CPK przewiduje szturm na koleje

W kolejnych trzech dekadach kolejowe przewozy dalekobieżne wzrosną do 120 mln pasażerów. CPK ma nowe narzędzie planistyczne.

Publikacja: 11.12.2020 11:39

CPK przewiduje szturm na koleje

Foto: logistyka.rp.pl

W 2050 roku dalekobieżny ruch kolejowy wzrośnie do 120 mln pasażerów, z czego ekspresami InterCity oraz InterRegio będzie podróżować 95 mln pasażerów, gdy w ub.r. skorzystało z tych połączeń 49 mln osób.

""

logistyka.rp.pl

Do 40 proc. pasażerów ma dojeżdżać do CPK koleją. Dziennie do 65 tys. osób będzie podróżować między Warszawą a CPK. Jest to więcej niż obecnie przemieszcza się autostradą A2 między Warszawą a Łodzią. Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zaznacza, że prognoza zakłada, że pandemia się skończy i powrócą dotychczasowe przyzwyczajenia. – Mając model możemy badać różne scenariusze, nawet że pandemia to koniec świata transportowego – zaznacza minister Horała.

Czytaj więcej w: Ministrowie potwierdzają: szybką koleją do Bratysławy, Pragi i Budapesztu

Podkreśla, że przełomem jest nowe informatyczne narzędzie przygotowane przez CPK, które pozwala szybko zbadać alternatywne założenia. – Najważniejszy jest przełom jakościowy – zaznacza minister. – Dzięki modelowi widać powiązania w systemie transportowym. Od teraz możemy badać przepływy pasażerskie od strony kompleksowej, decydując o priorytetach. Wzrośnie świadomość sytuacyjna jak inwestycje wpłyną na system komunikacyjny Polski – tłumaczy minister. Zatem rządowy inwestor może obliczyć, czy bardziej opłaca się budować drogę, czy linie kolejową.

Czytaj więcej w: Kolejarze w Polsce liczą opóźnienia w dniach, a w Niemczech w godzinach

CPK opracował w kilka lat informatyczne narzędzie planistyczne Pasażerski Model Transportowy. Wylicza sieciową prognozę ruchu, biorąc pod uwagę rozkłady jazdy autobusów, pociągów, samolotów, sieć kolejową i drogową (także planowaną) oraz inne zmienne jak PKB, demografię, zamożność, wskaźnik motoryzacji czy nasycenie miejscami hotelowymi lub powierzchnią biurową.

PMT został zbudowany w środowisku PTV VISUM, które jest wykorzystywane przez wiodących przewoźników i zarządców infrastruktury (m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Holandii). Prace, które zrealizowali wspólnie eksperci firmy Databout (dawniej: WYG International) i CPK, koncentrowały się na znaczącej rozbudowie modelu opracowanego uprzednio w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Mogą one być wsparciem dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w wykonaniu prognozy ruchu na poziomie strategicznym.

Czytaj więcej w: Słoneczna energia dla Deutsche Bahn

Zastępca dyr. ds. analiz CPK Michał Jasiak wyjaśnia, że PMT rozwijany jest od początku istnienia CPK. – Pozyskaliśmy najlepsze narzędzia na rynku. Poziom skomplikowania PMT jest duży, ponieważ system korzysta z różnorodnych źródeł. Przy projekcie pracowało do dziesięciu osób – wylicza Jasiak.

Podkreśla, że wyliczenia zapewniają dużą wiarygodność w porównaniu do danych istniejących. – Czas obliczeń wynosi półtorej godziny, gdy używając starszych programów wyliczenie miejskich modeli ruchu trwa dzień lub dwa. Ten dobry rezultat naszego systemu jest wynikiem przemyślanej architektury, pozwalającej na wariantowość obliczeń – wyjaśnia zastępca dyr. ds. analiz CPK.

W 2050 roku dalekobieżny ruch kolejowy wzrośnie do 120 mln pasażerów, z czego ekspresami InterCity oraz InterRegio będzie podróżować 95 mln pasażerów, gdy w ub.r. skorzystało z tych połączeń 49 mln osób.

Do 40 proc. pasażerów ma dojeżdżać do CPK koleją. Dziennie do 65 tys. osób będzie podróżować między Warszawą a CPK. Jest to więcej niż obecnie przemieszcza się autostradą A2 między Warszawą a Łodzią. Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zaznacza, że prognoza zakłada, że pandemia się skończy i powrócą dotychczasowe przyzwyczajenia. – Mając model możemy badać różne scenariusze, nawet że pandemia to koniec świata transportowego – zaznacza minister Horała.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach