Problemem będzie wyjazd z Wielkiej Brytanii

Brytania nie jest przygotowana do eksportu, urzędy celne już się zapychają.

Publikacja: 12.01.2021 11:17

Problemem będzie wyjazd z Wielkiej Brytanii

Foto: logistyka.rp.pl

Fresh Logistics jest po pierwszych dostawach do Zjednoczonego Królestwa. Także pierwsze przesyłki dostarczone przez naszą firmę z UK są już w Polsce. – Nie obserwujemy dodatkowych utrudnień związanych z nowym reżimem celnym. Procesy są zdigitalizowane i koordynowane za pomocą dedykowanych narzędzi takich jak system GVMS (Goods Vehicle Movement Service) – tłumaczy Key Account Manager, Fresh Logistics Polska Antoni Zbytniewski.

Nie znaczy to jednak, że problemów z przekraczaniem brytyjskiej granicy nie będzie. – Zaczną dopiero w tym tygodniu. Wcześniej ruch nie sięgał 20 proc. regularnego natężenia – ostrzega zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Joanna Popiołek.

Przypomina, że na wjazd do Wielkiej Brytanii procedury są uproszczone. Towar może opuścić Unię Europejską na dobrze znanym dokumencie exportowym, a brytyjski importer może zastosować uproszczoną dokumentację. – Natomiast wwóz do UE odbywa się na zasadach ogólnych, jak np. z Rosji, Białorusi lub Ukrainy. UE stosuje procedury standardowe, o czym Brytyjczycy wiedzieli, jednak nie do końca się przygotowali – uważa zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD.

Czytaj więcej w: Znamy nowe warunki wykonywania przewozów samochodowych do Wielkiej Brytanii

Problem potęguje niedostateczna po stronie brytyjskiej liczba urzędów celnych wskazanych do otwierania procedury tranzytu. – W Kent wskazano nam tylko jeden, w Waterbrook, który jak słyszymy już się zapycha. Z doświadczenia widzimy, że eksporterzy brytyjscy nie do końca są zorientowani w procedurach i w dokumentach podają błędne dane. To dodatkowo utrudnia i wydłuża proces odprawy. Towary do UE wwozimy w procedurze tranzytu celnego i to może się stać wąskim gardłem. Na dodatek brakuje po stronie brytyjskiej pośredników będących w stanie zapewnić klientom gwarancje tranzytowe. Według umowy dwustronnej stosowana będzie zerowa stawka celna, ale trzeba udowodnić pochodzenie towaru i zastosować formalności celne – tłumaczy Popiołek. – Przewoźnicy są niezorientowani, kierowcy nie znają procedur, wspomagamy ich, dzwonią do nas o każdej porze dnia i nocy – dodaje przedstawicielka ZMPD.

Uważa, że w obecnych okolicznościach papierowy karnet TIR może być nawet łatwiejszy w stosowaniu w przewozach z Wielkiej Brytanii niż elektroniczna procedura T1/T2.

Czytaj więcej w: Pusta granica francusko-brytyjska

Poza procedurami celnymi obowiązkowe jest przejście z negatywnym wynikiem testu na obecność koronawirusa (34 punkty z darmową usługą testu), rejestracja ciężarówki w portach i w hrabstwie Kent. Pominięcie tej ostatniej to 300 funtów kary. Brytyjskie służby wymierzyły już 80 mandatów w pierwszym tygodniu i złapały 20 ciężarówek, których kierowcy próbowali obejść wymóg rejestracji jadąc bocznymi drogami.

Parking celny w Waterbrook, zwany także Sevington k. Ashford, jest dopiero przygotowywany. Ministerstwo Transportu spodziewa się, że będzie otwarty najpóźniej w lutym.

Czytaj więcej w: Prawosławne święta podniosły ceny przewozów samochodowych

Brytyjskie władze przygotowane są na maksimum 7 tys. ciężarówek oczekujących na odprawę, a których 4 tys. pomieści lotnisko w Manston, 2 tys. autostrada M20 i 1200 parking w Ashford.

Polska Izba Spedycji i Logistyki przypomina, że Krajowa Informacja Skarbowa uruchomiła 4 stycznia dyżury w dni robocze do godz. 20.00, podczas których konsultanci udzielają do 20 stycznia informacji.

-22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)

-801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)

-+48 22 330 03 30 (z zagranicy)

Fresh Logistics jest po pierwszych dostawach do Zjednoczonego Królestwa. Także pierwsze przesyłki dostarczone przez naszą firmę z UK są już w Polsce. – Nie obserwujemy dodatkowych utrudnień związanych z nowym reżimem celnym. Procesy są zdigitalizowane i koordynowane za pomocą dedykowanych narzędzi takich jak system GVMS (Goods Vehicle Movement Service) – tłumaczy Key Account Manager, Fresh Logistics Polska Antoni Zbytniewski.

Nie znaczy to jednak, że problemów z przekraczaniem brytyjskiej granicy nie będzie. – Zaczną dopiero w tym tygodniu. Wcześniej ruch nie sięgał 20 proc. regularnego natężenia – ostrzega zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Joanna Popiołek.

Pozostało 82% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności