Ministerstwo Infrastruktury podlicza, że wartość wszystkich trwających inwestycji, mających na celu rozwój portów morskich, sięga prawie 10 miliardów złotych. Do 2030 roku na kolejne strategiczne inwestycje morskie zostanie przeznaczonych 15 mld złotych.  

Ponadto w ustawie budżetowej na rok 2021 Sejm przyjął finansowanie dla trzech programów dot. Inwestycji morskich:

– „Program ochrony brzegów morskich” na kwotę 911 mln zł,

– „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” na kwotę 1,987 mln zł

– „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019-2028” na kwotę 237,967 mln zł.

Czytaj więcej w: Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wyemitowało obligacje zerokuponowe (seria ON0423) o wartości 1 miliarda złotych. Zostały przekazane zarządom dwóch portów 15 grudnia:  Port Gdynia otrzymał obligacje o wartości 672 mln zł, natomiast Port Szczecin-Świnoujście 328 mln zł. Termin wykupu obligacji to 25 kwietnia 2023 roku.

""

Projekt Portu Zewnętrznego w Gdyni

logistyka.rp.pl

Obligacje pozwolą m.in. na budowę falochronów oraz poprawę infrastruktury dostępowej do przyszłego terminala głębokowodnego w Świnoujściu oraz Portu Zewnętrznego w Gdyni. Emisja obligacji jest realizacją specjalnej ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych przyjętej przez Sejm jesienią 2019 roku.

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

Czytaj więcej w: Stawki żeglugowe z Chin oszalały

– To kolejny ważny krok do realizacji największych inwestycji morskich. Nowe terminale głębokowodne w Gdyni i Świnoujściu wyniosą polskie porty do czołówki nie tylko bałtyckiej, ale także europejskiej – przekonuje wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

W zaplecze portowe inwestuje także PKP PLK. W Szczecinie i Świnoujściu w kolejową infrastrukturę zainwestowane będzie 1,5 mld zł, w Gdyni 1,8 mld zł.