W Hiszpanii co trzeci młody człowiek jest bezrobotny, a mimo to nie ma chętnych do wykonywania zawodu kierowcy. Hiszpania obniżyła minimalny wiek kierowcy ciężarówki do 18 lat (kategoria C i C+E), zaś autobusu (kategoria D i D+E) do 21 lat, wdrażając dyrektywę 2006/16. Warunkiem podjęcia pracy z kategorią C jest zdobycie certyfikatu kompetencji zawodowych uzyskany w trybie zwykłym, 280-godzinnym. W Hiszpanii większość certyfikatów zdobywana jest na kursach skróconych, 140-godzinnych.
Czytaj więcej w: Nawet Pakiet Mobilności nie odstraszył przewoźników od rozbudowy flot
Ta sama nowelizacja dopuściła prowadzenie z prawem jazdy Kat. B pojazdów dostawczych o dmc do 4250 kg. Podniesienie masy całkowitej wynika ze stosowania napędów alternatywnych.
Do tej pory kierowcą ciężarówki mogła zostać osoba mająca co najmniej 21 lat, zaś autobusu 24 lata. Iberyjscy przewoźnicy zachęcają także kobiety do podjęcia pracy jako kierowca samochodu ciężarowego.
Czytaj więcej w: Ciężarówki wyprzedane do lata