnętrznego. Inwestycja wartości 4 mld zł będzie prowadzona w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. – Bardziej interesujący jest inwestor branżowy, który przyniesie także ładunki, choć zainteresowanie banków oraz instytucji finansowych jest duże – przyznaje prezes Portu Gdynia Adam Meller. Dodaje, że rozpatrywane są podmioty m.in. z Dalekiego i Bliskiego Wschodu. Doradcami w wyborze są EY, Wyg International i kancelaria DZP.

Port Zewnętrzny to wychodzący 2 km w morze pirs, na którym zmieści się terminal kontenerowy o zdolności przeładunkowej 2,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) oraz terminal służący prefabrykacji morskich wiatraków energetycznych.

Czytaj więcej w: Terminale kontenerowe biją rekordy

Nowy port będzie w stanie obsłużyć największe statki, o długości blisko pół kilometra i zanurzeniu do 16 m. – Docelowo chcemy bezpośrednich połączeń, nie tylko dowozowych. Inaczej nie będziemy w stanie konkurować z portami Europy Północnej – tłumaczy prezes Portu Gdynia. Do trzech terminali kontenerowych portu zawijają wyłącznie jednostki dowozowe z portów Morza Północnego.

Na ukończeniu są analizy środowiskowe nowego portu, których wykonanie jest czasochłonne. – W tym roku zakończymy studium wykonalności – dodaje odpowiedzialny za projekt Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia Maciej Krzesiński. Szacuje, że bezpośrednie zatrudnienie w Porcie Zewnętrznym wyniesie 700 osób i 4200 w otoczeniu.

Inwestycję wspiera państwo budując Drogę czerwoną za 2 mld zł. Ma powstać do 2028 roku.

PKP PLK modernizuje układ torowy za 1,3 mld zł. To 130 km torów i 355 rozjazdów. Układ torów zostanie dopasowany do obecnych i przyszłych potrzeb portu. Plan przewiduje miejsce na tory łączące Port Zewnętrzny z siecią kolejową kraju.

Podobne projekty budowy nowych portów przygotowuje gdański port oraz zespół portowy Szczecin-Świnoujście. – Prognozy wskazują, że przy spodziewanej dynamice wzrostu przeładunków skonteneryzowanych ładunków drobnicowych pracy nie powinno zabraknąć dla żadnego z portów – uważa wiceprezes Portu Gdynia Maciej Bąk. Podkreśla, że w ostatnich dziewięciu latach średnie tempo wzrostu przeładunków wyniosło 7 proc. rocznie. Zaznacza, że w ostatnich latach dynamika przekraczała 20 proc. rocznie. – W kolejnych spodziewamy się niższego tempa, ale będzie ono nadal dwucyfrowe – prognozuje wiceprezes. Przypomina, że konkurencja na Bałtyku jest ostra i o ładunki, szczególnie tranzytowe na wschód biją się także inne porty, w tym litewskie.

Czytaj więcej w: Ulgi dla marynarzy zatwierdzone

Nie jest jednak jasne, czy na Port Zewnętrzny uda się zdobyć unijne finansowanie. Zasady nie zostały jeszcze ustalone, jednak w najlepszym razie unijne środki mogą pokryć 20, może 30 proc. kosztów inwestycji. Nie jest wykluczone, że w nadchodzącej perspektywie unijnej UE nie będzie dopłacać do inwestycji portowych.

Do końca roku Port Gdynia wybierze inwestora do budowy Portu Zewnętrznego. Inwestycja wartości 4 mld zł będzie prowadzona w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. – Bardziej interesujący jest inwestor branżowy, który przyniesie także ładunki, choć zainteresowanie banków oraz instytucji finansowych jest duże – przyznaje prezes Portu Gdynia Adam Meller. Dodaje, że rozpatrywane są podmioty m.in. z Dalekiego i Bliskiego Wschodu. Doradcami w wyborze są EY, Wyg International i kancelaria DZP.

Pozostało 84% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności