W Małaszewiczach przeładunki kontenerów z Chin biją rekordy

Planowane nowe inwestycje, reaktywowane połączenia i elektroniczne dokumenty.

Publikacja: 03.07.2020 11:03

W Małaszewiczach przeładunki kontenerów z Chin biją rekordy

Foto: logistyka.rp.pl

W ostatnim miesiącu spółka Adampol na terminalu w Małaszewiczach notuje rekordy przeładowanych i obsłużonych kontenerów. – Zwiększona ilość wynika z dostarczenia kontenerów zatrzymanych uprzednio przez sytuację epidemiologiczną w Chinach oraz nałożenia się bieżących, planowanych uprzednio przesyłek. Z określeniem czy wróciliśmy do średniej ubiegłorocznej warto byłoby poczekać jeszcze kilka miesięcy i porównać analogiczne okresy w roku ubiegłym – stwierdza zastępca dyrektora ds. handlowych, Centrum Logistyczne w Małaszewiczach Barbara Wójcik. 

Poprawiło się zaopatrzenie w kontenery

Spowodowane pandemią zatory na stacjach nadania w Chinach zostały rozładowane. – Ruch pociągów wrócił do normy, jednakże musimy brać pod uwagę zachwiania w cyklu planowania wynikające z sytuacji pogodowej – zastrzega Wójcik.

Czytaj więcej w: Rail Baltica opóźniona i droższa

Nastąpiło podtopienie linii kolejowych w Mongolii, wskutek tego  na obu przejściach granicznych pomiędzy Chinami i Kazachstanem (Alashankou i Khorgos) do 30 czerwca br. ruch odbywał się tylko jedną nitką, co spowodowało powstanie kolejnego mini-zatoru. – Jesteśmy jednak przekonani, że nie będzie to miało większego przełożenia na wyniki miesięczne – zapewnia Wójcik.

Poprawiło się także zaopatrzenie w kontenery. – Przez pewien moment na rynku brakowało próżnych kontenerów, szczególnie w małych depotach. Przyczyną było anulowanie rejsów morskich z Chin do Europy. W obecnej chwili zaopatrzenie w próżne kontenery poprawiło się, ale nadal są pewne braki. Z tego powodu stworzył się wzmożony ruch próżnych kontenerów pomiędzy depotami w Europie – tłumaczy Wójcik.

Czytaj więcej w: PKP Cargo rozbudowuje terminal na chińskie pociągi

Zaznacza, że chociaż Adampol notuje zwiększoną ilość obsługiwanych przeładunków general cargo na trasie Chiny-EU-Chiny, to wciąż jednak głównym businessem na tej trasie są ładunki dla przemysłu samochodowego.

Właśnie dla ich obsługi Adampol uruchomił w listopadzie 2019 roku kolejowe połączenie na trasie Małaszewicze-Gdańsk-Małaszewicze. – Z powodu COVID-19 zawiesiliśmy to połączenie. Planujemy w najbliższym czasie wznowić je. Już przygotowaliśmy nowe warunki handlowe, dzięki którym mamy nadzieję sprawnie je reaktywować – planuje Wójcik.

Elektroniczne dokumenty

Na wzrost przewozów przygotowuje się także PKP Cargo, które kosztem 30 mln zł rozbuduje w najbliższym roku terminal przeładunkowy w Małaszewiczach. – Kolejowe przejścia na wschodniej granicy Polski, będącej wschodnią granicą Unii Europejskiej, są trzecim po Śląsku i portach morskich miejscem odbioru i nadania ładunków na polskim rynku kolejowym – podkreśla Mirosław Antonowicz z Akademii Koźmińskiego.

Czytaj więcej w: Kolejowe połączenie pomiędzy Litwą i Holandią odciąży drogi

Wskazuje, że polskiej kolei zależy na rozwoju przewozów towarowych w różnych segmentach. – Stąd tak istotne jest wykorzystanie potencjału infrastruktury szerokotorowej i np. Euroterminalu w Sławkowie który w końcu powinien być Centrum Logistycznym na skalę międzynarodową – zaznacza Antonowicz.

Ułatwieniem dla kolejowych przewozów będą cyfrowe dokumenty, w tym planowane wdrożenie elektronicznego wspólnego listu przewozowego CIM – SMGS, wykorzystywanego zarówno w charakterze dokumentu transportowego, jak i celnego, wprowadzenie uproszczonej procedury odpraw granicznych w systemie TOR-24. – To są korzystne i niezbędne  kroki dla podprawy funkcjonowania przejść granicznych – zaznacza Antonowicz.

W ostatnim miesiącu spółka Adampol na terminalu w Małaszewiczach notuje rekordy przeładowanych i obsłużonych kontenerów. – Zwiększona ilość wynika z dostarczenia kontenerów zatrzymanych uprzednio przez sytuację epidemiologiczną w Chinach oraz nałożenia się bieżących, planowanych uprzednio przesyłek. Z określeniem czy wróciliśmy do średniej ubiegłorocznej warto byłoby poczekać jeszcze kilka miesięcy i porównać analogiczne okresy w roku ubiegłym – stwierdza zastępca dyrektora ds. handlowych, Centrum Logistyczne w Małaszewiczach Barbara Wójcik. 

Pozostało 84% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy