Nowe lokomotywy PKP IC dla rosnących przewozów

PKP Intercity inwestuje, przygotowując się na rosnące przewozy.

Publikacja: 01.07.2020 12:08

Nowe lokomotywy PKP IC dla rosnących przewozów

Foto: logistyka.rp.pl

Narodowy przewoźnik nie zwalnia tempa modernizacji floty, choć przewozy nadal są mniejsze od ubiegłorocznych o średnio 44 proc. Sygnałem poprawy są szczytowe dni z potokami liczącymi 90 tys. pasażerów dziennie. Dwa miesiące temu, w środku pandemii, wynosiły 5 tys.

Przewoźnik odebrał ostatnie 3 elektryczne lokomotywy EU160 Griffin z podstawowego zamówienia liczącego 20 sztuk i w tym roku otrzyma 10 takich samych z zamówienia dodatkowego.

Czytaj więcej w: Rail Baltica opóźniona i droższa

Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wyniosła 551,4 mln zł brutto. Unijne dofinansowanie przekracza 79 mln zł. W latach 2014-2020 PKP IC otrzymało z funduszy unijnych ponad 653 mln zł.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomina, że łączne wydatki na modernizację taboru PKP IC sięgną 7 mld zł, z czego 3 mld zł już trafiło do polskich firm. Zaaprobowany przez resort bezprecedensowy program modernizacji minął w ub.r. półmetek.

Czytaj więcej w: Koleje Mazowieckie odbierają nowe pociągi

Prezes PKP IC Marek Chraniuk chwali szybkie tempo produkcji lokomotyw. – Rzadko spotykane jest, aby otrzymać 30 lokomotyw w 30 miesięcy. Maszyniści chwalą ich bezawaryjność – dodaje Chraniuk.
Prezes Newag Zbigniew Konieczek obiecuje, że dostawa ostatnich 10 sztuk potrwa 4 miesiące. – Przekazane kilkanaście Griffinów bezawaryjnie przejechało łącznie 1 mln km – dodaje Konieczek.
Griffiny to 4-osiowe lokomotywy elektryczne osiągające prędkość do 160 km/h. Wyposażone są w system sterowania pociągami ETCS, który podnosi bezpieczeństwo podróżowania. Lokomotywy posiadają także system zdalnej diagnostyki oraz w liczniki energii elektrycznej. – Wkrótce wszystkie nasze lokomotywy otrzymają to wyposażenie – zaznacza członek zarządu PKP IC Adam Laskowski. Także lokomotywy spalinowe Pesa Gama sprawują się bezawaryjnie, mając współczynniki gotowości wyższe od kontraktowych.

Czytaj więcej w: Gorzów odzyska 2 lipca tramwaje

20 nowych lokomotyw Griffin od początku lipca br. poprowadzi pociągi:

  • TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
  • IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
  • TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
  • TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
  • TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
  • TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
  • TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
  • TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
  • TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.

Narodowy przewoźnik nie zwalnia tempa modernizacji floty, choć przewozy nadal są mniejsze od ubiegłorocznych o średnio 44 proc. Sygnałem poprawy są szczytowe dni z potokami liczącymi 90 tys. pasażerów dziennie. Dwa miesiące temu, w środku pandemii, wynosiły 5 tys.

Przewoźnik odebrał ostatnie 3 elektryczne lokomotywy EU160 Griffin z podstawowego zamówienia liczącego 20 sztuk i w tym roku otrzyma 10 takich samych z zamówienia dodatkowego.

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach