Pesa w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki złożyła najkorzystniejszą ofertę na modernizację 125 wagonów PKP Intercity. Wartość zamówienia wynosi 540 mln zł, zaś w przypadku konkurencyjnego słowackiego producenta ZOS Vrutky 878,75 mln zł.

To kolejne, czwarte zamówienie dla bydgoskiego producenta. Kolejowy przewoźnik PKP IC odebrał 28 lipca 83 wagony pasażerskie zmodernizowane przez Pesa Bydgoszcz. Zamawiający skorzystał z prawa opcji i łącznie zamówił modernizację 125 wagonów na łączną sumę 470 mln zł brutto.

""

Wyremontowane przez Pesą Bydgoszcz wagony klasy 2 mają 72 miejsca. Fot PKP IC

logistyka.rp.pl

Bydgoska PESA modernizuje dla PKP Intercity wagony w ramach jeszcze dwóch umów. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. W ramach trzech kontraktów PESA dostarczy więc łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto. Wszystkie kontrakty są dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.

Czytaj więcej w: Nowe lokomotywy PKP IC dla rosnących przewozów

Skala remontów taboru jest potężna, wartość środków transportu w księgach PKP IC przekracza 5 mld zł. Przewoźnik na modernizację i zakupy taboru wyda do 2023 roku 7 mld zł.

Odebrane 28 lipca wagony, poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, otrzymały w ramach kontraktu przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania, co nastąpi w ciągu 18 miesięcy od oddania ich do użytku.

Czytaj więcej w: W wakacje PKP IC odbiło się od dna

Zmodernizowane wagony to bezprzedziałowe pojazdy klasy 2, mogące jeździć z prędkością do 160 km/h. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy zostały wyciszone, co zapewnia dodatkowy komfort podróży. Numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi oznaczono alfabetem Braille`a. Wagony mają po 72 miejsca siedzące.

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

Wagony są obecnie włączane do pociągów:

  • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk;
  • IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
  • IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
  • IC Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn;
  • IC Stoczniowiec relacji Zielona Góra – Gdynia – Zielona Góra;
  • IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
  • IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
  • IC Lednica relacji Poznań – Gdynia – Poznań;
  • IC Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
  • IC Bolko relacji Lublin – Szczecin – Lublin;
  • IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
  • IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
  • IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin;
  • IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław;
  • IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;
  • IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;
  • IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław

W sierpniu z unowocześnionych wagonów będą mogli korzystać także pasażerowie pociągów:

  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wielkopolski – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa;
  • IC Inka relacji Warszawa – Lublin – Warszawa;
  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin;
  • IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa;
  • IC Żubr relacji Warszawa – Piła;
  • IC Noteć relacji Piła – Warszawa.